کد خبر: 104512|09:53 - 1395/04/08
نسخه چاپی

جدول مقایسه نرخ‌های جدید و قدیم تلفن

 

 
 
 
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در آخرین مصوبه خود، نرخ‌های جدیدی را برای کارکرد تلفن ثابت درنظر گرفته که این قیمتها در مقایسه با گذشته، افزایش ۵۰ درصدی را تنها در ۶ درصد مکالمات نشان می دهد.
 
 
 
خبرگزاری مهر: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در آخرین مصوبه خود، نرخ‌های جدیدی را برای کارکرد تلفن ثابت درنظر گرفته که این قیمتها در مقایسه با گذشته، افزایش ۵۰ درصدی را تنها در ۶ درصد مکالمات نشان می دهد.
 
جدول مقایسه نرخ‌های جدید و قدیم تلفن/ ۶ درصد مکالمات گران می‌شود

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت یازدهم، برای دومین بار طی ۳ سال اخیر، تعرفه کارکرد تلفن ثابت را تغییر داده است.

طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که هنوز به تایید نهایی دولت نرسیده است، نرخ های جدید تلفن ثابت با هدف جلوگیری از زیان مخابرات پس از اجرای طرح یکسان سازی کدهای استانی که حدود ۲ سال پیش اجرایی شد، محاسبه می شود. به این ترتیب که نرخ مکالمات درون شهری ثابت به ثابت از ۳۰ ریال به ۴۵ ریال افزایش خواهد یافت.

هزینه های بین استانی و ثابت به همراه تغییر نکرد

در این مصوبه تغییراتی در هزینه های مکالمات بین استانی و ثابت به همراه دیده نمی شود و هزینه های آبونمان نیز مانند گذشته محاسبه خواهد شد. با اجرای این مصوبه تنها تغییری که در قبوض مشترکان تلفن ثابت به چشم خواهد خورد گزینه حداقل کارکرد است که چند سال پیش نیز در قبوض مشترکان بوده و هم اکنون بار دیگر به قبوض مشترکان اضافه خواهد شد.

افزایش ۵۰ درصدی نرخ مکالمات درون شهری تلفن ثابت از ۳۰ ریال به ۴۵ ریال درحالی است که براساس برآوردهایی که پیش از این از سوی شرکت مخابرات ایران اعلام شده بود، ۶ درصد مکالمات در شبکه مخابراتی کشور، درون شهری بوده و مابقی مکالمات را مکالمات بین استانی، تلفن همراه و بین الملل تشکیل می دهند.

مکالمات درون شهری مشمول افزایش نرخ

براین اساس طبق مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، این افزایش قیمت در نرخ مکالمات تنها مربوط به هزینه مکالمات درون شهری خواهد بود و سایر هزینه ها برای مشترکان تغییری نخواهد یافت.

شرکت مخابرات ایران از ابتدای سال ۹۳ مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هزینه هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استان را ۳۰ ریال، هزینه هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت بین استانی را ۳۳۰ ریال و هر دقیقه مکالمه ثابت به همراه را ۶۲۵ ریال محاسبه می کرد.

پیش از این مدل تعرفه ای، کارکرد مشترکان به صورت پالسی و نیز حداقل کارکرد ۱۰۰ پالس در قبوض محاسبه می شد که با تغییر تعرفه ها پس از هم کدسازی، این ردیف از قبوض مشترکان حذف شده بود؛ اکنون اما در مصوبه جدید وزارت ارتباطات برای هر دوره ۲۰۰ دقیقه مکالمه برای روستاییان و ۳۳۰ دقیقه مکالمه برای کاربران شهری به عنوان حداقل کارکرد درنظر گرفته است. این تصمیم بابت هزینه های نگهداری خطوط تلفن ثابت که حدود ۷ میلیون آن در کشور بلااستفاده مانده، اتخاذ شده است.

همچنین در مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، نرخ های آبونمان تغییر نیافته است و مشترک بر مبنای منطقه، شهر و نیز میزان کارکرد ماهیانه، مطابق جدول زیر باید برای خط خود آبونمان پرداخت کند.
 
جدول مقایسه نرخ‌های جدید و قدیم تلفن/ ۶ درصد مکالمات گران می‌شود

با احتساب این اعداد، می توان برآورد کرد که حداقل کارکرد ماهیانه برای مشترکانی که از خطوط تلفن استفاده نمی کنند در روستاها رقمی حدود ۹۰۰ تومان و در شهرها حدود ۱۲۰۰ تومان در ماه خواهد بود. این درحالی است که مخابرات در پیشنهادی که به وزارت ارتباطات داده بود خواستار تغییر تعرفه ها به نحوی شده بود که کارکرد ماهیانه هر مشترک به ازای هر خط تلفن در روستاها ۳ هزار تومان و در شهرها ۵ هزار تومان باشد و مشترک به صورت نامحدود با تلفن صحبت کند. برآوردها نشان می دهد که این مصوبه، با پیشنهاد مخابرات بسیار فاصله دارد.
 
جدول مقایسه نرخ‌های جدید و قدیم تلفن/ ۶ درصد مکالمات گران می‌شود

طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، قیمت هر خط تلفن ثابت که تا پیش از این ۵۰ هزار تومان بود، ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است که متقاضی می تواند به صورت اقساطی با پیش پرداخت ۱۰۰ هزار تومان و طی مدت ۳۶ ماه آن را پرداخت کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد