کد خبر: 103247|11:23 - 1395/03/08
نسخه چاپی

اعتراض چین به بیانیه سران «جی هفت»

 

 
 
 
چین با اعتراض شدید نسبت به بیانیه صادره از سوی سران «جی هفت» در ژاپن اعلام کرد که این گروه به جای پرداختن به وظیفه اصلی خود، مداخله در امور داخلی سایر کشورها را در دستور کار قرار داده است.
 
 
 

خبرگزاری ایرنا: چین با اعتراض شدید نسبت به بیانیه صادره از سوی سران «جی هفت» در ژاپن اعلام کرد که این گروه به جای پرداختن به وظیفه اصلی خود، مداخله در امور داخلی سایر کشورها را در دستور کار قرار داده است.

سران هفت کشور صنعتی موسوم به «جی هفت» روز گذشته (جمعه) و در پایان چهل و دومین نشست دو روزه خود در منطقه «ایسه شیما»ی ژاپن بیانیه ای منتشر کردند که بخشی از آن به مسائل مربوط به دریاهای جنوبی و شرقی چین مربوط می شد.

سران گروه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان در این بیانیه بدون ذکر نامی از چین، به منازعات دریاهای شرقی و جنوبی چین اشاره داشتند و تاکید کردند که باید از آزادی دریانوردی در این مناطق حراست و مسائل و مشکلات آن به طور صلح آمیز حل و فصل شود.

مالکیت مجمع الجزایر دریای جنوبی و شرقی چین و کشتیرانی در این دریا مورد اختلاف پکن و برخی کشورهای همسایه آن در شرق و جنوب شرق آسیا و همچنین ژاپن است.

«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنشی شدید به این بخش از بیانیه سران جی هفت، اعلام کرد که این کشورها بهتر است به وظیفه ای که برای آنان تعریف شده بپردازند.
او همچنین تصریح کرد که چین در مقابل موضع گیری کشورهای دیگر برای حراست از منافع ملی خود ایستادگی خواهد کرد.

وی با دفاع از حق مالکیت چین بر مجمع الجزایر دریاهای جنوبی و شرقی، گروه «جی هفت» را متهم کرد که از وظیفه اصلی خود یعنی حفاظت و بررسی مسائلی اقتصاد جهانی دور شده و به مسائلی که در حیطه کاری آنها نیست، وارد شده اند.

«هوا» رفتار در پیش گرفته شده سران هفت کشور صنعتی را نوعی دامن زدن به مسائل دریایی و افزایش تنش های منطقه ای دانست و گفت که پکن به شدت از اینگونه حرکات ناخرسند است.
او همچنین یادآور شد که بیانیه پایانی این نشست کاملا غیرمسئولانه است و باعث می شود صلح و ثبات در منطقه شرق و جنوب شرق آسیا به مخاطره بیفتد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین همچنین ادعای مطرح شده توسط سران جی هفت مبنی بر حضور قوی نظامی چین در دریای جنوبی و به خطر افتادن آزادی کشتیرانی و دریانوردی را رد کرد و گفت: این اتهامات بی اساس است.

وی تصریح کرد که مسائل مربوط به دریای جنوبی مربوط به خود کشورهای منطقه است و حل و فصل مسائل موجود در آن نیز توسط خود آنان امکان پذیر است.
چین پیشتر هشدار داده بود که ورود به این موضوع مختص کشورهای منطقه است و بیگانگان نباید در امور آن مداخله کنند.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز روز گذشته در سخنانی از سران کشورهای «جی هفت» خواست که به جای ورود به مسائل منطقه ای و شعله ور کردن آتش درگیری ها، با همکاری اعضای «جی 20» به توسعه اقتصادی قاره آسیا کمک کنند.

گفتنی است، وزیران خارجه جی هفت نیز اواخر فروردین ماه سالجاری در پایان نشست خود در ژاپن، بیانیه ای منتشر کردند که در آن حرکات پکن در دریاهای جنوبی و شرقی چین را حرکاتی یک جانبه، ترسناک و محرک خواندند که ثبات منطقه را بر هم زده و تنش ها را افزایش می دهد.

این موضوع باعث شد تا چین تعدادی از سفرا و دیپلماتهای ارشد این کشورها را به منظور ادای پاره ای توضیحات در خصوص مسائل مطرح شده در نشست به محل وزارت امور خارجه احضار کند.

آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن کشورهای عضو «جی هفت» هستند که حدود 50 درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد