سرویس: اقتصادیکد خبر: 95871|08:44 - 1394/08/25
نسخه چاپی

پروژه هایی نا امید از تدبیرها؛

طرح هادی در گیلانغرب اسیر کمبود بودجه/ خطر مهاجرت دسته جمعی بیخ گوش روستاها

طرح هادی در گیلانغرب اسیر کمبود بودجه/ خطر مهاجرت دسته جمعی بیخ گوش روستاها
مطلع الفجر:طرح هادی از جمله طرح هایی است که می تواند به توسعه روستاها کمک زیادی کند با این وجود این طرح در شهرستان گیلانغرب به دلیل کمبود اعتبارات با مشکلات متعددی روبروست.

 به گزارش خبرنگار مطلع الفجر، طرح های هادی روستای از جمله پروژه هایی هستند که در راستای فراهم سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می شوند.

 
پایه چنین طرح هایی در کشور ما از سال 1362 و تحت عنوان روان بخشی روستاها، در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به اجرا گذاشته شد و در سال های بعد به خصوص از سال 1366 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پی گیری شد.
 
بر اساس آئین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه عمران محلی، ناحیه ای، منطقه ایی و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور مصوب مورخه 12/10/78 هیأت دولت، طرح هادی روستایی عبارت از: طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی، و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاه های روستایی یا طرح های جامع ناحیه ای تعیین می نماید.
 
طرح هادی در روستاهای گیلانغرب
 
اما اجرای این طرح در شهرستان گیلانغرب که عمدتا دارای  روستاهای کم جمعیت است  تا چه حد توانایی اجرا داشته و ضرورتا آیا اصلا مردم گیلانغرب توانسته اند از تاثیرات طرح بهره مند شوند؟
 
شهرستان گیلانغرب  یکی از شهرستان های محروم استان کرمانشاه است که به واسطه عدم تکمیل و توسعه زیر ساخت های خدماتی و رفاهی در درجه چندان موفق و تحسین بر انگیزی قرار ندارد و در بسیاری از حوزه ها با محرومیت و چالش مواجه روبروست.
 
این شهرستان حتی در حوزه اجرای طرح هادی از جنبه عمومی و نه از لحاظ ابلاغی و دستور العملی در جایگاه خوبی قرار ندارد تا جایی که از صدها روستای این بخش یعنی 135 روستای بخش مرکزی فقط 29 روستای دارای طرح هادی اند.
 
در این شهر با 135 روستا هنوز 65 روستای آن فاقد شورای اسلامی روستا است و بسیاری از اهالی روستاها برای انجام امورات خود در این حوزه نا امید از دریافت خدمات هستند.
 
یک روستایی: شورای روستا نداریم
 
محمد رضا. ی ساکن یکی از روستاهای زیر 20 خانوار گیلانغرب در بخش مرکزی به خبرنگار مطلع الفجر گفت: به بهانه اینکه روستاهای ما زیر 20 نفر خانوار دارد از بسیاری خدمات محروم شده ایم. شورای اسلامی روستا نداریم و از همه مهمتر هنوز در روستای ما طرح هادی اجرا نشده است. گناه ماچیست که در یک شهر بزرگ و یا روستای پر جمهیت ساکن نیستیم؟
 
این روستایی گفت: از مسئولان می خواهیم تا در ارائه خدمات خود به همه روستاها نگاه یکسانی داشته باشند و صرفا اتکا به بخشنامه هایی دست و پا گیر که ارائه خدمات خصوصا در حوزه طرح هادی به روستاهای کم جمعیت را محدود می کند کنار بگذارند چرا که همه مردم محروم شهرستان گیلانغرب باید عادلانه ار خدمات رفاهی و عمرانی دولت بهره مند شوند.
 
نبود اعتبار سدی جلوی طرح های هادی

 

 یک منبع خبری در فرمانداری شهرستان گیلانغرب به خبرنگار مطلع الفجر گفت: شهرستان گیلانغرب در حوزه اجرای طرح هادی در جایگاه خوبی نیست چرا که از یک طرف عدم تزریق اعتبار و از سویی پایین بودن جمعیت روستاهای بیشمار در شهر، مانع تداوم این طرح شده است.

 

وی اظهار داشت: در شهرستان گیلانغرب و در بخش مرکزی از مجموع روستاها فقط در 29 روستا طرح هادی اجرا شده و اگرچه 13 روستای دیگر شناسایی و پیشنهاد شده اند اما عملا شاهد اجرای طرحی در آنها نبوده ایم و کمبود اعتبار اجرای آن را به سکون کشانده است.

 

به گزارش مطلع الفجر اگرچه اهداف عمومی از اجرای پروژه های عمران روستایی و طرح هادی افزایش راندمان کار روستائیان، بهبود معیشت و رفاه زندگی در روستاها، جلب سرمایه گذاری در روستاها، تکمیل و اصلاح چرخه تولید – مصرف روستایی است اما به لحاظ اینکه بسیاری از روستاهای گیلانغرب دارای سطح خدمات رفاهی پایینی هستند در سال های اخیر شاهد مهاجرت ساکنان آن ها به شهرهای مجاور بوده ایم.

 

بر همین اساس پیشگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها بایستی در دستور کار قرار بگیرد. با این نگاه ویژه دولت می بایست توجه جدی تری را به حوزه روستاها معطوف نماید تا شاهد روستاهای خالی از سکنه در سالهای نچندان دور نباشیم.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد