کد خبر: 103249|11:24 - 1395/03/08
نسخه چاپی

نگرانی از افزایش آمار دختران قلیانی

 
 

 

 
 
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، نسبت به تبعات مصرف خانوادگی قلیان در کشور هشدار داد و گفت: گرایش رو به افزایش مصرف قلیان در بین دختران، نگران کننده است.
 
 
 

خبرگزاری مهر: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، نسبت به تبعات مصرف خانوادگی قلیان در کشور هشدار داد و گفت: گرایش رو به افزایش مصرف قلیان در بین دختران، نگران کننده است.

دکتر خسرو صادق نیت در برنامه نبض شبکه خیر، اظهارداشت: بررسی ها نشان می دهد که روند مصرف سیگار در کشور رو به افزایش نبوده و در بعضی سال ها کاهش نیز یافته است، اما در مقابل آن چیزی که نگران کننده است، مصرف قلیان در بین نوجوانان و به خصوص دختران است.

وی با اشاره به مطالعه آماری سال های ۸۲ و ۸۶ در مورد مصرف قلیان در کشور، گفت: نتایج مطالعات نشان می دهد که مصرف قلیان در بین سنین ۱۳ تا ۱۵ سال رشد ۲ برابری داشته و این رشد در بین دختران ۲.۵ برابر بوده است.

صادق نیت به تبعات و آسیب های مصرف قلیان در بین خانواده های ایرانی اشاره کرد و افزود: متاسفانه همراه با رشد مصرف قلیان، استفاده از قلیان خانوادگی شده است. یعنی، پدر و مادر به راحتی در کنار فرزندان قلیان مصرف می کنند. در حالی که در مورد سیگار، چنین شرایطی حاکم نیست.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که هر وعده مصرف قلیان برابر با ۱۰۰ نخ سیگار است، گفت: افرادی که در مجاورت دود قلیان قرار دارند، به اندازه ۱۰ نخ سیگار دود خورده اند.

وی همچنین به خطرات «دود سوم» قلیان در اماکن عمومی اشاره کرد و افزود: دود این قبیل مواد دخانی به راحتی از طریق پوست جذب می شود و احتمال شیوع مصرف سیگار بالا می رود. یعنی، کودکانی که در اماکن عمومی دستشان آلوده به دود مواد دخانی می شود، احتمال دارد در نوجوانی گرفتار مصرف سیگار و قلیان شوند.

صادق نیت از هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد خطرات دود سوم خبر داد و گفت: بروز این وضعیت می تواند ایران را در رتبه های بالای مصرف سیگار در دنیا قرار دهد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد