سرویس: اقتصادیکد خبر: 88255|13:40 - 1394/01/10
نسخه چاپی

گزارش

آغاز صادرات از بازارچه مرزی سومار ؟/اکبری:امکانات لازم برای صادرات تا سقف روزانه یک هزار کامیون مهیاست

 آغاز صادرات از بازارچه مرزی سومار ؟/اکبری:امکانات لازم برای صادرات تا سقف روزانه یک هزار کامیون مهیاست
مطلع الفجر:درحالی صحبت از افتتاح رسمی باراچه مرزی سومار می شود که بازارچه های دیگر استان از جمله بازارچه تیله کو در شهرستان سرپلذهاب در روزهای گذشته با حضور استاندار و مسئولان استانی افتتاح شد اما باراچه سومار هنوز عملا روی افتتاح را به خود ندیده استاما با این حال خبرهای خوشی به گوش میرسد

به گزارش خبرنگار مطلع الفجر ، این در حالی بود که  مسئولان استانی و شهرستانی در سال گذشته  به کرات خبر از افتتاح این بازارچه  تا اخر سال 93 داده بودند که چنین چیزی عیناً محقق نگردید تا این طرح نیز با چشم انداز و امیدها پا به سال 94 بگذارد

بازارچه مرزی سومار که به گفته مسئوالان استانی  حتی استعداد ارتقا تا سطح پایانه مرزی را هم داراست در مقایسه با سایربازارچه های استان کرمانشاه با بغداد 155 کیلومتر و با کربلا 230 کیلومتر فاصله داردکه از این حیث مسافت بسیار کوتاه و به صرفه ایست

 فرماندار گیلانغرب   در گفتگویی  و در جواب این سوال که اخرین وضعیت بازارچه مرزی سومار در چه مرحله ایست گفت : صادرات کالا به عراق از طریق بازارچه سومار از 12 فروردین آغاز می شود و در وهله نخست برای روز چهارشنبه زمان افتتاح بازارچه هر مقدار کالا که گمرک آمادگی داشته باشد به عراق صادر می شود.

فرامرز اکبری در ادامه تصریح نمود : کالاهای صادراتی از بازارچه مرزی سومار به استانهای دیالی و بخش واسط و استانهای شرقی عراق و بغداد صادر می شود.

این مسئول همچنین ابراز داشت: همه امکانات لازم برای انجام صادرات کالا تا سقف روزانه یک هزار کامیون و همچنین انجام فعالیت کوله بری در این بازارچه مهیا شده ولی میزان صدور کالا با توجه به افتتاح بازارچه به میزان پذیرش طرف عراقی بستگی دارد.

وی گفت: 40 هکتار وسعت بازارچه محصور و فنس کشی شده و امکانات لازم شامل آب، برق، تلفن و اینترنت، سوله و کانکس های اداری در محوطه بازارچه استقرار داده شده و نیاز طرف مقابل برای برق را نیز مرتفع کرده ایم و طرف عراقی نیز برای انجام مبادلات تجاری آمادگی کامل دارد.

اکبری اظهار کرد: به این ترتیب در فروردین و اردیبهشت ماه امسال نشستهای مشترک بین اتاقهای بازرگانی کرمانشاه و دیالی و بغداد برگزار می شود تا تجار دو طرف نیازهای یکدیگر را دریافت کرده و برای صادرات کالاهای مختلف نیاز سنجی کنند.

وی گفت: در وهله نخست برای روز چهارشنبه زمان افتتاح بازارچه هر مقدار کالا که گمرک آمادگی داشته باشد به عراق صادر می شود.

فرماندار گیلانغرب اضافه کرد: کالاهای صادراتی از بازارچه مرزی سومار به استانهای دیالی و بخش واسط و استانهای شرقی عراق و بغداد صادر می شود.

 شهرستان گیلانغرب  از لحاظ زیر ساختهای اقتصادی  و تولید اشتغالزایی فاقد کارخانه های تولیدی است و ازاین لحاظ افتتاح و اغاز فعالیت  بازارچه مرزی سومار  برای برون رفت جمعیت72 هزار نفری  گیلانغرب از برخی محرومیت ها حائز اهمیت  است

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد