سرویس: اقتصادیکد خبر: 92573|12:09 - 1394/05/07
نسخه چاپی

بازی با سلامت مردم؛ ؛

تولید گوشت با طعم میکروب و فاضلاب/ وقتی کشتارگاه گیلانغرب "الکی مثلا" مدرن است + تصاویر

تولید گوشت با طعم میکروب و فاضلاب/ وقتی کشتارگاه گیلانغرب "الکی مثلا" مدرن است + تصاویر
مطلع الفجر:براساس یک کار اصولی و قانونمند ،یک کشتارگاه استاندارد شامل سه واحد انتظار دام، کشتار و نگهداری 24 ساعته دام پس از کشتار به منظور تایید سلامت است حال در گیلان غرب آیا در کشتارگاهی که ماهانه بیش از 900 راس دام کشتار می شود چنین اصولی رعایت شده است ؟.

 به گزارشمطلع الفجر، بهداشت و نظافت فضای کشتارگاه و همچنین رعایت مسائل بهداشتی توسط کارکنان کشتارگاه از مسائل بدیهی و اولیه هستند که مستقیماً با سلامتی تمامی شهروندان مربوط است.

 

آنچه ذکر شد را در بررسی  و رصد کشتارگاه شهر گیلان غرب ، کمتر یافت می کنید که از این نقصان ها اضافه تر وضعیت نابسامان و غیر استاندارد دفع فاضلاب و غیر استاندار بودن کف این کشتارگاه است.

 

نقصان و کاستی دیگر علاوه بر وضعیت فیزیکی موجود ضرورت دفع و یا لاشه سوزی استاندارد در مجاورت و قالب این کشتارگاه است که به نظر ضروری می رسد.

به تاکید بهداشت و وجود مولفه های استاندار با توجه به بعد مسافتی کشتارگاه که در مجاورت و حاشیه شهر واقع شده می بایست برای انتقال گوشت به قصابی ها از خودروی یخچالدار استفاده شود که متاسفانه در گیلان غرب بر اساس یک دید غیر بهداشتی و غیر کارشناسی از خودروی بدون یخچال  برای این منظور استفاده می شود.

 فرماندار شهرستان گیلانغرب در خصوص مسائل و مشکلات این کشتارگاه  و اینکه چه اقداماتی در این خصوص انجام می شود با اشاره به اینکه نواقصی در امر برخی سیستمهای کشتارگاه وجود دارد از  سامان دهی  و رفع ایرادات موجود خبر داد.

* فرماندار گیلانغرب مشکلات این حوزه باید هرچه سریعتر پیگیری و سروسامان داده شود

کرم محمدی در این باره ادامه داد : سیستمهای فاضلاب ، بهسازی کف کشتارگاه مطابق با ضوابط بهداشتی ، جاده دسترسی، استانداردسازی کامیون حمل لاشه از کشتارگاه به قصابیها ، ضرورت دفن بهداشتی لاشه های ضبطی و سامان دهی سپتیکهای جزو مواردی هستند که ما به رفع نواقصشان تاکید داریم .

 حال نظر  به اینکه توجه با امر کشتار دام و با در نظر گرفتن اینکه مصرف گوشت به عنوان یک غذایی که به وفور مردم از آن استفاده میکنند باید دید ماهانه چه سقفی از کشتار در این کشتارگاه که تا امروز بسیای کاستی ها را به دوش کشیده و از طرفی مستقیما در سلامت مردم دخیل بود ، وجود دارد.

مدیر شبکه بهداشت: ماهانه 900 کشتار دام در این کشتارگاه انجام میشود

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان گیلانغرب در گزارشی میانگین کشتار دام در کشتارگاه شهر گیلان غرب را ماهیانه بیش از 900 راس ذکر نمود.

حسن حیدری گفت: در چهارماهه اول امسال تعداد 3هزار و640 راس دام در کشتارگاه گیلانغرب ذبح گردیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش نشان می دهد

 وی افزود: از ابتدای امسال 20 راس دام کشتارشده  نیز بدلیل انواع بیماری با کنترل بموقع کارشناسان دامپزشکی ضبط و معدوم گردیده اند.

نظر به اهمیت سلامت  و اینکه حجم ذبح و کشتار دام در این کشتارگاه با وضعیت موجود قابل توجه است، لذا بی توجیهی بیشتر در این حوزه میتواند در سایه ایرادات بهداشتی  سلامت عمومی شهروندان را به مخاطره اندازد  ،بر این اساس می بایست ادارات متولی از شهرداری و بهداشت و دامپزشکی  در اسرع وقت در اقدامی تعاملی نسبت به رفع ایرادات  و نواقص موجود  در ساختار کلی این کشتارگاه دامی اقدام کنند .

* آیا با در آمد زایی سالانه بالغ بر 170 میلیون ابتدایی ترین مشکلات کشتارگاه حل شدنی نیست؟

 موضوع قابل تامل که در پایان متذکر می شود  اینکه  به گفته مسئولان ماهانه 900 راس دام در این کشتارگاه ذبح می شود و  شهرداری و مجموعه متولی  هم برای انجام هر ذبح و حمل و سایر اقدامات مرتبط مبلغ 16 هزار تومان از قصابان و صاحبان دامها دریافت میکند  و این یعنی در یک حساب سر انگشتی ماهانه بیش از 14 میلیون و در سال حتی با توجه به اینکه در برخی ماهها تعداد کشتار به مراتب افزایش می آبد نزدیک به 172 میلیون تومان  از طریق کشتارگاه در امد زایی می شود .

 

 حال با این تفاصیل  و نظر  به اینکه حتی اگر نصف این مبلغ برای یک دستگاه خود رو حمل گوشت و برای دو نفر ذبح کننده که انها حتی بیمه هم نیستند  ایا نمیتوان با مبلغ باقی  مانده  کف کستارگاه و یا یخچال خودرو و یا محفظه دفع فاضلاب این مجموعه را سرو سامان داد ؟علت این کم کاری و بی توجی ها از کجا نشات می گیرد ؟

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد