کد خبر: 110460|12:27 - 1396/04/27
نسخه چاپی

آهنگ تند پیشرفت یک بحران؛

شبکه های فرسوده آبی در گیلانغرب که خود بحران ساز شده اند/دولت منابع مالی ترمیم شبکه های آب شرب روستایی را تامین کند + تصاویر

شبکه های فرسوده آبی در گیلانغرب که خود بحران ساز شده اند/دولت منابع مالی ترمیم شبکه های آب شرب روستایی را تامین کند + تصاویر
مطلع الفجر:اگرچه شاخص های بین المللی نشان می دهد ایران در آستانه قرار گرفتن در بحران آب است؛ اما در شهرستان گیلان غرب شبکه های فرسوده و مستهلک خود به مصیبتی برای هدر رفت آب بدل شده اند .

 به گزارشخبرنگار مطلع الفجر،بررسی  آمار  و شاخص های بین المللی نشان می دهد ایران در آستانه قرار گرفتن در بحران آب است؛ بر این اساس و با توجه به شرایط تغییر اقلیم در دهه گذشته و ایجاد شرایط خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی از قبیل باران و برف، حفظ و نگهداری از منابع آب برای شرایط بحرانی ضروری است کما اینکه باید در شهرهای کوچک نیز این توجه مستمر تر باشد .

 

انسان از گذشته های دور با آب پیوندی مستحکم و بلکه حیاتی دارد، منابع آب در شکل گیری بیشتر تمدن ها دارای نقش مهم و حیاتی است به گونه ای که بخشی از آیین نامه ها و مراسم ملل مختلف درباره این مایع مهم و حیاتی است، اهمیت آب نزد مللی که در نقاط کم آب جهان زندگی کرده اند و می کنند بیش از سایر ملل است.

 

 شهرستان گیلان غرب در غرب استان کرمانشاه نیز شهری گرم و نسبتا خشک به شمار می آید که باید مردم و مسئولان با فراهم کردن  ابزار ، راهکارها و تدابیر  مروج فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب باشند .

  اگرچه تاکید بر صرفه جویی به معنای مصرف درست  برای مردم یک اصل  انکار ناپذیر است اما در شهرستان گیلانغرب  مصرف آب و هدر رفت ان با معظلی متفاوت روبرو است.

 در شهرستان گیلانغرب که  احداث شبکه  انتقال آب شرب خصوصا در اکثر روستا ها به  اوایل دهه 60 و سالهای مجاور ان باز میگردد  ، استهلاک زیاد و فرسودگی لوله های فلزی  در چند سال اخیر خسارتهای زیادی در حوزه هدر رفت تاسف بار آب شرب شهرستان که تنها منبع قابل اتکای و تامین ان  چشمه سراب گیلان غرب می باشد  به بار آورده است

   کسانی که حوزه خبری و رسانه ای شهرستان گیلانغرب را رصد میکنند بی شک روزی را نخواهند دید که خبری از قطعی و یا شکستگی لوله و شبکه های انتقال آب در یکی از دهستانهای حیدریه، گورسفید یا دهستان همیشه محروم  ویژنان را به عینه نبیینند .

 در ماههای اخیر  و با اغاز فصل تابستان  و روند افزایشی گرما استفاده از آب در بخش گرمسیری شهرستان گیلانغرب  خصوصا گورسفید و ویژنان  ،روستاهایی چون رویبان و روستاهای چم سورک و مورت سبز ، همواره مردم با قطعی های مداوم آب شرب  و شکستگی لوله هایی زنگار گرفته   مواجه هستند که دهها سال از عمر آنها میگذرد .

شبکه های مستهلک و  فرسوده آب علاوه بر اینکه بستر هد رفت آب  و ایجاد بار مالی گزاف را برای دولت و خسرانی در مسیر بحران عمومی این نعمت  خدادادی فراهم میکنند از سویی به لحاظ ارتباط مستقیم با سلامتی مردم، افکار عمومی را در مقابل یک فاجعه انسانی قرار میدهد.

 ضرورت دارد  بر اساس اعتبارات  در نظر گرفته شده سالانه برای هر شهرستان در حوزه اعتبارات متوازن ، استانی و حتی نفت و گاز  مسئولان اجرایی شهرستان و حتی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تلاش کنند تا با جذب اعتبارات مقتضی مردم و دغدغه  ای که این روزا به یک تراژدی خسته کننده و ملال اور برای آنها در سه دهستان ویژنان ، گورسفید و حیدریه بدل شده، مرتفع سازند .

 به اعتقاد کارشناسان، ایران در آستانه بحران آب به سر می برد و در سال های آینده تامین آب به یکی از بزرگ ترین چالش های کشور در بسیاری از استان ها، شهرها و مناطق تبدیل خواهد شد از این رو  خود دولت  نیز برای دوری از سهیم شدن  در تسریع این بحران در شهرستان گیلانغرب  باید منابع مالی لازم را برای تعویض  ، اصلاح و ترمیم شبکه های انتقال آب خصوصا  در بخش روستاهای شهرستان تامین نماید .


 شهرستان گیلانغرب در غرب استان کرمانشاه  دارای بیش از 60 هزار نفر جمعیت  با مساحت دو هزار و 230 كیلومتر مربع دارای دو بخش مركزی و گواور، دو شهر گیلانغرب و سرمست است که 202 روستا با شش دهستان دارد واکنون تعدادی از این روستاها خالی از سكنه هستند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد