کد خبر: 105983|10:04 - 1395/05/30
نسخه چاپی

گزارش‌های یواشکی زنان از زیرپوست شهر

 

 

 
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از کم و کیف تماس‌های زنان با خط مشاوره۱۴۸۰بهزیستی خبر داد.

روزنامه آرمان: رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از کم و کیف تماس‌های زنان با خط مشاوره۱۴۸۰بهزیستی خبر داد.

 مجید رضازاده با بیان اینکه اغلب «زنان» با خط مشاوره ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی تماس می‌گیرند گفت: هر سال حدود یک میلیون تماس با خط صدای مشاور ثبت می شود که مسائل مختلفی همچون مسائل مربوط به خیانت، اعتیاد همسر و ... مطرح می شود. در سال‌های اخیر با زنانه شدن آسیب ها به نسبت میزان نیاز این قشر به مشاوره و راهنمایی های اصولی نیز افزایش یافته است.

 از دیگر عوامل آسیب زا برای این قشر می توان به فقر معیشتی، فقر فرهنگی، خشونت خانگی و...اشاره کرد که روز به روز در جامعه در حال افزایش است. امروزه زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی زنگ خطر و هشدار جدی برای تمامی دست اندرکاران است. افزایش اعتیاد در بین زنان به واقعیتی تلخ و انکارناپذیر تبدیل شده است و در مقابل آن دیگر نمی‌توان استراتژی انکار را در پیش گرفت و از کنار این مساله به سهولت گذشت.

با بررسی آمار زنان کارتن‌خواب در جامعه می توان گفت که آسیب‌های اجتماعی در زنان به سرعت رو به افزایش است. با توجه به اینکه نقش اجتماعی زنان افزایش یافته به نسبت آنها در معرض رفتار بزهکارانه نیز قرار گرفته‌اند. چگونگی مدیریت و حل و فصل مشکلات اجتماعی در کشور نیازمند توجه مسئولان و ارائه راهکارهای مناسب برای نجات جامعه از وضعیت کنونی دارد که یکی از این اقدامات می‌تواند مشاوره و راهنمایی اصولی به افراد در معرض آسیب باشد. در گام بعد می‌توان این افراد را به کانون‌ها و مراکز مناسب برای حل مشکلاتشان راهنمایی کرد.

چه کسانی با ۱۴۸۰ تماس می گیرند؟

روز گذشته رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ضمن بیان آنکه اغلب «زنان» با خط مشاوره ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی تماس می‌گیرند گفت: اغلب اینها زنانی هستند که یا برای مراجعه حضوری به مراکز مشاوره پول نداشته یا اجازه خارج شدن از خانه را ندارند؛ به این ترتیب آسیب‌های زیرپوست شهر را با این سامانه در میان می‌گذارند. رضازاده افزود: هر سال حدود یک میلیون تماس با خط صدای مشاور با شماره ۱۴۸۰ برقرار می کنند که مسائل مختلفی همچون مسائل مربوط به خیانت، اعتیاد همسر و ... مطرح می شود.

او تاکید کرد: مرکز صدای مشاور ۱۴۸۰از جمله منابع اطلاعاتی قوی به شمار می رود که اطلاعات آن تجمیع شده اما آنالیز نمی شود. به این ترتیب می توان از اطلاعات چنین مراکزی برای رصد آسیب‌های اجتماعی در کشور استفاده کرد. رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی در ادامه به خط مشاوره تلفنی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۴۰۰ هزار تماس با این خط گرفته شده است؛ همچنین یک هزار و ۶۰۰ مرکز مشاوره حضوری در کشور وجود دارد که بیش از یک میلیون نفر در سال به این مراکز مراجعه می کنند.

رضازاده تصریح کرد: نباید وضع آسیب‌های اجتماعی مانند وضعیت فعلی طلاق شود که در یک برهه زمانی بسیار مورد توجه قرار گیرد، بلکه باید به اینگونه مسائل رسیدگی کرد. برای مثال تلفن صدای مشاور با شماره ۱۴۸۰، ۱۰ سال پیش به ما نشان می‌داد که مساله زناشویی دچار اختلال شده و روند رو به رشد طلاق از آن زمان در حال آغاز شدن بوده که ما آن را چندان جدی نگرفتیم. او افزود: باید راهی برای شناسایی کسانی که در حوزه آسیب های اجتماع شناسایی نمی شوند، پیدا شود.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی تصریح کرد: برای مثال کودکانی که به دلایل مختلف در حیطه آسیب‌های اجتماعی قرار می گیرند باید شناسایی شوند؛ یکی از گروه کودکان مورد توجه، کودکانی هستند که والدین شان به ویروس HIV مبتلا هستند. هم‌اکنون نیز ۱۸ تا ۲۰ کودک در مراکز بهزیستی به سر می برند که والدین خود را به دلیل بیماری ایدز از دست داده اند و وظیفه دولت و بهزیستی است که به آنها رسیدگی کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد