سرویس: سلامتکد خبر: 108338|10:22 - 1395/09/21
نسخه چاپی

بررسی اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان؛

اختلالات رفتاری کودکان را جدی بگیریم/ گفتار درمانی و بهبود مشکلات یادگیری کودکان

اختلالات رفتاری کودکان را جدی بگیریم/ گفتار درمانی و بهبود مشکلات یادگیری کودکان
مطلع الفجر:برخی از مشکلات کنونی بچه ها درباره ناتوانی های یادگیری و اختلال تمرکز و پرتحرکی است، تجربه درمانگران به ما ثابت می کند که ناتوانی های یادگیری، مفهومی «چندرشته ای» است و باید پیوند میان کارشناسان رشته های گوناگون در این امر برقرار شود.

به گزارش مطلع الفجر، اختلالات رفتاری، رفتارهایی هستند که فرد به وسیله آن‌ها حقوق دیگران را نقض می‌کند و قواعد اجتماعی را زیر پا می‌گذارد. این اختلالات بیشتر در دوران کودکی یا نوجوانی روی می‌دهد و در پسران بیشتر از دختران دیده می‌شود و اختلالات یادگیری از دیگر اختلالات ثابت شده است.

خوشبختانه در سال های اخیر مربیان مدارس در این زمینه بسیار آموزش دیده اند و در مورد اختلالات یادگیری، توجه و هوش دارای اطلاعات بالایی هستند.

اختلالات گفتاری و زبانی هم از دیگر مشکلات دوران کودکی است و بعضی از بچه ها به دلایل مادرزادی دچار شکاف کام و کم شنوایی هستند. برای این کودکان صداهایی که با آن مشکل دارند، زیاد است. به طور یقین کودکی که بدون هیچ علت خاصی این طور صحبت کند درمان او متفاوت بوده و نیاز به زمان درمانی طولانی دارد، متخصصان گفتار درمانی معتقدند که تاخیر گفتاری به ژنتیک و ارث هم وابسته است و بخشی از آن وابسته به یادگیری و محیطی است که کودک در آن زندگی می کند، کودکان تفاوت های فردی زیادی دارند و نباید با هم مقایسه شوند؛ چنانچه کودکان علاوه بر بیان کلمات در درک کلمات هم مشکلی داشته باشند باید توسط گفتار درمانگر مشاوره شوند.

* اختلال یادگیری دارای درمان است

کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری، معمولا از لحاظ هوشی مشکلی ندارند اما به دلیل نقص در راه های پردازش اطلاعات در مغزشان، عملکرد ذهنی پایینی را نشان می دهند.

دکتر سید محمد مسعود ازهر، فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان اظهار کرد: هنگامی که کودک با افراد غریبه بزرگسال روبه رو شد و نتوانست صحبت کند، این امر اختلال یادگیری نیست، این گروه از کودکان می توانند به خوبی یاد بگیرند اما زمانی که معلم سؤالی می پرسد، جواب نمی دهند یا بسیار آرام جواب می دهند.

وی تاکید کرد: این اختلال به وسیله گفتار درمان گرها و توسط روانشناسان در شهر و مصرف دارو قابل حل است، خجالتی بودن و کم رویی کودک ارثی و قابل درمان است، درمان های دارویی مخصوص کودکان است که با دادن دارو و مسکن بوده که تمرکز را در روز خوب می کند.

وی ادامه داد: کار درمانی، درمان فرد و بهبودی تمرکز است، در صورتی که اختلال تمرکز شناسایی و درمان نشود با فرد تا زمان بزرگسالی خواهد ماند.

فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان تصریح کرد: این امکان هست که حدود 10 درصد از بچه ها دارای اختلال یادگیری باشند، اختلال یادگیری ربطی به هوش و تمرکز ندارد و بسیاری از اوقات جنبه ارثی دارد، اختلال یادگیری دارای درمان است و می توان به کودک کمک کرد که این اختلال را درمان کند.

این روان پزشک اضافه کرد: روانشناسان و معلمانی که بر روی اختلال یادگیری مهارت دارند و در این زمینه آموزش های خاصی را طی کرده اند، می توانند کمک کنند، گفتار درمان گرها هم می توانند به افردی که دارای اختلال یادگیری اند یاری برسانند، هنگامی که مشاهده می شود مشکلات کلامی، املایی و خواندن از قبل وجود داشته است، در این زمینه نقش گفتار درمان گرها بسیار مفید است و گروه دیگری که می توانند به بهبودی اختلالات یادگیری کمک مؤثری کنند، کسانی هستند که به عنوان کار درمان گر مشغول به فعالیت هستند.

* برای رشد گفتار و زبان نیاز مداوم به گفتار درمانی است

افسانه کرباسی، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: برای مشکلات رفتاری کودکان مراکز بهداشتی در همه محله های شهر موجود است و با برخورداری از پزشکان به خانواده ها ارائه خدمات می شود.

وی افزود: در صورتی که رشد و تکامل کودک دچار ضعف یا مشکلی بود به مراکز رشد و تکامل کودکان ارجاع داده می شوند، بچه های cp یا دچار فلج مغزی، در عضلات گفتارشان مشکل دارند و متاسفانه در طول عمر همراه شان است.

وی بیان کرد: برای رشد گفتار و زبان نیاز مداوم به گفتار درمانی است، لذا افراد باید به مراکز گفتار درمانی مراجعه کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معتقد است که تاخیر در زبان کودکان به دلایل متفاوتی اتفاق می افتد. این امر به نقایصی حسی مثل کم شنوایی، کم بینایی، اوتیسم، ناتوانی های ذهنی و… وابسته است. برای این اختلالات و تاخیر زبانی باید قبل از سنین مدرسه اقدام و درمان شروع شود.

وی تاکید کرد: چنانچه هیچ علتی برای بروز اختلال زبانی نباشد و درمان اتفاق نیفتد، بسیاری از این بچه ها در مدرسه دچار اختلالات خواندن و نوشتن می شوند و مشکلات اجتماعی با هم سن و سالان خودشان پیدا می کنند. تاکید ما برای مداخله زود هنگام خانواده ها است.لذا لازم است توجه به بچه ها و مراجعه به مراکز گفتار و زبان و انجام دادن مشاوره در اولویت قرار گیرد.

* کار درمان باید به صورت تیمی انجام شود

برخی از مشکلات کنونی بچه ها درباره ناتوانی های یادگیری و اختلال تمرکز و پرتحرکی است، تجربه درمانگران به ما ثابت می کند که ناتوانی های یادگیری، مفهومی «چندرشته ای» است و باید پیوند میان کارشناسان رشته های گوناگون در این امر برقرار شود.

سید محمد مسعود ازهر در همین زمینه اظهار کرد: اختلال تمرکز و پر تحرکی امر بسیار بد و نامطلوبی نیست و نباید موضوع را بزرگ کنیم، بیش فعالی ربطی به هوش کودک ندارد، بچه باهوش در عین حال می تواند پر تحرک و بیش فعال هم باشد.

وی ابراز کرد: واقعیت این است که تمام روانپزشکان شهر واقف اند که این کار باید به صورت تیمی انجام شود و در گسترش این امر تلاش می کنند، لذا با تشخیص روانپزشک کودک برای درمان به بخش مربوطه ارجاع داده شده تا کار بهتری ارایه شود.

فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان در مورد اختلالات کودکان در توصیه به خانواده ها بیان کرد: کار درمان گران معتقدند حس تعادل از حس های اصلی است که باید به آن پرداخته شود و در صورت نبودن این حس کودک توان بالا رفتن از یک پله را هم نخواهد داشت. کاردرمان گر جسمی در مورد راه افتادن، نشستن و حرکت کودکان به آنان کمک می کند و کاردرمان گر ذهنی بیشتر در مورد اختلال یکپارچگی حسی، تمرکز، یادگیری، حافظه و … که به ذهن بچه ها مربوط اند کار می کند./صاحب نیوز

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد