کد خبر: 95193|11:50 - 1394/07/02
نسخه چاپی

گزارش؛

ابروی اوزین جبهه ای استراتژیک در خلق حماسه عملیات مطلع الفجر /یادمان شهدای مطلع الفجر کانون عاشقان راهیان نور در گیلان غرب+تصاویر

ابروی اوزین  جبهه ای استراتژیک  در خلق حماسه عملیات مطلع الفجر /یادمان شهدای مطلع الفجر کانون عاشقان راهیان نور در گیلان غرب+تصاویر
مطلع الفجر: یادمان شهدای مطلع الفجر درمنطقه اوزین از شاخص ترین رزمگاهها و مناطق عملیاتی در شهرستان گیلان غرب است که از 10 سال پیش ساماندهی اصولی ان کلید خورده است و از همان سالهای بعد از دوران دفاع مقدس میزبان عاشقان راهیان نور بوده است .

به گزارش خبرنگار مطلع الفجر ،این یادمان در غرب جاده گیلان غرب – سرپل ذهاب و در ۱۳ کیلومتری شمال غرب شهر گیلانغرب واقع است.

 

 این یادمان که به صورت یک سری سنگرها و کانال های حفظ و بازسازی شده می باشد در کنار روستای آوزین در غرب گورسفید می باشد و پرچم ها و کانال های متعدد آن یادآور دوران دفاع مقدس است، در نزدیکی این یادمان مزار یکی از شهدای گیلان غرب به نام شهید خوش روان نیز قرار دارد.

یادمان در کنار یک روستا و در نزدیکی جاده اصلی گیلان غرب به سرپل ذهاب بوده و کل مسیر دسترسی آن آسفالته است.

 

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گیلان غرب در گفتگو با مطلع الفجر در خصوص این یادمان گفت : این یادمان که در ابروی اوزین ساخته شده است ازسالهای گذشته با تلاشها و همت سپاه ناحیه گیلان غرب و اردویی و گردشگیری راهیان نور سپاه نبی اکرم .ص.توانسته خود را در حد یادمانهای مطرح نشان دهد اما برای توسعه و پیدا کردن جایگاه واقعی، این یادمان نیازمند توجه بیشتر متولیان امر است .

 سرهنگ  پااسدار معصومعلی محمدی اظهار داشت :در سال گذشته این یادمانشهدای مطلع الفجر  میزبان 45 هزار نفر از عاشقان راهیان نور از اقصی نقاط میهن اسلامیمان بود  و حال در سال جاری نیز با فضا سازی  شایسته و مهیا بودن محیط معنوی تاکنون 16 هزار نفر از این منطقه عملیاتی بازدید نموده اند.

 

وی تصریح نمود : عملیات مطلع الفجر در 20 آذر سال 60  با رمز مبارک یا مهدی .عج.  در این منطقه  اجرا شد که مقاومت در این جبهه و عملیات ان 17 روز به طول انجامید  که طی این عملیات غرورآفرین هزاران عراقی  کشته زخمی و اسیر شدند.

 

یادمان شهدای مطلع الفجر گیلان غرب در غرب کشور به لحاظ حالت خاص و استراتژی ان که کانون مقاومتی در دل جبهه تهاجمی دشمن بود ه است  و رزمندگان غیرتمند  و سرداران مطرحی در این جایگاه به مقام شامخ ضهادت نایل شده اند جا دارد با توسعه ان بستری برای انتقال فرهنگ جهاد و شهادت به نسلهای جوان و جنگ ندیده  فراهم شود  بی توجهی و کم تتوجهی به این بستر در واقه کم توجهی به بسط فرهنگ جهاد و شهادت  است .

  مسئول اردویی و گردشگری راهیان نور گیلانغرب هم در گفتگویی با خبرنگار مطلع الفجر  در خصوص اهمیت و جایگاه معنوی و ارزشی یادمان شهدای مطلع الفجر گیلانغرب گفت:این یادمان  و منطقه عملیاتی ان محل شهادذت سرداران سر افراز و شهیدان شاخصی همچون  شهید صفر خوشروان ، شهید حسین بسیطی ، نعمت اله شیرزادی  و شهیدان پالاش و ابراهیم هادی است .

سعداله شیرزادی که خود از راویان دوران دفاع مقدس در این یادمان هم هست تصریح نمود :ذکر این نکته هم در مورد شهید بزرگوار ابراهیم هادی خالی از لطف نیست  که این شهید معظم با صوت زیبا و دلنشینی که داشت  توانست جمعی از عراقی ها را به صوت معنوی اذان و  قران شیفته و اسیر نماید.

وی اظهار داشت : با توجه به اینکه  محور عملیاتی  جبهه آوزین ،شدیدا در دید و تیر رس عراقی ها بود  و به همت شهید صفر جبهه ای دفاعی  در آن شکل گرفته بود  به نام ابروی اوزین   نام گرفت به این لحاظ که این جبهه به نام جبهه میانی از سمت چپ  و راست و 100 متر جلو تر  منتهی به نیروهای عراق بود جبهه ای حساس و استراتژیک به شمار می امد .

 موضوع دیگر که جنگیدن و دفاع را در این نقطه یعنی رزمگاه آوزین سختر از سایر جبهه ها از جمله جنوب کرده بود  اهمیت این نکته بود که بافت این منطقه همش سنگی و صخره ای بود و با محض اثابت هر گلوله توپ و یا خمپاره  تکه های سنگ نیز به مانند خود ترکش های خمپاره و توپ عمل میکردند و این باعث زخمی و شهادت رزمندگان می شود.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد