کد خبر: 104501|09:45 - 1395/04/08
نسخه چاپی

غلبه عوامل مثبت در معاملات بورس

 
 
بورس تهران روز یکشنبه را در حالی به پایان رساند که ثبت رشد 72 واحدی در کارنامه این بازار، در نهایت شاخص کل را در سطح 73 هزار و 743 واحدی قرار داد. از نکات قابل توجه معاملات این روز افزایش محسوس میزان تقاضا در بسیاری از گروه‌های بازار بود.
 
 
 

روزنامه دنیای اقتصاد: بورس تهران روز یکشنبه را در حالی به پایان رساند که ثبت رشد 72 واحدی در کارنامه این بازار، در نهایت شاخص کل را در سطح 73 هزار و 743 واحدی قرار داد. از نکات قابل توجه معاملات این روز افزایش محسوس میزان تقاضا در بسیاری از گروه‌های بازار بود.

 روز یکشنبه حجم و ارزش معاملات، نسبت به روزهای گذشته اندکی افزایش یافت اما همچنان با روزهای اوج خود فاصله زیادی داشت. در این میان نگرانی از دو عامل در معاملات بورس تهران به چشم می‌خورد. در نگاه اول تداوم هیجان در معاملات بازار سهام و به دنبال آن تشکیل صف‌های خرید با ایجاد موج‌های هیجانی می‌تواند مشکل‌ساز شود. نامعلوم بودن وضعیت قیمت‌ها در بازار جهانی نیز دومین عامل تهدید‌کننده معاملات بورس تهران است. با وجود اینکه در روزهای اخیر شاهد پایداری قیمت‌ در این بازارها بودیم اما کارشناسان بر این اعتقادند که هنوز نمی‌توان اظهار نظر قطعی از روند آتی بازارهای جهانی داشت.

در روزهای اخیر همچنان بازار بر مدار شایعات حرکت می‌کند و این موضوعی است که بسیار مورد انتقاد تحلیلگران قرار گرفته است. این شایعات که بر مبنای اخبار تایید‌نشده‌ هستند در مواردی یک شرکت را در جایگاه پیشروهای بازار سهام قرار می‌دهند. برخی از صنایع حاضر در بازارروز یکشنبه به واسطه این‌گونه شایعات با افزایش تقاضا روبه‌رو‌ شدند و معاملات مثبتی را تجربه کردند. گروه محصولات فلزی در جریان معاملات این روز در ادامه مسیر رشد قیمت چشمگیر پیشین خود رشد 35/ 4 درصدی را ثبت کرد.

ادامه صعود پرشتاب نمادهای حاضر در این گروه از نکات قابل توجه معاملات این روزها است. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد میزان بازدهی این گروه از ابتدای سال به بیش از 33 درصد رسیده است. بر این اساس مشابه آنچه پس از رشدهای بی‌محابا برای صنعت خودرو رخ داد، در صنعتی مانند محصولات فلزی نیز دور از انتظار نیست چرا که بی‌توجهی به لزوم اصلاح قیمتی مناسب می‌تواند قیمت سهام این نمادها را تا قله آن افزایش و در ادامه، آن را در روند نزولی قرار دهد.

انتظار دورنمای مثبت در بازار سهام

محمد اصولیان، عضو هیات‌ علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به وضعیت بازار سهام در روزهای گذشته گفت: کمبود نقدینگی در بازار و عملکرد شرکت‌ها از جمله مسائلی است که این روزها بازار سهام را تحت تاثیر قرار داده است. این روزها نقدینگی تا حدودی از بازار خارج شده است که در تحلیل چرایی این موضوع می‌توان گفت واقعیت این است که سرمایه‌گذاران تازه‌کار زمانی که رشدی را مشاهده می‌کنند تحت تاثیر عوامل هیجانی وارد بازار می‌شوند اما با رشد چند روزه قیمت سهام و خروج بازیگران اصلی، این تازه واردان پس از دیدن چند نوسان منفی برای جلوگیری از ضرر بیشتر تصمیم به خروج می‌گیرند. این موضوع کمبود نقدینگی در بازار را تشدید می‌کند.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: در حال حاضر با توجه به کاهش نرخ سود بانکی در راستای کاهش تورم انتظار می‌رود شاهد ورود نقدینگی جدید به بازار سهام باشیم چرا که به نظر می‌رسد با توجه به نرخ‌های جدید، سپرده‌ها از بازار پول خارج شده و گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگری همچون بازار مسکن، ارز، طلا و همچنین بازار سهام ‌نزد سرمایه‌گذاران مطرح شود. وی افزود: کوتاه‌مدت نمی‌توان گفت پول‌ها وارد بازار سهام می‌شود، اما باید توجه داشت ریسک فعالیت در بازار طلا و دیگر بازار‌های موازی در شرایط کنونی زیاد بوده و بازار ارز نیز ظرفیت لازم برای نوسان بیشتر را ندارد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود، ظرفیت جذب سرمایه در بازار سهام از دیگر بازارها بیشتر باشد.

وی در ادامه به تاثیرگذاری فصل مجامع بر بازار اشاره و تصریح کرد: در شرایط فعلی توان تقسیم سود در بسیاری از شرکت‌ها وجود ندارد و در نتیجه سرمایه‌گذار خرد و حقیقی در بازار تمایلی به خرید سهام ندارد تا در مجمع شرکت کند. اصولیان با تاکید بر اینکه بورس تهران با توجه به هیجان محور بودن از عوامل متعدد سیاسی و اقتصادی تاثیر می‌پذیرد، اظهار داشت: تحولات روی داده در ماه‌های اخیر همچون کاهش نرخ سود بانکی و اجرایی شدن برجام انتظار می‌رود دورنمای بازار برای سال جاری و همچنین سال آینده مثبت باشد.

برخی نمادها سوار بر شایعات

وی افزود: در روزهای اول خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یک اثر روانی زودگذر بر ذهن بسیاری از معامله‌گران ایرانی داشت اما در نهایت بورس تهران تاثیر محسوسی از این جریانات نپذیرفت. این موضوع نشان‌دهنده افزایش عقلانیت در بازار سهام نسبت به گذشته است. با این وجود همچنان شاهد تاثیرگذاری برخی شایعات بر بازار سهام هستیم و متاسفانه برخی رسانه‌ها نیز با دامن زدن به این شایعات موجب رشد و تغییر بنیادی در وضعیت برخی از شرکت‌ها می‌شوند.

اصولیان به وضعیت بورس‌های جهانی نیز اشاره کرد و گفت: خروج انگلستان، ولز و اسکاتلند از اتحادیه اروپا در کوتاه‌مدت روی بازارهای مالی جهان تاثیر منفی خواهد داشت، اما در میان‌مدت و بلند‌مدت دنیا از این مساله عبور خواهد کرد و با شرایط جدید وفق خواهد یافت. به نظر می‌رسد آن‌گونه که تعدادی از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند افت قیمت سهام در بازارهای جهانی چندان محسوس نباشد، چرا که این تحلیل از دید من یک تحلیل هیجانی است.این عضو هیات‌ علمی دانشگاه شهید‌بهشتی تاکید کرد: برای افرادی که در بازار حضور دارند توصیه می‌شود به سمت خرید سهام صنایعی بروند که پتانسیل رشد برای آینده دارند.

در بازار چه گذشت؟

شاخص کل بورس تهران دیروز با رشد 72 واحدی معادل10/ 0 درصد مواجه شد و در رقم 72 هزار و 743 واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 35/ 0 درصدی عدد 13 هزار و 635 واحد را تجربه کرد. در معاملات دیروز بازار سهام نمادهای معاملاتی سایپا به میزان 31‌واحد، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان 30 واحد، ایران خودرو و ماشین‌سازی اراک در مجموع با تاثیر 49 واحدی بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات منفی در نماد‌ معاملاتی بانک ملت به میزان 47 واحد از رشد بیشتر شاخص کل بورس تهران ممانعت کرد. بیشترین ارزش معاملات در روز یکشنبه در اختیار «فاذر» و «واتی» قرار داشت. همچنین «خساپا» بیشترین حجم معاملات بازار روز گذشته را تجربه کرد. پس از «خساپا» نیز «خزامیا» رتبه دوم جدول بیشترین حجم معاملات بازار دیروز را ثبت کرد.

نگاهی به آمار معاملات این روز نشان می‌دهد نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، سایپا، سرمایه‌گذاری صنعت نفت و مس شهید باهنر با بیشترین افزایش قیمت همراه شده و در مقابل نمادهای گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، صنایع کاغذسازی کاوه و لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. در جریان معاملات روز یکشنبه فرابورس ایران نیز بیش از 338 میلیون ورقه بهادار در 29 هزار و 132 نوبت به ارزش 736 میلیارد و 40 میلیون ریال مورد داد‌‌و‌ستد قرار ‏گرفت تا آیفکس با طی روند صعودی به میزان 2/ 3 واحد تا سطح 8/ 773 رشد کند.

در این روز ذوب آهن اصفهان با معامله 31 میلیون و 260 هزار سهم به ارزش 80 میلیارد و 750 میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام را به نام خود ثبت کرد. نماد شرکت‌های پالایش نفت تهران، بانک دی و سرمایه‌گذاری مسکن تهران هم پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. شرکت‌ آس‌پ در کنار باغمیشه و کیمیای زنجان گستران بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام زغال‌سنگ طبس، قند چهارمحال و صنایع نسوز توکا با بیشترین افت قیمت روبه‌رو‌ شد. در عین حال در بازار اول 52 میلیون و 730 هزار ورقه بهادار به ارزش 78 میلیارد و 850 میلیون ریال داد و ستد شد و بیشترین حجم معاملات سهام در نماد گوهران امید رخ داد.

همچنین 93 میلیون و 140 هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 224 میلیارد و 800 میلیون ریال خرید و فروش شد و بالاترین افزایش قیمت در این بازار مربوط به ذوب آهن اصفهان بود. در روز یکشنبه، اوراق تسهیلات مسکن با افزایش قیمت مواجه شد؛ به‌طوری که هر ورقه آن در محدوده 858 تا 879 هزار ریال مورد معامله قرار گرفت. بیشترین حجم و ارزش معاملات ETF نیز به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خرید و فروش 2 میلیون و 480 هزار سهم به ارزش 33 میلیارد و 250 میلیون ریال اختصاص یافت.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد