کد خبر: 103095|12:13 - 1395/03/04
نسخه چاپی

لزوم راه اندازی کوله بری در سومار؛

زخم بیکاری گیلانغرب نیازمند مُسَکِن تجارت چمدانی/ چشم امید جوانان به اشتغالزایی در مرز

زخم بیکاری گیلانغرب نیازمند مُسَکِن تجارت چمدانی/ چشم امید جوانان به اشتغالزایی در مرز
مطلع الفجر:مردم گیلانغرب بیشتر از آنچه به تجارت و مبادلات تجار از بازارچه سومار چشم بدوزند، نیازمند تحقق وعده آغاز تجارت چمدانی از طریق این بازارچه مرزی هستند.

 به گزارش مطلع الفجر، در شرایطی که به دلیل سوء مدیریت ها در دولت یازدهم، بیکاری در استان کرمانشاه به شدت افزایش یافته است، برای تسکین درد بیکاری بایستی مسکن هایی به جامعه تزریق شود که درد موجود کمتر احساس شود.

 
یکی از همین مسکن ها به خصوص در مناطق مرزی می تواند تجارت کوله بری باشد. هر چند که این نوع تجارت می تواند برای بخش هایی از صنعت مشکل آفرین باشد، اما در شرایط فعلی که امید چندانی به مدیریت از سوی دولت تدبیر و امید نیست، بایستی حداقل این مسکن برای بیکاری راه اندازی شود.
 
تجارت چمدانی یا همان کوله بری برنامه ای اندیشیده شده  برای افزایش درآمد مرزنشینان در بازارچه های مرزی است تا از این راه وضع اقتصادی ساکنان مرزها بهبود یابد و امید است در نگاهی عادلانه مردم گیلانغرب هم از این رویه اشتغالزایی بهره مند شوند.
 
 
بازارچه مرزی سومار که در سال های گذشته سو سوی امیدی را دل های مردم گیلانغرب و سومار روشن کرده بود، امروز نیازمند پیگیری های بیشتری است تا آنچه حق مردم این خطه مرز نشین است محقق شود و سوای تبادلات مالی تجار غیر بومی مردم منطقه هم به نوعی ذی نفع این ماجرا باشند.
 
مردم گیلانغرب شاید بیشتر از آنچه به تجارت و مبادلات تجار از بازارچه سومار چشم بدوزند، نیازمند تحقق وعده آغاز تجارت چمدانی از طریق این بازارچه مرزی هستند چرا که فعالیت در این بستر می تواند در رویه معیشت مردم محروم این دیار موثر باشد.
 
فعالیت بازارچه بیشتر شده اما مردم سودی نبردند
 
 
یکی از کارگران بازارچه مرزی سومار که اهل یکی از روستاهای دهستان ویژنان است، به خبرنگار مطلع الفجر گفت: فعالیت بازارچه مرزی سومار از حیث تبادلات تجاری بالا رفته و حقیقتا این روند اگرچه رو به صعود باشد هیچ توفیری به حال ما مردم منطقه ندارند.
 
وی اظهار داشت: ما به عنوان مردمی که در دهستانی مرزی و همجوار با بازارچه سومار ساکن هستیم انتظار داریم مسئولان شهرستان خصوصا فرماندار پیگیر آغاز تجارت چمدانی در بازارچه مرزی سومار باشند.
 
تجارت چمدانی نیازمند رایزنی با طرف عراقی است
 
فرماندار گیلانغرب با اشاره به اینکه در آینده ای نزدیک شاهد توسعه و تسهیل در تجارت مرزی بازارچه سومار خواهیم بود، اظهار داشت: طی نشست اخیری که با مسوولان عراقی در محل بازارچه مرزی سومار انجام شد، برخی از موانع صادرات رفع شد و هم کانون شاهد شتاب بخشی و افزایش حجم کالاهای صادراتی به عراق از طریق این بازارچه مرزی هستیم.
 
کرم محمدی تصریح کرد: با رفع مشکلات و موانع فراروی، صادرات انواع کالا از بازارچه مرزی سومار به عراق در اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با ماه قبل از آن سه برابر رشد داشته است.
 

وی حجم کالاهای صادر شده از بازارچه مرزی سومار در اردیبهشت ماه امسال را حدود 17 هزار تن به ارزش 10 میلیون و 17 هزار و 847 دلار اعلام کرد و گفت: این کالاها با یک هزار و 345 دستگاه کامیون به عراق صادر شده است.

 

فرماندار گیلانغرب در جایگاه مقایسه ای اقلام تبادل شده گفت: از نظر تعداد کامیون و ارزش وزنی کالاهای صادر شده از بازارچه مرزی سومار در اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با ماه قبل از آن به ترتیب سه و پنج برابر رشد داشته ایم.

 

وی کالاهای صادر شده را شامل سیمان، تره بار، مواد شوینده، شیشه، آهن آلات، حنا، سنگ کاشی، پودرسنگ، لوله، کولر، کشمش، رب گوجه فرنگی، کربنات سدیم، نمک، ظروف یکبار مصرف و چسب اعلام کرد.

 

 

فرماندار گیلانغرب قبل ترو در اردیهشت ماه سال جاری از آغاز تجارت چمدانی در مرز سومار تا 10روز آینده خبرداده و گفته بود: با طرف عراقی توافق لازم صورت گرفته و مقدمات کار درحال فراهم شدن است و با آغاز این طرح واردات کالا از عراق نیز عملیاتی می شود اما تاکنون چنین چیزی محقق نشده است.

 

وی گفت: با این وجود تحقق این امر به نظر می رسد نیازمند هماهنگی و تعامل چندین نهاد مختلف از دو کشور ایران و عراق است که امیدواریم به زودی شاهد آغاز به کار این طرح در بازارچه مرزی سومار باشیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد