کد خبر: 110161|15:04 - 1396/02/25
نسخه چاپی

تضییع حقوق شهروندی در دولت یازدهم؛

طرح بدون تدبیر الحاق روستای سراب به شهر گیلانغرب/ سلب امتیازات روستایی و نا امید از حقوق شهری + تصاویر

طرح بدون تدبیر الحاق روستای سراب به شهر گیلانغرب/ سلب امتیازات روستایی و نا امید از حقوق شهری + تصاویر
مطلع الفجر : دولت یازدهم در حالی در اغاز فعالیت خود یک شهرک و یک روستا را به شهر گیلانغرب الحاق کرد که هنوز بعد از نزدیک به 4 سال اهالی با مشکلات خاصی روبرو هستند.

 به گزارشمطلع الفجر  در حالی که باید  نهادهای  اجرایی دولت به شکل متوازن و عادلانه  خدمات شهری را به اهالی هر شهر  برسانند اما حقیقتا  شهرک سراب الحاق شده به شهر گیلانغرب در دولت یازدهم  هنوز نتوانسته است تبعات این الحاق را برای مردمی که  حد اقل نیاز و حقوق انها بهرمندی  عادلانه از خدمات است به ارمغان بیاورد .

  مصوبه دولت در سال 92 از الحاق روستای سراب و شهرک شهید رجایی در مجاورت شهر گیلانغرب به این شهر خبر داد، مصوبه ای که تاکنون به دلیل بی توجهی مسئولین جز محرومیت  ره آوردی برای مردم مظلوم  این شهرک های حاشیه ای نداشته اگرچه بارها اهالی این شهرکها نسبت به عدم برخورداری ازابتدایی ترین حقوق شهروندی دست به اعتراض  زده اندتا شاید مسئولان در برابر حقوانها بیدارباشی خورده باشند .

در حالی  که از ابتدای شکل گیری  این  مصوبه یعنی از اواخر سال 92 طرح الحاقی برای تعیین و اجرای طرح تفضیلی به مشاور تحویل داده شد و  میبایست پس از طراحی و تکمیل  به مرحله اجرا گذاشته می شد اما به لحاظ بهره گیری از یک فضای تبلیغی و ایجاد امید کاذب در دل مردم بدون برنامه این روستا به شهر الحاق شد .

بعد از نزدیک به 4 سال  سامان دهی خیابان ها، کوچه ها و معابر، ایجاد تاسیسات زیربنایی شهری و مراکز خدماتی در روستای سراب و شهرک شهید رجایی در دستور کار و اجرا قرار نگرفت  و اکنون وضعیت  خیابان ، معابر و حتی  تنها مرکز اموزشی ان که یک مدرسه کهنه و قدیمی است در وضعیت اسفناکی به سر میبرد .


با الحاق این دو نقطه  یعنی روستای سراب و شهرک شهید رجایی به شهر، جمعیت گیلانغرب از 20 هزار و 850 نفر به 22 هزار و 500 نفر با شش هزار خانوار افزایش یافت اما غافل از اینکه  مراکز اجرایی بدون هیچ برنامه ای  ،مردمان  این روستا و شهرک را دچار نوعی سردرگمی کردند،  در برهه کنونی که همه شعار از تحقق حقوق شهروندی میزنند به واقع این عزیزان خود را در برزخی میدانند که تنها برداشت از ان تضییع حقوق شروندی است که  خود دولت مسبب ان است .

 

 در دو سال اخیر با تغییرات مدیر اجرایی در شهرستان گیلان غرب  علی رغم اینکه اعلام کرده اند در صدد رفع مشکلات هستند اما تاکنون این شهرک های  مهجور مانده، در سایه بی توجهی  واقع گردیده و حتی تنها خانه بهداشت روستایی روستای سراب  ملحق شده  به شهر، هم جمع آوری و برداشته شد.

 

 از مهمترین  وعده هایی که  سرپرست وقت  فرمانداری گیلانغرب  بعد از اعلام الحاق  روستاها به شهر عنوان کرد و  البته به عنوان حقوق  و بدیهیات شهرکها هم به حساب  می آیند، سامان دهی خیابان ها، کوچه ها و معابر، ایجاد تاسیسات زیربنایی شهری و مراکز خدماتی در روستای سراب و شهرک شهید رجایی  بود که  می بایست در دستور کار و اجرای شهرداری گیلانغرب قرار می گرفت.

 

شهرک شهید رجایی و سراب گیلان غرب  از محرومترین محلات الحاقی جدید به حوزه خدمات شهری محسوب  می شوند و به جد نیازمند توجه و  تأمین اعتبارات لازم جهت توسعه عمران شهری به منظور ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز هستند  چرا که آنها با گذشت نزدیک به سه سال در وضعیتی بلا تکلیف واقع شده اند به نحوی که نه از خدمات روستایی سابق بهره مند هستند و نه به عنوان یک شهروند توانسته اند حقوق شهروندی و خدمات این حوزه را دریافت نمایند.

 

تصاویر زیر گویای وضعیت اسفناک و بی سامان  شهرکهای الحاق شده در دولت یازدهم  به گیلانغرب است.

 

 
 
 
 
 روال تخصصی و عرفی در الحاق  کارشناسی و آینده نگرانه   روستاها و یا شهرکهای حاشیه ای به شهر  چنین است که ابتدا طرح الحاقی برای تعیین و اجرای طرح تفضیلی به مشاور تحویل داده شود و بعد از بر اورد نیازها و رفع چالشهای زیر ساختی از حیث خدمات شهری و توسعه فضای آموزشی و بهداشتی  رسما موضوع الحاق عینیت می یابد تا اهالی به بیانی  از این ور رانده و از آن ور مانده! از خدمات روستایی محروم نشوند و خدمات شهری هم به انها در سایه الحاق به شهر  ارایه نشود حکایتی که اکنون اهالی روستای سراب به ان مبتلا شده اند .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد