سرویس: اقتصادیکد خبر: 89989|09:59 - 1394/02/30
نسخه چاپی

زمین هایی که در حسرت آب می سوزند؛

سدزاگرس سفره های کشاورزان گیلانغربی را خالی کرد/ تشنه لبانی که کوزه آب کنار آن هاست

سدزاگرس سفره های کشاورزان گیلانغربی را خالی کرد/ تشنه لبانی که کوزه آب کنار آن هاست
مطلع الفجر:سدزاگرس در گیلانغرب ازجمله سدهای مهم درغرب کشوراست که با چشم اندازی خوشبینانه درجهت کمک به برون رفت مردم این خطه از محرومیت با تامین اب زمینهای پایین دست ورونق کشاورزی منطقه بنا نهاده شده است، اما سالهاست قسمت اعظم آب آن در حالی که شدیداً کشاورزان محتاجی چشم انتظارند، سرریز و هدرمی رود
 
به گزارشمطلع الفجر، اگر چه  هدف از اجرای سد مخزنی زاگرس تأمین آب زراعی بالغ بر هشت هزار و 300 هکتار از اراضی دشت های گیلانغرب و قصر شیرین و تأمین آب صنعت منطقه به مقدار 15 میلیون متر مکعب در سال اعلام شده است اما با وجود سرریز شدن آب سد در ماه های گذشته، در این راستا نبود تدبیر و کار کارشناسی و برنامه ریزی شده، باعث شده است که در سایه نبود اولویت جذب اعتبار برای این طرح به عنوان یکی از طرح های استراتژیک در روند رونق اقتصاد و کشاورزی منطقه این حوزه روی زمین بماند و مقدمات نارضایتی اقشار کشاورز و باغدار زمین‌های پایین دست سد زاگرس فراهم شود.
 

.

 

این سد با ایجاد شبکه‌های آبیاری و زهکشی این می‌تواند کمک‌ بسیار بزرگی برای رفع مشکلات کم‌آبی و بی‌آبی منطقه باشد اما ظاهرا  تاکنون فقط از 4000هزار هکتار سهم گیلانغرب عملا فقط 200 هکتار می‌توانند از آب سد استفاده کنند و بقیه باید چشم انتظار تدبیری راهگشا باشند.

 

متاسفانه از 25 دیماه که مسئولان شهرستان خبر از تکمیل ظرفیت 50 میلیون متر مکعبی آب پشت سد زاگرس دادند، تاکنون برنامه ریزی خاصی  جز طرح آزمایشی آب رسانی نوین و شبکه آبیاری قطره ای با استفاده از آب سد به ۲۲۰هکتار از مزارع روستاهای علیخان آباد و قاسم آباد از توابع گیلانغرب، کار دیگری انجام نشده است و زمینه بهره مندی بحق مردم شهرستان از این برکت فراهم نشده است. بر همین اساس کشاورزان از این روند گله مند هستند و این مسئله به دغدغه روزانه کشاورزان بدل شده است.

 ف.مرادی یکی از کشاورزان دهستان گورسفید و از زمین داران پایین دست سد زاگرس در خصوص مشکلاتی که به واسطه بی نصیب ماندن  از آب سد زاگرس به خبرنگارمطلع الفجر، گفت:  تنها کشاورزانی که زمین‌های آن‌ها در همجواری و نزدیک به سد زاگرس هستند، آن هم به صورت محدود از آب سد استفاده می‌کنند.

 

وی اظهار داشت: البته این آبرسانی محدود به تنها  2 یا 3 روستا است و ما چندین سال است با مشقت روی زمین‌های بی محصول دیم عرق می‌ریزیم و ظرف دو سه سال اخیر به پای وعده مسئولان پیر شدیم. زمین‌های ما و خانواده هایمان منتظرند تا نان از این زمین‌های آبی به سفره های‌شان برسد و ما از مسئولان می‌خواهیم به مشکلات ما توجه کنند.

 

این کشاورز گیلانغربی اظهار داشت: ما اکنون که با خشکسالی مواجه شده ایم و شدیدا به آب سد و نعمتی که سالها پشت این دیوارهای بتونی و خاکی محصور شده است نیاز داریم. رونق زندگی و کشاورزی ما در گرو بهره مندی از آب این سد است.

 

 

 فرماندار گیلانغرب در خصوص آخرین وضعیت شبکه های پایین دست سد دایک و سد زاگرس دی گیلانغرب  به خبرنگارمطلع الفجرگفت: فاز اول این طرح با هزینه 90 میلیارد ریال به اتمام رسیده و فازدوم نیز تا پایان نیمه اول سالجاری به اتمام خواهد رسید. ضمن اینکه با توجه به تکمیل فاز اول، 200 هکتار از اراضی هم اکنون از آب سد سراب بهره مند شده اند.

 

وی خاطر نشان کرد: اجرای سیستم در سطح 800 هکتار از اراضی پائین دست سد زاگرس هم به پایان رسیده است و این طرح طی روزهای آتی افتتاح خواهد شد و کشاورزان می‌توانند برای کشت دوم از آب سد زاگرس استفاده نمایند.

 

البته این نکته را نباید فراموش کرد که عدم شتاب در اجرایی شدن و استفاده از کل ظرفیت آب سد نه تنها خسارتهایی به محیط زیست در پایین دست سد وارد می‌کنند بلکه تبعات سوء دیگری را نیز به همراه دارد.

 

با استناد به نا ماندگاری آب ذخیره شده در پشت سد و در نظر گرفتن عوامل ذایل شدن آب ذخیره شده می‌توان گفت که مسئولان در مقابل این پتانسیل ارزشی که به نوعی مردم منطقه و زمین‌های دیم و خشک هلاک آن هستند چشم  خود را بر روی این نعمت  و نیاز بسته اند.

 

چرا باید مردمانی که تنها منبع در آمد آنها همین چند هکتار زمین دیم کم بهره است و جز آن تامین معاشی ندارند با وجود نعمت آب فراوان پشت سد  از وجود آن بی بهره باشند.

 

طبق گفته کارشناسان مساحت زمین‌هایی که در حوزه شهرستان گیلانغرب می‌توانسته از دیماه سال 91 از وجود آب محصور شده پشت سد زاگرس استفاده نماید 4300 هکتار است ولی تاکنون فقط به 220 هکتار زمین دو روستا آب رسیده است.

 

 

 

سد زاگرس در سطح یکصد هکتار با مساحت ۳۰ کیلو متر مربع، ۴۸ متر ارتفاع و ۱۲۰متر طول تاج گنجایش ذخیره ۵۳میلیون متر مکعب آب را دارد و بزرگترین سد خارج از بستر کشور و بزرگترین سد قوسی خاکی کشور به شمار می رود که ۹۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی گیلانغرب و قصر شیرین را تحت پوشش خود قرار می دهد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد