کد خبر: 102682|14:31 - 1395/02/21
نسخه چاپی

ملاقات مرزی ؛

بررسی راههای توسعه مبادلات مرزی توسط مقامات دوکشور ایران وعراق در مرزسومار /تا 10 روز آینده تجارت چمدانی در مرز سومار اغاز می شود

بررسی راههای توسعه مبادلات مرزی توسط مقامات دوکشور ایران وعراق در مرزسومار /تا 10 روز آینده تجارت چمدانی در مرز سومار اغاز می شود
مطلع الفجر:ریس کل گمرک عراق گفت: این جلسه بین مسئولان دوکشور همسایه عراق و جمهوری اسلامی ایران در راستای افزایش تبادل تجاری بین دوکشور دوست صورت گرفته و انتظار میرود حجم مبادلات تجاری به اندازه قابل قبول و بزرگی برسد .

به گزارشمطلع الفجر،هیاتی بلندپایه از کشور عراق متشکل از جعفر یعقوبی رئیس دفتر نخست وزیرعراق، سرلشگر سامی فرمانده مرزبانی و حدودات مرزی عراق، کاظم حسن رئیس کل گمرک عراق، خانم نسرین مدیرکل استاندارد عراق ، مدیرکل بیمه مرکزی عراق و تعدادی از کارشناسان اقتصادی دفتر نخست وزیری عراق بمنظور بررسی راههای توسعه مبادلات  تجاری از مرز سومار و همچنین تصمیم گیری برای آغاز واردات کالا به کشورمان از طریق این مرز با مسئولان کشورمان در محل بازارچه سومار دیدار نمودند.

 

در این نشست که فیاضی رایزن عالی اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد فرماندار شهرستان گیلانغرب و مدیران کل دستگاههای مرتبط استان کرمانشاه نیز حضور داشتند.

در این دیدار و ایین ملاقات ،ابتدافرماندار شهرستان گیلانغرب  با خیرمقدم به هیات عراقی و مسئولین استان کرمانشاه با بیان اینکه توسعه کشور عراق و استانهای مجاور برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی دارد گفت: تا جایی که بتوانیم در این راستا کمک خواهیم نمود.

محمدی افزود: جمهوری اسلامی ایران علاقمند به توسعه مبادلات تجاری با کشور عراق بوده و مرز سومار برای این منظور میتواند به شرایط ایده آل برسد.

http://www.ostan-ks.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=5a31013f-d4c7-4fad-b848-07ede65edfa3

فرماندار گیلانغرب  از آغاز  تجارت چمدانی در مرز سومار تا 10 روز آینده خبرداد و ابراز نمود: با طرف عراقی توافق لازم صورت گرفته مقدمات کار درحال فراهم شدن است و با آغاز این طرح واردات کالا از عراق نیز عملیاتی میگردد.

وی همچنین از افزایش 28 درصدی سطح مبادلات تجاری و صادرات کالا طی 20 روز اخیر اردیبهشت ماه نسبت به کل ماه فروردین خبرداد و یاد اور شد: از ابتدای سالجاری تاکنون 1150 کامیون انواع کالا در زمینه خشکبار، تره بار، آهن آلات، سیمان، کاشی وسنگ، کولر ، مواد غذایی و انواع کلوچه وبیسکویت ، اسکلت فلزی ، پوشال و شیشه به وزن حدود18هزارتن و به ارزش بالغ بر شش ونیم میلیون دلار از مرز سومار به عراق صادر شده است.

http://www.ostan-ks.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=37030f6b-7a6c-4cce-9e60-4905a4d7efe5

 رئیس دفتر نخست وزیر عراق با ابراز خرسندی از توسعه سطح مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران بویژه استان کرمانشاه با کشور عراق گفت اولویت دولت مرکزی عراق برای ارتقاء سطح مبادلات مرز سومار تعیین شده و از هفته آینده کلیه واردات کالا از ایران در بخش لبنیات ، مواد غذایی و سبزیجات صرفا از طریق دومرز سومار و مهران صورت خواهد گرفت.

  جعفر یعقوبی افزود:مرزسومار بدلیل نزدیکی با بغداد و استانهای مرکزی عراق بعنوان مهمترین مرز تجاری از سوی کشور عراق شناخته شده است و این مرز در آینده نزدیک بعنوان شاهراه تجاری دوکشور محسوب خواهد شد.

http://www.ostan-ks.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=fcf15671-87d2-41ea-a3f9-15ade05c6f01

  رایزن ارشد اقتصادی سفارت کشورمان در بغداد نیز در گفتگویی اظهارداشت: بحمدالله امروز موفق شدیم جلسه بسیار خوبی را بین مقامات دو کشور در مرز سومار برگزار کنیم و موافقتهای بسیار خوبی هم بعمل آمد که امیدواریم بنا به اعلام اعلام نظر دو طرف تمام نتایج آن به مصلحت ومنفعت هردو طرف باشد که تمام شواهد هم اینگونه نشان می دهد  تا در آینده بسیار نزدیک شاهد رشد روز افزون این منطقه باشیم .

فیاضی ابراز داشت:در این مدت کوتاه ازفعالیت بازارچه سوماراینرا دیده ایم و این توان را در خود مسئولین و خود منطقه میبینیم و باورداریم میتوانند اینجا را به یک محل قابل اعتناد و اعتبار برای تجارت بین دوکشورتبدیل کنند .

 ریس کل گمرک عراق نیز گفت این جلسه بین مسئولان دوکشور همسایه عراق و جمهوری اسلامی ایران در راستای  افزایش تبادل تجاری بین دوکشور دوست صورت گرفته و انتظار میرود حجم مبادلات تجاری به اندازه قابل قبول و بزرگی برسد .

http://www.ostan-ks.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=6c4f6fee-d6b8-49c0-ad2d-3e5c85eb5a61

کاظم حسن ادامه داد :فلذا نیازمند همکاریهای مرزی بیشتری در مرز مندلی سومار می باشد و تلاش میکنیم که مرز مذکور به یکی از دروازه های مرکزی و اصلی تجاری تبدیل گردد و تلاش میکنیم ورودی خوبی برای محصولات و تولیدات ایرانی قرارگیرد و این نقشه راهی برای افزایش همکاری تجاری بین دوکشور خواهد بود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد