کد خبر: 94981|10:05 - 1394/06/26
نسخه چاپی

گزارش؛

مهجوریت زیر ساختهای آموزشی در گیلانغرب/ مدارسی که بیشتر به خرابه شبیه اند

مهجوریت زیر ساختهای آموزشی در گیلانغرب/ مدارسی که بیشتر به خرابه شبیه اند
مطلع الفجر:یکی از بسترهای مهم و انکار ناپذیر در حوزه توسعه و پیشرفت اهمیت دادن به ابزار و زیر ساختهای آموزشی از جمله مدارس است ،اما در شهرستان گیلانغرب مدارسی بابافتی فرسوده و قدمتی چندین دهه ای، به راستی مکان مناسب تحصیل نیستند.

به گزارش خبرنگارمطلع الفجر، اگرچه در سالهای اخیر  روند همکاری و تعاملی چشمگیر و تحسن بر انگیز بین ارگانهایی همچون بسیج در راستای تعمیر، رنگ آمیزی و زیبا سازی در سطح مدارس شهرستان انجام شده است اما در برخی مدارس دیگر کار از به سازی  و رنگ آمیزی گذشته است.

 برخی از مدارس گیلان غرب قدمتی بیش از سالهای انقلاب دارند و به منظور اهمیت دادن به حوزه تحصیل و آموزش به عنوان ایتم هایی بنیادین در پیشرفت کشور ، بایدامر به سازی کلی انها  مورد توجه دولت قرار گیرد .

این مدارس در روستاهایی از دهستان چله و بخش گواور  به وفور یافت می شوند ،مدارس شیروانی داری که والدین ترس دارند فرزندانشان را برای تحصیل در انها بگمارند.

علی .پ در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر گفت : این روستا از دهه های گذشته دارای یک بابا مدسه است که حقیقتا از وضعیت خوبی برخوردار نیست  وضعیت دستشویی و توالت های ان نابسامان است و کلاسها و فضای ان دارای بافت کهنه ایست که ادم هراس دارد فرزندش را به انجا بفرستد.

این ساکن  روستای چشمه نظامی دهستان چله ادامه داد :سالهاست این مدرسه کهنه در مقاطع ابتدایی فعالیت دارد و هرساله با مختصر تعمیری ناچیز دوباره ان را سرپا نگه میدارند و ما باید با ترس و لرز فرزندانمان را به انجا بفرستیم ، ما از مسئولان عزیز دولت انتظار داریم به فکر ما روستاییان و فرزندان دانش اموزمان باشند .

 

 ویاین نکته را هم یاد آور شد :وضعیت آب خوری نا مناسب، دستشویی های غیر بهداشتی  و نبود فضای آموزشی محیطی در این مدارس  دغدغه هایی را در آغازین روزهای بازگشایی مدارس در ذهن  والدین تداعی می کند  که این مکانها حقیقتاً در شان انها و تحصیل فرزندانشان نیست .

 دولت نباید تنها به فکر رنگ آمیزی و جلا دادن مدارسقدیمی باشد که سالها از عمرشان گذشته و به کهولت عمر دچار گشته اند ، باشد ، بلکه باید به عنوان یک بستر و زیر ساخت  پیشرفت افرین ،در مسیر توسعه و کیفی سازی مدارس  گام بردارد ،بی شک بی توجهی به مولفه ها  در حوزه اموزش از جمله بافت فیزیکی مدارس علاوه بر اینکه مهجور گذاشتن ظرفیتهایی است که بایدآنها  فردای جامعه ما را بسازند بلکه هر ان ممکن است بافتهای فرسوده خطر افرین گردند .

 به منظور آگاهی از روند به سازی و تعمیر کلی مدارس فرسوده و موضوعات پیرامونی خبرنگارمطلع الفجرگفتگوی را با مدیر آموزش و پرورش شهرستان  گیلانغرب در این خصوص انجام داده است:

 

خیر اله ناصری  به ضرورت بهسازی و بروز رسانی  مدارس فرسوده  و مراکز اموزشی اشاره ودر پاسخ به این سوال که عمر متوسط مدارس گیلانغرب چند سال است؟ گفت: در کل وضعیت عمر مدارس سن پایینی نیست و باید گفت که عمر متوسط مدارس ما در شهرستان بالای 35 سال است .

 وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که: در سالهای اخیر هیچگونه اقدام کلی  در مسیر بهسازی  مدارس انجام نشده است اما فقط در بخش مرکزی انهم دو مدرسه  تعمیر کلی شده اند که در کل ظرف 10 سال گذشته فقط 5 درصد انها  تعمیر کلی شده اند که در صورت تامین اعتبار بسیاری از مدارس باید به لحاظ بافت فرسوده و قدیمی  مورد توجه قرار گیرند .

 

نظر به اهمیت پیگیری مدارس با وضعیت نا مناسب فیزیکی و بافت کهنه انها ، مدیراجرایی و مدیر آموزش پرورش در شهرستان که اشرافیت بیشتری به حوزه فضای آموزشی خصوصا مدارس دارند نباید به وضع موجود اکتفا،بلکه  باید رایزنی هایی را برای گرفتن ترازها وجذب اعتبارات لازم از طریق متولیان امر در خصوص ارتقاء سطح اموزشی و وضعیت برخی مدارس نابسامان در مناطق محروم روستاودهستانهای گیلانغرب رقم زنند .

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد