کد خبر: 105447|10:11 - 1395/05/06
نسخه چاپی

عمارت ملکه توران؛ از شورا تا کمیته‌ امداد

 

 

 
روز گذشته یک عضو شورای شهر تهران با انتقاد از تخریب خانه ملکه توران گفت: نیاز است كه شورا با مصوبه‌ای مانع ساخت‌وساز در ابنیه میراثی كه به زور تخریب شده‌اند شود. همزمان روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در توضیح تخریب عمارت ملکه توران اعلام کرد: این ملک در فهرست آثار ملی ثبت نشده است.

روزنامه آرمان: روز گذشته یک عضو شورای شهر تهران با انتقاد از تخریب خانه ملکه توران گفت: نیاز است كه شورا با مصوبه‌ای مانع ساخت‌وساز در ابنیه میراثی كه به زور تخریب شده‌اند شود. همزمان روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در توضیح تخریب عمارت ملکه توران اعلام کرد: این ملک در فهرست آثار ملی ثبت نشده است.

 اواخر تیر سال جاری آغاز تخریب یکی از بناهای شاخص معماری معاصر در منطقه زعفرانیه تهران، با اعتراض جامعه معماران، فعالان میراث فرهنگی و رسانه‌ها رو‌به‌رو شد. این خانه متعلق به ملکه توران امیرسلیمانی، همسر سوم رضا شاه و در مالکیت کمیته امداد بود.در واکنش به اعتراض‌ها، سازمان میراث فرهنگی وارد عمل شد و خانه موصوف را که نه در فهرست آثار ملی ثبت شده و نه در نقشه‌های جامع و تفصیلی شهر تهران لکه‌گذاری شده بود، به صورت اضطراری به ثبت ملی رساند. سپس یگان حفاظت خود را به خیابان پسیان فرستاد تا از تخریب آن جلوگیری کنند. این اقدام با مقاومت عوامل کمیته امداد رو‌به‌رو شد و در نهایت، خانه ملکه توران به‌طور کامل تخریب شد.

واکنش شورا

در واکنش به این رخداد یک عضو شورای شهر تهران با انتقاد از تخریب خانه توران گفت: نیاز است كه شورا با مصوبه‌ای مانع ساخت‌وساز در ابنیه میراثی كه به زور تخریب شده‌اند بشود. غلامرضا انصاری در جلسه روز گذشته شورا با اشاره به تخریب خانه توران عنوان کرد: این خانه ثبت میراثی شده بود و با وجود مخالفت‌ها، شبانه تخریب شد. او افزود: این مكان به عنوان ملک مصادره‌ای در اختیار یک نهاد بود كه آنها شبانه اقدام به تخریب كردند و لازم است شورا مصوبه‌ای داشته باشد كه مانع ساخت‌وساز در این مكان شود. به گزارش مهر، این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: هر دستگاهی كه زور داشته باشد تخریب می‌كند و به جایش برج می‌سازد.

توضیحات کمیته امداد

از سوی دیگر در پی انتشار خبر تخریب این بنا روابط عمومی کمیته امداداطلاعیه‌ای صادر کرد. به گزارش ایرنا،‌در این اطلاعیه آمده است: خانه معروف به قمرالملوک امیرسلیمانی در طول سال‌های گذشته به عنوان لکه فرهنگی در فهرست آثار ملی و یا دارای ارزش ثبت نشده (به استناد مصاحبه مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی استان تهران در تاریخ ۳۱ تیرماه) و هیچ گونه مراجعه‌ای نیز تا بعدازظهر روز تخریب ساختمان جهت بررسی وضعیت ملک مورد نظر به عمل نیامده و عملیات ساختمانی اجرای پروژه ساختمانی در محل ملک مورد نظر با کسب تمامی مجوزهای قانونی از شهرداری و پرداخت هزینه‌های مر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد