سرویس: پیشنهاد سر دبیرکد خبر: 106503|10:09 - 1395/07/04
نسخه چاپی

خبار ویژه روزنامه‌های 4 مهر؛

مصوبه مبهم دولت درباره احتمال افزایش قیمت برخی حامل‌ها/ تجارت جدید اعراب با نفت ایران

مصوبه مبهم دولت درباره احتمال افزایش قیمت برخی حامل‌ها/ تجارت جدید اعراب با نفت ایران
مطلع الفجر: روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

 

 
 

به گزارشمطلع الفجر:

 

کیهان

 

عایدی «تقریبا هیچ» سفر نیویورک به روایت نشریات حامی دولت

 

روزنامه‌های حامی دولت و اصلاح‌طلب رویکرد متفاوتی را نسبت به سفر و سخنرانی مصاحبه رئیس‌جمهور در نیویورک اتخاذ کردند. برخی از این نشریات با رویکردی اغراق‌آمیز تیتر زدند و برخی دیگر با سنجش میزان اهمیت، ترجیح دادند در تیترهای حاشیه‌ای خود به این موضوع بپردازند.

 

روزنامه اجار‌ه‌ای آرمان در تیتر اول اغراق‌آمیز خود نوشت: «نوای امید در نیویورک - روحانی: آمریکا قول داد روند را اصلاح کند.»

 

- روزنامه آفتاب یزد نیز در تیتر یک خود نوشت «پایان سفر کوتاه اما پرسفر رئیس‌جمهور به آمریکا - هشدار روحانی؛ قول آمریکا».

 

- همچنین روزنامه دولتی شهروند تیتر زد «تذکر به آمریکا.»

 

تیتر اول روزنامه ایران هم که فاقد ما‌به‌ازا می‌باشد چنین است «رئیس‌جمهور تشریح کرد: دستاوردهای ایران از نشست نیویورک.»

 

اما روزنامه‌های اعتماد و شرق ترجیح دادند تیترهای اصلی خود را به این موضوع اختصاص ندهند چنان که اعتماد در یکی از تیترهای کوچک و حاشیه می‌نویسد «روحانی در خاک آمریکا به واشنگتن هشدار داد» و شرق در اقدامی مشابه و در یک تیتر کاملا کوچک و حاشیه‌ای نوشت «آمریکا قول داد روند را اصلاح کند.» با این اوصاف اگر از هیجان‌زدگی و غلو روزنامه‌های آرمان و آفتاب یزد و تیتر فاقد مابه ازای روزنامه ایران که بگذریم، دیگر نشریات حامی دولت با زبان بی‌زبانی اذعان کرده‌اند که سفر مذکور هیچ دستاوردی نداشته جز اینکه روحانی از آمریکا «گله» کرده؛ بی‌‌آن‌که معلوم شود این گله 8 ماه پس از بدعهدی مکرر آمریکا در عالم واقع چه تاثیری در لغو تحریم‌ها خواهد داشت.

آقای ظریف! هم گلایه می‌کنید و هم به آمریکا برای تحریم‌ها حق می‌دهید؟!

 

 

آخرین سخنان وزیر امور خارجه در شورای روابط خارجی آمریکا اذعان به عدم توازن و ناشی‌گری  در تنظیم توافق برجام است.

 

ظریف هر چند در نشست این شورا با لحنی انتقادی گفت «8ماه پس از اجرای برجام، به خاطر مجازات‌های آمریکا، هیچ یک از بانک‌های بزرگ اروپایی کار با ایران را شروع نکرده است» اما در عین حال اذعان کرد که برخلاف ضمانت اجرا داشتن تعهدات ایران، تعهدات آمریکا فاقد ضمانت اجراست. صاحب‌نظران بسیاری سال گذشته نسبت به عدم توازن و عدم همزمانی و عدم بازگشت‌پذیری تعهدات ایران در برجام هشدار داده بودند که به خاطر هیجان‌زدگی و شتاب‌زدگی دولت و وزارت خارجه ناشنیده‌ ماند. ظریف گفت: آنچه که از ایران به عنوان یک طرف این توافقنامه انتظار می‌رود «پایبندی» به تعهدات  هسته‌ای خود در چهارچوب این توافقنامه و «راستی‌آزمایی» این پایبندی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است که این راستی‌آزمایی‌ها صورت گرفته و آژانس به طور مکرر بر پایبندی  ایران صحه گذاشته است. اما در مورد آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های دیگر برجام این تلاش تاکنون تقریبا از امضای پای اسناد این توافقنامه از سوی رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه این کشور فراتر نرفته و ما شاهد هیچگونه تلاش واقعی از سوی مقام‌های کاخ‌سفید در این رابطه نبوده‌ایم.

 

وی در ادامه به عنوان نمونه به موضوع مبادلات تجاری ایران با کشورهای جهان اشاره کرد و افزود که آمریکا از طرفی با صدور بخشنامه‌هایی به موسسه‌های مالی این کشور می‌گوید که هیچ منعی برای مبادلات تجاری با ایران وجود ندارد و آنها می‌توانند با ایران وارد داد و ستدهای مالی و تجاری شوند اما در انتهای آن یک اما اضافه می‌کند که تعداد موارد این «اما»‌ها چنان زیاد است که شرکت‌های آمریکایی را به وحشت می‌اندازد و مانع مشارکت‌ آنها در این داد و ستدها می‌شود.

 

سخنان ظریف بدین معناست که تعهدات آمریکا برخلاف تعهدات ایران فاقد ضمانت اجرایی و حقوقی است!!  و سخت‌گیری لازم در متن توافق‌ یا مطالبه اجرای آن انجام نگرفته است. درست به همین دلیل سخنرانی و مصاحبه آقای روحانی و تأکید بر گلایه از آمریکا یا بیان اینکه کمیسیون مشترک به آمریکا تذکر داد  و آمریکا هم قول داد که روند را اصلاح کند، فاقد اعتبار حقوقی و اجرایی است.

 

جالب اینکه در بخش دیگری از برنامه ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا، فرید زکریا از ظریف می‌پرسد: بر اساس آنچه من شنیده‌ام و افرادی که با آنها صحبت کرده‌ام این توافق در ایران چندان محبوب نیست و روحانی و خود شما هم به اندازه زمان بعد از توافق محبوب نیستید، چون این احساس وجود داشت که این توافق قرار است اوضاع را تغییر بدهد و در زندگی مردم، بهبود ایجاد کند. آیا مشکلی که در اینجا هست، این است که- آن طور که بعضی از منتقدان می‌گویند-  شما به مردم وعده سرخرمن دادید و آنها اتفاق نیفتند یا اینکه شما فکر می‌کنید این موانعی که آمریکا باقی گذاشته باعث می‌شود که برخورداری اقتصاد ایران از مزایای تخفیف تحریم‌ها دشوار باشد؟»

 

ظریف در پاسخ ادعا کرد «هنوز هم اکثریت مردم ایران از این توافق حمایت می‌کنند و این موضوع، در نظرسنجی‌های مختلف به اثبات رسیده است. همزمان  بخش زیادتری از مردم ایران اکنون به آمریکا بی‌اعتمادترند. ظریف گفت مردم ایران، مشکل را در عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش می‌بینند نه در اینکه دولت کشورشان به آنها «وعده سر خرمن» داده است.

 

وی گفت: «ما به آنها (مردم ایران) گفتیم که این (توافق هسته‌ای) موانع تجارت ایران با بقیه کشورهای دنیا را برمی‌دارد. ما هرگز به آنها نگفتیم که برجام، تحریم‌های اولیه‌ای که آمریکا علیه معامله آمریکایی‌ها با ما دارد را برمی‌دارد.»

 

آقای ظریف توضیح نمی‌دهد که چگونه مردم ایران می‌توانند به آمریکا بی‌اعتماد شده باشند اما به برجام که طرف اصلی اجرا یا عدم اجرای آن آمریکاست و اجرا نمی‌کند، امیدوار باشند؟!
 همچنین آخرین پاراگراف اظهارات آقای ظریف که برای رفع مسئولیت انتظار آفرین از سوی دولت و وزارت خارجه است، در واقع برخلاف ژست توپ و تشر، عملا به آمریکا این حق را می‌دهد(!) که تحریم‌ها را در پوشش تحریم‌های اولیه ادامه دهد!  با این وصف دیگر چه جای گلایه از آمریکاست که چرا تحریم‌ها را برنمی‌دارد یا طبق تحریم‌های اولیه به شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی فشار می‌آورد؟! و این در حالی است که رئیس‌جمهور صراحتا اعلام کرد در روز اجرای توافق همه تحریم‌ها بالمره و یکجا لغو خواهند شد»!
 
نتانیاهو: شاید باورتون نشه اسرائیل آینده روشنی دارد(!)

 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت چیزی که من می‌خواهم به شما بگویم، شما را شوکه خواهد کرد. اسرائیل آینده‌ای روشن در سازمان ملل متحد دارد(!)

 

نتانیاهو افزود: می‌دانم اینکه چنین چیزی را از من بشنوید به طور قطع باعث تعجب شما خواهد شد.

 

 نتانیاهو از تصویب 20 قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل ضد اسرائیل انتقاد کرد و افزود: این در حالی است که سهم همه کشورهای روی این سیاره، فقط سه قطعنامه بوده است.

 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: درباره جوک موسوم به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، باید بگویم که هر سال اسرائیل را بیش از کل کشورهای جهان محکوم می‌کند و این نمایش در یونسکو هم ادامه دارد.

سرنوشت یارانه خرید تضمینی در چرخه واردات و صادرات همزمان گندم!

 

در حالی که وزارت صنعت و تجارت گندم وارد می‌کند، وزارت جهاد کشاورزی، ژست خودکفایی و صادرات گندم را گرفته است!

 

در این زمینه روزنامه جوان نوشت: ژست عجیب خودکفایی و صادرات گندم مازاد سوال‌برانگیز شده به نحوی که بنا به اظهارنظر مسئولان چنین می‌توان نوشت: واردات با وزارت صنعت و صادرات با جهاد کشاورزی! با معادله‌ای که در آن تنها مفسده و سوءاستفاده از «یارانه خرید تضمینی» در آن معنا می‌یابد!

 

با افزایش تولید گندم در سال جاری، در حالی وزارت جهاد کشاورزی ژست خودکفایی و صادرات گندم مازاد بر نیاز را گرفته که از یک سو این وزارتخانه تحت فشار مافیای واردات و کارگروه تنظیم بازار است و از سوی دیگر به دلیل محدودیت‌های منابع آبی صادرات این محصول استراتژیک اقتصادی نمی‌باشد و هیچ تضمینی بر ثبات خودکفایی در سال‌های آینده وجود ندارد.

 

بازرگانی دولتی و وزیر جهاد کشاورزی در چند روز اخیر مدام از صادرات گندم مازاد به کشورهای همسایه خبر می‌دهند و رشد تولید گندم در سال 95 را آغاز صادرات این محصول استراتژیک و آب‌بر عنوان می‌کنند.

 

به گفته یک منبع آگاه دپوی گندم‌های وارداتی در گمرکات جنوب از یک سو و فشار مافیای واردات بر این وزارتخانه و ستاد تنظیم بازار از سوی دیگر این شائبه را به وجود آورده که دولتی‌ها با ژست خودکفایی و طرح صادرات گندم مازاد به دنبال راه جدیدی برای صادرات مجدد گندم‌های وارداتی و سود بیشتر از این راه هستند.

 

مجری طرح گندم با طرح این سوال که واقعا انگیزه واردکنندگان چیست و چرا باید ایرانی‌ها جیب کشاورزان خارجی را پر کنند، می‌افزاید: دلیل واردات را از کسانی بپرسید که مجوز واردات گندم را صادر می‌کنند، زیرا تولید گندم در سال زراعی 94-95 به اندازه‌ای است که هم نیاز خبازی‌ها و هم صنوف صنعتی تامین خواهد شد.

 

علیرغم ابلاغیه رسمی وزیر جهاد کشاورزی و اعلام صریح حجتی و همچنین جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور که گفته‌اند امسال تولید گندم بی‌سابقه است و هیچ نیازی به واردات گندم در سال 95 نیست، اخیرا کارگروه تنظیم بازار با واردات گندم‌های دپو شده در گمرکات موافقت کرده است که به نظر می‌رسد فشارهای بی‌اندازه قدرت‌های وارداتی و نفوذ در تصمیم‌سازی منجر به این مصوبه شده است.

 

بنابراین گزارش در شرایطی که تولید زیاد گندم، باعث نگرانی معاون اول رئیس‌جمهور بابت نگهداری و ترس از بین رفتن محصولات تولیدی شده است، چه کسانی و با چه قدرتی برخلاف تصمیمات و نظر قانونی وزیر جهاد کشاورزی و معاون اول رئیس‌جمهور می‌توانند در کارگروه تنظیم بازار نفوذ کرده و مصوباتی به نفع و برای منافع شخصی خود برای واردات «کلیه گندم‌های ثبت سفارش شده در زمان ممنوعیت واردات» دریافت کنند.

تیم ظریف باید درباره لغو نشدن تحریم‌ها پس از برجام توضیح دهند

 

«جا زدن تحریم‌های هسته‌ای جا افتاده از برجام به عنوان تحریم‌های غیرهسته‌ای کاملا با برنامه‌ریزی انجام شده است. آقایان کاملا این موضوع را می‌دانستند و حتی تلاش اولیه برای رفع تحریم آنها در برجام هم انجام دادند اما چون آمریکایی‌ها در مذاکرات حاضر به رفع این تحریم‌ها نشدند، تدبیر کردند تا به مردم جور دیگری وانمود کنند. گفتند این تحریم‌ها غیرهسته‌ای بوده و رهبری اجازه مذاکره در غیرهسته‌ای را به تیم نداده است! متاسفانه تیم مذاکره‌کننده ایران به جای اینکه واقعیت را به مردم و مسئولان منعکس کند تلاش نمود تا با القای همان دسته‌بندی جدید آمریکایی از تحریم‌های ایران، بقای این تحریمها را طبیعی جلوه داده و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند. امروز برخلاف توریه‌های مکرر برخی آقایان، مشکلات کشور اتفاقا به تحریم‌های هسته‌ای جاافتاده در برجام برمی‌گردد و مسئولیت آن بیش از هر کس متوجه جناب ظریف است.»

 

وبسایت الف ضمن انتشار این  تحلیل نوشت: گرچه رئیس‌جمهور، دکتر ظریف و دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده در ایام مذاکرات ژنو تا لوزان و لوزان تا وین  بارها و بارها وعده اتمام دوره تحریمها در توافق را به مردم و مسئولان می‌دادند اما این اتفاق نیفتاد. برجام بخشی از تحریمهای هسته‌ای را به طور موقت و با ریسک بازگشت فوری (Snap Back) تعلیق کرد و بخش قابل توجهی از تحریم‌های هسته‌ای اثرگذار سازمان ملل، آمریکا و اروپا را بدون هیچ تغییری باقی گذاشت.

 

تیم مذاکره‌کننده اما روایت دیگری دارد و مدعی است تحریم‌های باقیمانده غیرهسته‌ای است! اما واقعیت این است که سپاه پاسداران و تمامی نهادهای مرتبط با آن و همچنین وزارت دفاع و نهادهای مرتبط با برنامه موشکی ایران تا قبل از صدور قطعنامه 2231 در تمامی رژیم‌های تحریم (از تحریمهای سازمان ملل تا تحریم‌های یک جانبه آمریکا و اروپا) به دلیل حمایت از برنامه هسته‌ای (و نه به خاطر حقوق بشر یا تروریسم) تحریم شده بودند. اساسا موضوع موشکی ایران فقط و فقط به خاطر خطر هسته‌ای ایران در قطعنامه‌ها وارد شد. حتی تحریم تسلیحاتی ایران در قطعنامه‌های قبلی نیز به دلیل برنامه هسته‌ای بود؛ اما ناگهان با تصویب قطعنامه 2231 دسته‌بندی و تفکیک جدیدی در ساختار تحریم‌های ایران توسط آمریکایی‌ها ارائه شد. تحریم‌های هسته‌ای نام جدیدی به خود گرفت و در پسابرجام ادامه یافت.

 

الف می‌افزاید: بقای تحریمها و امکان بازگشت تمام تحریم‌های تعلیق شده، عملا ریسک تعامل با ایران را بسیار بالا نگه داشته است. وزارت خزانه‌داری آمریکا دائما در مذاکره با بانکها و شرکتهای خارجی ریسک بازگشت تحریم‌ها را یادآوری کرده و با حفظ روانی فضای تحریم در بانکهای بزرگ، عملا مانع گشایش اقتصادی در ایران می‌شود.

 

پسابرجام دوره بقای بخشی از تحریم‌ها و رفع بخشی دیگر است؛ اما به دلیل اینکه راهی برای تفکیک اشخاص حقوقی و شرکتهای وابسته به تحریمی‌ها از غیر آن در ایران نیست، باقی‌ماندن بخشی در لیست تحریم به معنای ریسک تعامل با کل اقتصاد ایران است. این فوت کوزه‌گری تحریم‌های پسابرجامی است. به همین خاطر مسئولان اوفک به طور مکرر به بانکهای خارجی گوشزد می‌کنند که آمریکا هیچ مسئولیتی در قبال اشتباه شما در تعامل با اشخاص تحریمی پشت صحنه در ایران نمی‌پذیرد!

 

الف در پایان رویکرد امضای  محرمانه FATF  از سوی وزیر اقتصاد را ادامه همین غلط برجام و موجب خودتحریمی در داخل دانست.

 

 

خراسان

 

مصوبه مبهم دولت درباره احتمال افزایش قیمت برخی حامل‌ها

بر اساس ابلاغیه جدید یک مسئول ارشد اجرایی به وزرای نیرو و نفت، با اعلام میزان سهمیه ای که شرکت هایی چون شرکت ملی نفت و گاز و آب و فاضلاب شهری و روستایی باید در جهت تامین یارانه مردم بر اساس قانون بودجه سال 95 به خزانه واریز کنند، تاکید شده است که در صورت تصویب و تغییر قیمت حامل های انرژی در بخش نفت و گاز، آثار این مصوبه بر ارقام فعلی اعلام شده به شرکت های ملی نفت و گاز، به تناسب توسط سازمان برنامه و بودجه اعمال خواهد شد.

 

صدور مجوز واردات لوبیا چشم بلبلی از کانادا

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مقام مسئول اجرایی به تعدادی از نهادهای مربوط در کار واردات، اعلام شده است که حسب درخواست های صورت گرفته برای واردات لوبیا چشم بلبلی با نام علمی Vigna unguiculata برای مصرف خوراکی در داخل، از کشور کانادا، اعلام می شود واردات این نوع دانه منوط به رعایت شرایط قرنطینه ای شامل بازدید بازرسان در مرز ورودی و گمرک مجاز است.

 

آرمان

 

علت طولانی شدن جنگ

اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی مجلس نهم به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس پیرامون زمینه‌های تاریخی شروع جنگ میان ایران و عراق درباره اینکه آیا خیانت بسیاری از افراد و جریانات سیاسی در ایام جنگ عامل تشدید درگیری ها میان ایران و عراق بود اظهار کرد: بدون شک نمی توان این موضوع را نادیده گرفت زیرا خیانت افرادی مثل بنی صدر و عوامل وابسته به استکبار و آمریکا که درحال حاضرنیز تعداد انگشت شماری از آنها درکشور وجود دارند در زمان جنگ غیر قابل انکار نیست و به گونه‌ای که آنها سبب شدند که دامنه جنگ میان ایران وعراق به درازا بکشد.

 

تجارت جدید اعراب با نفت ایران

امارات متحده عربی در هیاهوی روابط پرتنش نفتی ایران و عربستان سعودی، در سکوت کامل خبری بهره‌برداری از یک پروژه جدید نفتی را کلید زده و با افتتاح و راه‌اندازی رسمی این طرح علاوه بر دور زدن تنگه هرمز، تصاحب سهم حداکثری از یک بازار سودآور نفتی را هم در دستور کار قرار داده است.

 

عزمی جدی برای برخورد با تروریسم داریم

رئیس مجلس تاکید کرد: نگاه و عزم ایران و کنیا برای برخورد با پدیده شوم تروریسم بسیار جدی است. علی لاریجانی گفت: با توجه به نگاه مثبت دوستانه و گسترده ایران فرصت مغتنمی برای توسعه روابط بین ایران و کنیا به وجود آمده است. نماینده مردم قم افزود: در مذاکرات انجام شده در زمینه گسترش روابط پارلمانی و ارتباط بخش‌های مختلف دو پارلمان صحبت کردیم. وی افزود: در بخش دوم گفت‌وگوهایمان در زمینه‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی، نفت و گاز و تجهیزات دارویی و پزشکی صحبت شد. با توجه به علاقه‌مندی رئیس مجلس نمایندگان کنیا ترتیبات دیدار ایشان با وزرای مربوطه داده شده است تا زمینه همکاری‌های گسترده بین دو کشور در حوزه‌های اقتصادی به وجود‌ آید.

 

دیدار ظریف با همتایان خود در چند کشور

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در هفتاد و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان‌ملل متحد در نیویورک به‌سر می‌برد، در حاشیه این اجلاس دیدارهای دو جانبه‌ای با وزرای خارجه چند کشور انجام داد. دیدار و رایزنی جداگانه با وزرای خارجه انگلستان، کرواسی، مجارستان، اردن، مصر و عمان از جمله برنامه‌های روز جمعه ظریف در نیویورک بود. وی همچنین در دیدار با دبیرکل صلیب سرخ جهانی درباره لزوم‌ کمک رسانی فوری به مردم جنگ زده در یمن و سوریه رایزنی کرد

 

تمدید ریاست دبیرکل ایرانی گروه ۸

دومین نشست ویژه وزیران امور خارجه کشورهای گروه هشت روز جمعه ۲ مهرماه ۱۳۹۵ در حاشیه هفتاد و یکمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ریاست وزیر امور خارجه پاکستان برگزار شد. ریاست هیات کشورمان را سید عباس عراقچی بر عهده داشت که در سخنرانی خود بر ظرفیت‌ها و فرصت‌های گسترده کشورهای عضو گروه ۸ به‌ویژه در زمینه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و از طریق توانمندسازی بخش‌های خصوصی و تبادل تجربه تاکید کرد. معاون وزیر امور خارجه دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار را چارچوب بین‌المللی مناسبی دانست که کشورهای عضو گروه می‌توانند با ترسیم اولویت‌های ملی و گروهی خود در راستای گسترش همکاری‌ها اقدام کنند.

 ایران

 

تأکید «واشنگتن» بر تلاش خود برای اجرای مؤثر «برجام»

 

سخنگوی فارسی زبان امریکا ضمن تأکید بر «متعهد» بودن تهران به تعهداتش در برجام، گفت که واشنگتن در تلاش است تا مردم ایران اثرات اقتصادی توافق هسته‌ای را حس کنند. به گزارش فارس، «سحر نوروززاده» در مصاحبه با بخش فارسی خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان، با بیان اینکه شاید یک مقدار طول بکشد تا مردم ایران در زندگی روزمره خود بهبود اقتصادی ببینند، درباره تمهیدات و تسهیلات امریکا برای بازرگانان ایران بعد از برجام گفت: «بر اساس برجام، مقداری از تحریم‌های امریکا برداشته شده و اجازه می‌دهد که شرکت‌هایی مانند بوئینگ محصولات خود را به ایران بفروشند و این موضوعی است که از دهه 70 میلادی تاکنون اتفاق نیفتاده بود و نوعی تابوشکنی بود. شعبه‌های خارجی شرکت‌های امریکایی می‌توانند با ایران تجارت کنند. به امریکا می‌توان پسته، فرش و دیگر محصولات را وارد کرد. امریکا از تجارت مجاز میان دو کشور جلوگیری نمی‌کند.» نوروززاده درباره احتمال آب شدن یخ‌های دیپلماتیک و چشم‌انداز عادی شدن روابط میان تهران و واشنگتن، با بیان اینکه «دقیقاً نمی‌شود پیش‌بینی کرد، اما امریکا همیشه امیدوار بوده و باقی خواهد ماند»، اظهار داشت: «به هر حال برای کاهش تنش‌ها تابوهایی شکسته شده، اقدام‌هایی انجام شده و اگر هم اختلاف‌های جدی و متنوع در میان دو کشور باشد، امیدواریم که در آینده گفت‌وگوهای سازنده داشته باشیم تا نگرانی‌ها و سوء تفاهم‌ها را بتوانیم از طریق گفت‌وگو حل کنیم.»

 اخطار مجدد به هواپیمای جاسوسی امریکا
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: در روزهای اخیر هواپیمای جاسوسی یو 2 امریکا قصد تجاوز به مرزهای هوایی کشورمان را داشت که به آن اخطار دادیم. به گزارش فارس، امیر فرزاد اسماعیلی در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس که در گلزار شهدای سولقان برگزار شد، گفت: رزمندگان ما در قرارگاه پدافند هنگامی که در روزهای گذشته هواپیمای جاسوسی یو 2 امریکا قصد تجاوز به مرزهای هوایی کشورمان را داشت به او اخطار دادند و آنها مجبور به تغییر مسیر خود شدند یا همین دلاورمردان در سال 93 هواپیمای ایساف را با 108 سرنشین به زمین نشاندند و اجازه تردد بدون مجوز را به هیچ پرنده‌ای در آسمان نمی‌دهند.

ادعای ضد ایرانی رئیس ‌جمهوری فراری یمن
رئیس ‌جمهوری مستعفی و فراری یمن که با حمایت عربستان و غرب در سازمان ملل حضور یافت، اتهاماتی واهی علیه ایران مطرح کرد. به گزارش العالم، «عبد ربه منصور هادی» در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران را باعث ویرانی یمن خواند و ادعا کرد که ایران در برابر تمام تلاش‌ها برای دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران یمن مانع‌تراشی می‌کند. وی در ادامه سخنان گستاخانه‌اش، ایران را حامی افراط‌ گرایی و تروریسم مذهبی در منطقه خواند. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ایران همواره از خواست و اراده ملت یمن در تعیین سرنوشت خود دفاع کرده و جنگ‌افروزی عربستان برای جلوگیری از تحقق اراده ملی در این کشور را محکوم کرده است. 

 

 

جمهوری اسلامی

 

 واکنش مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی به سخنان اخیر رهبر انقلاب
 

* امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: سخنان بسیار ارزشمند اخیر رهبر معظم انقلاب در داخل و خارج کشور تاثیر و بازتاب فراوان داشت و سبب خوشحالی مردم شد و بر وحدت جهان اسلام به ویژه انسجام شیعه و سنی بسیار تاثیرگذار بوده است. مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت زاهدان افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانشان فرمودند «احساسات اهل سنت را تحریک نکنید» ما نیز متقابلا همین اعتقاد را داریم که نباید احساسات هیچ یک از فرق اسلامی از جمله شیعه را تحریک کنیم. وی ادامه داد: اعتدال، برادری و وحدتی که امروز در کشور حاکم است برای ما و تمام ملت ایران ارزشمند است. وی گفت: بنده به صراحت اعلام می‌کنم و همه ما بر این واقفیم که امروزه دشمنان اسلام که در بین کشورهای اسلامی به ویژه خاورمیانه تفرقه ایجاد کردند و تلاش می‌کنند بین مذاهب اسلامی تفرقه بیندازند در ایران اسلامی موفق نبودند. دشمنان اسلام از جمله استکبار جهانی در ایران ناکام ماندند و ما همواره به اندازه توانایی خودمان در مقابل افراط گرایی و تندروی ایستاده‌ایم و خواهیم ایستاد.

 

دلواپسی تازه صهیونیستها از برنامه هسته ای ایران!
 

* مقام‌های رژیم صهیونیستی با تکرار ادعا در باره همکاری‌های موشکی ایران و کره شمالی، از احتمال همکاری تهران و پیونگ یانگ در امور هسته‌ای ابراز نگرانی می‌کنند. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، علیرغم گذشت یکسال از توافق هسته‌ای ایران با 1+5، صهیونیستها همواره از این توافق ابراز نگرانی می‌کنند. منابع صهیونیستی ابراز عقیده می‌کنند که آزمایش هسته‌ای موفقیت آمیز اخیر کره شمالی نگرانی اسرائیل را از برنامه هسته‌ای و احتمال از سرگیری فعالیتهای هسته‌ای ایران دو چندان کرد. «اورن نهاری» تحلیلگر مسائل سیاسی شبکه یک تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گفت: کره شمالی در سالهای اخیر موشکهای بالستیک با بردهای مختلف آزمایش کرد و در کنار آن آزمایش‌های هسته‌ای متعددی انجام داد که اخیرا پنجمین آن انجام شد و اقتدار رزمی کره به مرور در حال افزایش است. وی افزود: آمریکا مانند سگی است که تنها پارس می‌کند و گاز نمی‌گیرد. بیل کلینتون در مقابل یک میلیون تن آرد از پدر کیم جونگ اون خواست برنامه هسته‌ای کشورش را متوقف کند اما این اتفاق رخ نداد.

 

 

سخنرانی منصور هادی در  مجمع عمومی سازمان ملل

* عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن که در عربستان بسر می‌برد، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ایران برنامه‌ای را برای ویرانی یمن رهبری می‌کند». وی در بخش دیگری از سخنان خود ادعا کرد: «ایران در برابر تمام تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران یمن مانع تراشی می‌کند». این عنصر فراری درحالی این ادعا را مطرح می‌کند که بیش از یک سال و نیم تجاوز روزانه جنگنده‌های ائتلاف موسوم به عربی به سرکردگی عربستان، زیرساخت‌های این کشور را از بین برده و در بخش‌های حیاتی اقتصادی، آموزشی، پزشکی، صنعتی و انرژی، خسارات جبران ناپذیری وارد آورده است که میلیاردها دلار برآورد می‌شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد