سرویس: کرمانشاهکد خبر: 106505|10:13 - 1395/07/04
نسخه چاپی

کرمانشاه در بن بست هوایی و زمینی وزارت راه-8؛

جاده های اسلام آبادغرب دلتنگ رنگ سیاه آسفالت نو/ لزوم توجه به شاهراه ارتباطی در استان کرمانشاه

جاده های اسلام آبادغرب دلتنگ رنگ سیاه آسفالت نو/ لزوم توجه به شاهراه ارتباطی در استان کرمانشاه
مطلع الفجر: اسلام آبادغرب به سبب قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی در استان کرمانشاه از اهمیت بالایی برخوردار است اما در این میان برخی از جاده های ارتباطی آن با مشکلاتی روبرو است
 
 
 

به گزارش مطلع الفجر به نقل ازاسلام آباد خبر،  شهرستان اسلام آبادغرب با توجه به قرار گرفتن در مرکز استان های کرمانشاه، ایلام و لرستان، همچنین قرار گرفتن در مسیر جاده راه کربلا از اهمیت ویژه ای از نظر راه های مواصلاتی بین شهری داراست.

 

بر اساس این گزارش در چند سال اخیر نیز با توجه به اینکه اسلام آباد غرب در شاهراه  راه های دسترسی به  دالاهو، سرپل ذهاب، قصرشیرین،  گیلان غرب و بازاچه  سومار، بازارچه پرویزخان  و گمرک خسروی قرار گرفته از لحاظ اقتصادی و امنیتی حائز اهمیت است و باید توجه جدی به آن معطوف شود. 

 

بخشی از مسیر  "کرمانشاه - ایلام" از طریق هلشی و حمیل هنوز تکمیل نشده و بخش هایی از جاده ایجاد شده حمیل - ایلام نیز هر ساله دچار ریزش و  انسداد می شود و ناامنی ایجاد می کند. در محور قدیمی این مسیر نیز  وضعیت مناسبی حاکم نیست.

 

اهمیت این دو محور زمانی دو چندان می شود که دسترسی عمده مسافرین، زوار عتبات عالیات، بازرگانان و تجار  به مرز مهران را فراهم می آورد و انتقال محصولات و کالاهای استان ایلام نیز عمدتا از این محورها انجام می گیرد.

 

پیچ های خطرناک در محورهای اسلام آبادغرب حذف می شود

 

 

کامران ناظری زاده مدیر اداره راه و شهرسازی  شهرستان اسلام آبادغرب  درگفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبر، اظهار داشت: محور حمیل – ایلام به دلیل ریزش کوه و نا امنی جاده هنوز توسط اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از پیمانکار تحویل گرفته نشده است، اما با وصف این بخاطر رفاه مردم، عوامل راهداری  در جاده مستقر شده و خدمات رسانی در محل انجام می شود.

 

وی افزود: روکش آسفالت این جاده وضعیت خوبی دارد ولی با توجه به اینکه در هنگام جاده سازی ترانشه می بایست با شیب 45 درجه ایجاد می شد ولی در برخی مکان ها 90 درجه است که همین عامل در فصول بارندگی باعث ریزش و انسداد جاده می شود.

 

 

ناظری زاده اظهار داشت: جاده اسلام آباد- حمیل-پلدختر تحت نظارت راه و شهرسازی استان به دست یکی از پیمانکاران قدرتمند سپرده شده که در دو قطعه اسلام آبادغرب - حمیل و قطعه دوم حمیل شاهبداغ در حیطه جغرافیایی استان کرمانشاه در حال احداث است و قطعه شاهبداغ به بعد نیز در حیطه اختیار استان لرستان قرار دارد که قطعه اول آن با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد تومان به پیمانکار محول شده و 7 کیلومتر آن آماده است و بخشی از قطعه دوم جاده حمیل تا هرسم بصورت دوبانده آماده است.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اسلام آبادخبر در خصوص تصادف های فراوان در پیچ های خطرناک در مسیرجاده های شهرستان گفت: چندین پیچ حادثه خیز در شهرستان وجود دارد، که پیچ کریم حاصله، پیچ کندهر، پیچ تراب، پیچ روستای ملخطابی و پیچ چنار از این قبیل هستند که از بین آنها پیچ کندهر بطور کامل حذف شده و اصلاح پیچ تراب قرارداد آن بسته شده که سر پیچ به دوباند رفت و برگشت تبدیل شود.

 

وی گفت: اقدامات حذف پیچ کریم حاصله نیز بالغ بر 90 درصد پیشرفت کار دارد و پیچ روستای ملخطابی نیز با وصف اینکه اعتبار نداشته، با ماشین آلات اداره راه و شهرسازی اقدامات اولیه بیس ریزی آن انجام شده و به محض تامین اعتبار این پیچ نیز حذف خواهد شد.

 

مدیر اداره راه و شهرسازی  شهرستان اسلام آبادغرب  گفت: اکثر راه های اصلی حوزه اسلام آبادغرب مشکلی ندارند و کلا روکش و خط کشی جدید شده اند  و قسمت های که انجام نشده یا پیمانکار در آن مشغول کار می باشد و یا قرارداد آن بسته شده است که به زودی کار اجرایی آن آغاز خواهد شد.

 

وی افزود: حوزه راه سازی شهرستان اسلام آبادغرب به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده است و در اکثر نقاط با وجود کمبود اعتبارات راه سازی در دست اقدام است.

 

ناظری زاده گفت: طبق طرح تفصیلی مصوب سال 84 کمربندی جزو معابر شهری قرار گرفته، ولی چون اداره راه کمربندی جدیدی احداث نکرده است، ترمیم و لکه گیری و روکش آن را انجام می دهد. از طرفی به دلیل آنکه در طی سال های متمادی روکش آسفالت باعث افزایش قطر جاده شده و عملا جدول های آن از بین رفته است، در شورای ترافیک به شهرداری اعلام شده که کار جدول کشی آن را انجام دهد.

هیچگونه اعتباری برای جاده های اصلی بین روستایی وجود ندارد

 

در همین رابطه معاون عمرانی فرماندار اسلام آبادغرب نیز در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبربا اشاره به برخی از  جاده های اصلی بین روستایی شهرستان که نیاز به بهسازی و آسفالت دارند، اظهار داشت: در حال حاضر هیچگونه اعتباری برای این راه ها وجود ندارد اما تصمیم داریم از محل اعتبارات ماده 180 برای این پروژه ها اعتبار لازم اختصاص یابد و این کار بصورت اعتبار مستمری حتی با تغییر مدیریت ها در سال های آینده نیز تداوم یابد.

 

وی با اشاره به اینکه شاخص راه شهرستان از میانگین استانی بالاتر است، گفت: راه های شهرستان اسلام آبادغرب نسبت به سایر شهرستان های استان کرمانشاه از وضعیت بهتری بر خوردار است و این موضوع  هرچند مطلوب است اما جهت جذب اعتبارات برای شهرستان محدودیت ایجاد می کند.

 

 

حمیدرضا بابایی تشریح کرد: میانگین برخورداری راه روستایی در استان 65 درصد است و در اسلام آبادغرب 92 درصد است و این باعث شده در حوزه اعتبارات ملی که براساس شاخص توزیع می شود درصد کمتری نسبت به سایر شهرستان ها برای راه به اسلام آبادغرب اختصاص یابد.

 

معاون عمرانی فرماندار اسلام آبادغرب با اشاره به اینکه جاده اسلام آبادغرب به دالاهو  جزو بزرگراه راه کربلا است، گفت: قطعه ای که مربوط به حوزه اسلام آبادغرب است تکمیل شده  و جاده تا خسرو آباد بصورت اتوبان است و روی بخشی که مربوط به حوزه راه دالاهو است، کار می شود.

 

وی افزود: یکی از پیچ های حادثه خیز پیچ کریم حاصله بوده که بخاطر حجم بالای خاک برداری ظرف سه ماه تمام ماشین آلات سنگین استان را به این نقطه آورده تا مشکل این پیچ هرچه سریعتر برطرف شود و بعد از آن جاده سه راه تا گردنه حسن آباد بهسازی و روکش شده است.

 

بابایی اظهار داشت: در سفر رییس جمهور به استان پیشنهاد دوبانده شدن جاده اسلام آبادغرب به گیلانغرب داده شده که باید منتظر اعلام نتیجه آن باشیم، اما جاده حمیل به اسلام آبادغرب که طرح دوبانده شدن با استخراج آمار کشته های این راه اصلی مصوب و در دستور کار قرار گرفته بود، کار قطعه اولش با روکش از ابتدا تا انتهای فرودگاه انجام شده و بزودی خط کشی و نصب گارد ریل آن به اتمام می رسد.

 

وی افزود: در قطعه دیگر از اتوبان حمیل هرسم تا شاهبداغ شانه سازی راه انجام شده و ادامه کار در دست اجرا است و از سوی دیگر جاده حمیل به کرمانشاه نیز در دست احداث است که با توجه به اعتبارات اندک این پروژه  طولانی خواهد بود.

 

بابایی خاطر نشان کرد: با پیگیری، فشار و لابی صورت گرفته بخش عمده ای از احداث و بهسازی جاده های شریانی شهرستان در زمان مدیریت جدید رو به اتمام می باشد و در خصوص سایر راه ها تامین اعتبار نیاز است که در سفر رییس جمهور پیشنهاداتی ارائه شده است.

 

وی افزود: در خصوص راه های روستایی اعتبارات استانی قابل توجه نیست و راه های روستایی نظیر برف آباد - چشمه سنگی و حسن آباد –انجیرک- شیان نیاز به روکش دارند که پیشنهاد آنها داده شده ولی بعلت نبود اعتبارات فعلا" دستور ترمیم و لکه گیری برای این جاده ها داده شده است و نماینده شهرستان نیز پیگیر هستند که از اعتبارات ملی برای این جاده ها بودجه اختصاص یابد.

 

روستاهایی که بالای 50 خانوار جمعیت دارند باید آسفالت شوند

 

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو نیز در گفتگو بااسلام آباد خبراظهار کرد: یکی از پیگیری های من سوال از وزیر راه و کشور در خصوص راه های مواصلاتی  استان کرمانشاه بوده که فعلا در ازای توافقات و قول های مساعد دولت از آن صرفنظر کرده ام و منتظر عملکرد ایشان هستم.

 

وی افزود: توافق اول  در خصوص نامه ای که به محضر مقام معظم رهبری نوشتم، بود که درخواست کرده ام راه کرمانشاه در کنار 4 مرکز استان دیگر قرار بگیرد که دولت موظف است حداکثر تا یکسال دیگر آن را به راه آهن کشور وصل نماید و یک و نیم میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یافته است.

 

وی اضافه کرد: توافق دوم در رابطه با نامه دیگری است که به محضر مقام معظم رهبری و رییس جمهور در خصوص راه نوشتم، این بود که برای راه آهن کرمانشاه- اسلام آباد- خسروی نیز از محل صندوق توسعه ملی بودجه اختصاص داده شود.

 

 

فلاحت پیشه گفت: موافقت شد در احداث 2 بزرگراه اسلام آبادغرب-پلدختر و اسلام آبادغرب- قصرشیرین که از جاده های پر خطر منطقه هستند تسریع ایجاد شود و قول داده شده که تا پایان دولت روحانی این کار به اتمام برسد.

 

وی افزود: توافق دیگر ما بر این واقع شد که منابع مالی جهت احداث راه های اصلی روستایی نظیر شیان- حسن آباد-راوند ، ریجاب-گهواره اختصاص داده شود و همچنین تمام روستاهای شهرستان اسلام آبادغرب و دالاهو که بالای 50 خانوار جمعیت دارند باید آسفالت شوند.

 

نماینده اسلام آبادغرب و دالاهو اظهار داشت: با اجرایی شدن توافقات مذکور وضعیت جاده های پر خطر بهتر خواهد شد.

 

وی افزود: توافقاتی نیز با وزیر کشور داشته ام از جمله اینکه به شهرداری های 5 شهر اسلام آبادغرب، کرند غرب، گهواره ، حمیل و ریجاب کمک مالی صورت گیرد و علاوه بر آن در راستای بهسازی جاده ها و اعطای قیر رایگان جهت آسفالت و همچنین اعطای تسهیلات جهت پرداخت حقوق معوقه کارگران شهرداری ها اقداماتی صورت پذیرد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طی توافق بعمل آمده وزیر کشور به سازمان همیاری شهرداری ها  دستور داد که ماشین آلات مربوطه با تسهیلات ویژه در اختیار شهرداری های منطقه قرار بگیرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد