کد خبر: 109961|12:59 - 1396/01/31
نسخه چاپی

اعتبارات قطره چکانی و چالش های پیش روی دامداران؛

راه و آب دو مشکل عمده جعیت عشایری گیلان غرب است

راه و آب  دو مشکل عمده جعیت عشایری گیلان غرب است
مطلع الفجر:حوزه آبرسانی سیار ، وضعیت بهسازی راههای و توسعه خدمات به بافت عشایری به عنوان قطب تولید در گیلان غرب نیازمند توجه بیشتر مسئولان و تخصص اعتبارات کافی است .

 به گزارش خبرنگار مطلع الفجر،جایگاه  عشایر غیور به عنوان مرزدارانی همیشه پای کار و یکی ازقطب های تولید  باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان باشد چرا که  به همان نسبت که روستا اهمیت دارد، عشایر نیز مهم هستند و مسائل خودشان را دارند که با توجه به ایجاد درآمد و تولید برای کشور باید به آنها توجه شود.

عشایر بعنوان تولید کننده نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور دارند و باید با دقت و توجه بیشتر مسائل و مشکلات آنان بررسی و مرتفع گردد  و اگرچه عشایر ممکن است از جمعیت بالایی برخوردار نباشند ولی دولت مکلف ومقید است خدمات  رفاهی لازم را برای آن ها فراهم و دغدغه و مشکلاتشان را مرتفع سازد.

با توجه به رصد و پایش محیطی   شواهد تایید کننده این موضوع است که نظر به تخصیص نخوردن سهم قابل توجهی از اعتبارات در نظر گرفته شده برای خدمات رسانی به حوزه عشایری  گیلانغرب این قشر با مشکلات و نگرانی های مواجه هستند که  قسمت اعظم انرا  خرابی حوزه راههای عشایری  و همچنین کمبود امکانات برای ابرسانی سیار به این قشر است .

عشایر شهرستان گیلانغرب با در اختیار داشتن ۲۰۰ هزار راس دام، نقش مهمی در تامین فرآورده های دامی استان برعهده دارند که بر اساس امار رسمی مسئولان  سالیانه چهار هزار تن فرآورده های دامی توسط عشایر این شهرستان تولید می شود که این میزان ۱۰ درصد مجموع تولید عشایر استان کرمانشاه را شامل می شود.


رئیس اداره امور عشایر گیلانغرب  ضمن گفتگو با خبرنگارمطلع الفجر در خصوص  وضعیت کنونی عشایر این خطه  و بحث کوچ فصلی انها اظهار داشت: ۱۵۰۰ خانوار عشایری مستقر در مناطق گرمسیراین شهرستان و همچنین از دیگر شهرستانهای استان بتدریج تا ۱۵ اردیبهشت در مناطق ییلاقی شهرستان در بخش گواور و شهرستانهای شرقی استان مستقرمی شوند.

وحید الهی تصریح کرد: از این تعداد ۹۰۰ خانوار بومی شهرستان و ۶۰۰ خانوار بصورت مهمان در طول سال در سطح این شهرستان حضوردارند.


وی با بیان اینکه جمعیت عشایری این شهرستان ۸۲۲۰ نفر است آبرسانی، تامین آرد، علوفه جات دام را از جمله خدمات امور عشایری به این قشر زحمت کش عنوان کرد و خاطر نشان کرد:عشایر شهرستان با ۲۳۰ هزار راس دام سالیانه بیش از ۴۰۰۰ تن فراورده‌های لبنی شامل گوشت، شیرو الیاف دامی تولید می‌کنند.


در راستای تامین آب مورد نیاز عشایر شهرستان گیلانغرب، 5 دستگاه تانکر آبرسانی پیش بینی شده که در حال آبرسانی به عشایر هستند که این مهم تا ابتدای فصل ییلاق ادامه خواهد داشت و البته این مهم در حد خود توانایی رفع مطالبه  این خیل عشایر را ندارد .

 از سویی  طول راه های عشایری شهرستان گیلانغرب بر اساس گفته مسئولان ۲۰۰ کیلومتر است که  با بررسی صورت گرفته، ۵۰ درصد این مقدار از راه های عشایری تخریب شده و نیاز به بهسازی و مرمت دارد.

اگرچه قبلا  از محل منابع استانی برای آبرسانی سیار به عشایر منطقه مبالغی ناچیز تخصیص یافته بود  اما رفع مشکلات موجود  و فراهم کردن ارامش خاطر برای عشایر عزیز این شهرستان ، نیازمند تخصیص اعتبار جدید برای بهسازی راه های مواصلاتی و دیگر مطالبات بحق  عشایری  است .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد