سرویس: کرمانشاهکد خبر: 90248|17:13 - 1394/03/04
نسخه چاپی

گزارش؛

ابرهایی که با کشاورزان قهر کرده اند/ زارعان چتر حمایتی بیمه را برای زمین ها نمی خرند

ابرهایی که با کشاورزان قهر کرده اند/ زارعان چتر حمایتی بیمه را برای زمین ها نمی خرند
مرصاد نیوز: با توجه به کمبود بارندگی زمستانی و به دنبال آن کاهش بارندگی‌های بهاری کشاورزان منطقه اسلام آبادغرب خسارات زیادی را متحمل شدند.

به گزارش مطلع الفجربه نقل ازاسلام آباد خبر،بالا رفتن دمای هوا در فروردین ماه باعث تخلیه رطوبتی خاک شده به طوری که عمق خاک خشک شده و با کمبود بارندگی، گیاهان کاشته شده از طریق کشت دیم از بین رفته اند. علاوه بر تاثیر خسارت کم آبی و خشکسالی بر کشت های دیم، وقوع یکباره سرما در اوایل اردیبهشت ماه نیز خساراتی را به باغات و کشت های آبی منطقه نیز تحمیل کرد.

 

بدیهی است که از بین رفتن بخش عظیمی از گندم و جو کشت شده کشاورزان به یک بحران جدی تبدیل شده است و علاوه بر ضرر و زیان کشاورزان، قطعا تاثیرات سویی در آینده نزدیک بر روی دامپروری نیز خواهد گذاشت. چه بسا دامدارانی از ترس گرانی ناشی از خشکسالی خوراک دام عدم تهیه آن از هم اکنون شروع به فروش دام های خود کرده اند.

 

با بروز خشکسالی و خسارت کشاورزان به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول کشاورزانی هستند که محصولات خود را بیمه کرده‌اند و دسته دوم کشاورزانی هستند که محصولاتشان را بدون بیمه گذاشته اند. روشن است که کشاورزانی که بیمه دارند بخشی از خسارت خود را از طریق صندوق بیمه دریافت می کنند، اما جای بسی تامل است که با وجود قوی شدن صنعت بیمه چرا در سال زراعی 93-94  بسیاری از کشاورزان با بیمه قهر کرده و محصول خود را بیمه نکرده اند.

 

با تحقیق میدانی از کشاورزان منطقه مشخص شد بیمه کشاورزی در سالهای گذشته نتوانسته بخشی از انتظارات و دغدغه های به حق کشاورزان را برآورده سازد. البته در مقابل هم انتظارات برخی از کشاورزان از بیمه ناحق بوده که مثلا برای خسارت جزئی انتظار داشتند بیمه مبلغ هنگفتی به ایشان پرداخت کند. در هر صورت با توجه به اهمیت موضوع لازم است آسیب شناسی این مسأله  در دستور کار مدیران ارشد کشاورزی استان و بیمه گران کشاورزی قرار بگیرد و دولت هم سبدهای حمایتی خود را جهت قشر آسیب پذیر کشاورزان در نظر بگیرد.

 

 

در همین راستا اکبر میرزایی در گفتگو با خبرنگاراسلام آبادخبراظهار داشت: امسال از سطح زیر کشت 63 هزار هکتار فقط 5 هزار هکتار گندم و جو توسط کشاورزان منطقه بیمه شده است.

 

وی افزود: در حالیکه برای بسیاری از کارشناسان مضحک به نظر می آمد اما ما با مطالعات انجام شده از 20 اسفند ماه وضعیت بحرانی خشکسالی را به ستاد بحران شهرستان، فرمانداری و صندوق بیمه گزارش کردیم.

 

رئیس جهاد کشاورزی اسلام آبادغرب گفت: علاوه بر کمبود بارندگی، سرمای زیر صفر درجه نیز گندم و جوهایی که در حال خوشه دادن بودند را دچار آسیب جدی کرده و به سر درختی باغات از جمله گردو، بادام و... خسارات جدی وارد کرده است.

 

وی افزود: زراعت حومه شمالی شهرستان به علت تفاوت درجه مناطق کوهستانی و با توجه به وجود رطوبت بیشتر محیط جنگلی، کمتر خسارت دیده اند.

 

 میرزائی کلهر با اشاره به هزینه زیاد و مشارکت بالای مردم در سالجاری  برای مبارزه با سن مادر و علف های هرز، بیان داشت: برای کشاورزان فاقد بیمه مکاتباتی انجام شده ولی در سالهای گذشته به کشاورزانی که بیمه نداشتند خسارت پرداخت نشده است.

 

 

یک کارشناسان اداره جهاد کشاورزی  شهرستان اسلام آبادغرب، نیز در گفتگو با خبرنگاراسلام آبادخبر با اشاره به بارندگی های چند روز اخیر اظهار داشت: این بارندگی ها در حد 2 الی 3 میلیمتر بوده که برای گندم و جو کفایت نمی کند ولی تا حدودی برای نخود و عدس مفید است.

 

وی افزود: با توجه به اعلام قبلی خسارات به ستاد بحران شهرستان، سرمای 2 درجه زیر صفر پنجم و ششم اردیبهشت ماه که در سراسر کشور حاکم شده خسارات جبران ناپذیری به زراعت و باغات منطقه اسلام آبادغرب وارد کرد.

 

الهی در خصوص خسارت وارده بر باغات ناشی از سرمازدگی گفت: 72 درصد از باغات هلو، 80 درصد از باغات انگور،  85 درصداز باغات گردو، 71 درصد از باغات شلیل، 60 درصد از باغات سیب، 50 درصد از باغات آلو و  40 درصد از باغات گوجه درختی خسارت دیده اند.

 

وی در خصوص خسارات غلات نیز گفت:  40 درصد از گندم دیم، 35 درصد گندم آبی، 38 درصد جو دیم و 35 درصد جو آبی دچار خسارت شده اند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد