سرویس: اقتصادیکد خبر: 96587|10:51 - 1394/09/03
نسخه چاپی

تبعات بی توجهی به اقتصاد مقاومتی؛

واپسین نفس های یک پروژه اشتغالزایی در گیلانغرب/ کارخانه ای که بهارش خزان شد+تصاویر

واپسین نفس های یک پروژه اشتغالزایی در گیلانغرب/ کارخانه ای که بهارش خزان شد+تصاویر
مطلع الفجر: واحد تولیدی بهار غرب به دلیل مشکلات متعدد در نهایت با عاقبت شوم تعطیلی روبرو شد.
 به گزارش مطلع الفجر، اگرچه بسیاری از طرح های بزرگ اشتغالزایی برای تداوم حیات و حتی توسعه و تعالی فعالیت های خود از تسهیلات تکمیلی و یا یارانه تولید دولتی بهره می برند اما برخی از واحدهای تولیدی هستند که از حمایت های دولتی بی بهره هستند.

 

واحد تولیدی بهار غرب از جمله واحدهای اشتغالزایی است که در ابتدا به منظور ایجاد اشتغال برای عده ای از جوانان و جویندگان کار در گیلانغرب با حضور فعال و پر انگیزه مجری آن، شروع به کار کرد اما متاسفانه پس از عدم همراهی ادارات متولی، نتوانست راه و چشم انداز موفقیت آمیز خود را به سرانجام برساند و اکنون این طرح را باید تقریبا یک طرح تعطیل به شمار آورد.

 

 

مجری و مدیرعامل کارخانه بهار غرب در گفتگو با مطلع الفجر در خصوص چالش های پیش روی این پروژه اشتغالزایی اظهار داشت: این طرح تقریبا در پاییز 88 و در ناحیه شهرک صنعتی گورسفید، با چشم انداز اشتغالزایی برای 30نفر با بکارگیری نیروهای خبره و کاردان فعالیت خود را آغاز و در واقع افتتاح شد.

 


 

 منصف به آیین اظهار داشت: اگرچه با نگاهی به طرح به عنوان یک پروژه اشتغالزایی انتظار میرفت ده ها نفر در قالب این طرح بکارگیری و دارای شغل شوند  اما مشکلاتی که در مسیر طرح بوجود آمد حتی فعالیت 15 نفره کارکنان این کارخانه را هم به مخاطره انداخت.

 

وی تصریح کرد: با بهره برداری رسمی از طرح، 15 نفر کار خود را در حوزه های مختلف کارخانه شروع کردند و حتی در استانهای دیگر نیز دفتر نمایندگی فروش دایر کردیم؛ در این راستا روزانه 30 تا 40 تن شیر دریافت شد و  بیشتر مواقع کارخانه در دو شیفت کاری  فعالیت داشت اما با توجه به اینکه خط تولید کارخانه تک محصولی است و هزینه های دیگر احداث و تولید بسیار بالا بود، تسهیلات در نظر گرفته شده و ناچیز نتوانست دردی از دردهای این واحد تولیدی را درمان کند.

 

به آیین به برگزیده شده این واحد تولیدی در سال 89 از سوی اداره کار به عنوان طرح نمونه اشاره کرد و گفت: واقعیت آن است که برای نگه داشتن کارخانه در آن وضعیت چشمگیر، سامان بخشیدن به آن و قرار دادن کارخانه در مسیر تولیدی که از آن انتظار میرفت نیازمند تسهیلاتی در حدود 2 میلیارد تومان بودیم که با تسهیلات در نظر گرفته شده یعنی 700 میلیون تومان، فاصله چشمگیری داشت.

 

وی با تاکید بر ضرورت حمایت ادارات متولی از کارخانه های اشتغالزایی گفت: ما خواستار طرح توسعه  و تکمیل  سبد کالای لبنیات فاز ماست و دوغ شدیم اما اداره صنعت و معدن و تجارت  و بانک عامل(بانک ملی) در این راستا  هیچگونه حمایتی از ما نکرد.

 

 

مجری و مدیر عامل کارخانه بهار غرب ادامه داد: در شرایطی که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح است ما از حمایت های دولتی تا کنون برای سرپا نگه داشتن طرح بی بهره بوده ایم.

 

به آیین در ادامه با برشمردن مشکلات این طرح گفت: نداشتن سرمایه در گردش، عدم دریافت حمایت های تکمیلی از سوی  ادارات متولی حوزه اشتغالزایی  و حتی بانک و اداره صنعت و معدن از جمله مشکلات این طرح هست. از همه مهمتر به دلیل اینکه افتتاح طرح به عنوان یک طرح تعاونی و ایثارگری به شمار می آید اما نگاه خاص به این حوزه لحاظ نشده و اگرچه بسیاری از طرح های کلان اشتغالزایی به مراتب یارانه هایی برای کمک دریافت نموده اند  اما در این به ما هیچ توجهی نشده است.

 

وی اضافه کرد: از سویی با توجه به رکود وضعیت اقتصادی در سال های  اخیر، فشار  بی امان و بدون اغماض بانکهای عامل بر مجریان طرح تا جایی رسیده است که برای باز پرداخت تسهیلات چاره ای جز تعطیلی کارخانه نباشد.

 

به گزار مطلع الفجر، متاسفانه با وجود تماس های مکرر خبرنگار مطلع الفجر اداره صنعت و معدن و تجارت گیلانغرب حاضر به پاسخگویی در خصوص مشکلات مطرح شده از سوی مجریان این پروژه اشتغالزا نبود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد