سرویس: گیلانغربکد خبر: 109719|08:15 - 1396/12/20
نسخه چاپی

معرفی یادمان گیلانغرب؛

یادمان مطلع الفجر؛ازنوای معنوی شهید ابراهیم هادی تا رشادتهای شهید صفر خوشروان+ تصاویر

یادمان مطلع الفجر؛ازنوای معنوی شهید ابراهیم هادی تا رشادتهای شهید صفر خوشروان+ تصاویر
مطلع الفجر:در هر شهر و دیاری خطه ای متبرک و قابل احترام است که مردم به سان سنگ صبوری دلهای زنگار گرفته را در ان صیقل میزنند و در گیلانغرب نیز یادمان شهدای مطلع الفجر از این خیل اماکن متبرک است .

 به گزارشمطلع الفجر،در استانه فصل بهار وروزهای  منتهی  به سال نو فرصت بسیار خوبی پیش می اید  تا عاشقان و رهروان شهدا با بازدید از یادمان و رزمگاههایی که نشان از غیرت و ایثار شهدا و رزمندگان دارند  با راه پر افتخار شهدا تجدید عهد و پیمان کنند .

 

 در شهرستان گیلان غرب هم همچون دیگر شهرهایی که در 8 سال دفاع مقدس  عرصه کارزار دفاع و مجاهدت دلیرانه در برابر دشمن بعث بودند ،با آغاز تعطیلات نوروز و موسم سفرهای معنوی راهیان نور، بسیاری از عاشقان و دلدادگان به شهدا و آرمانهای انقلاب، عازم کربلای جبهه های غرب و خصوص یادمان شهدای مطلع الفجر، جبهه آوزین و تنگه حاجیان در گیلانغرب می شوند تا غبار روح و جان خود را صیقلی دوباره بخشیده و با انوار  و شمیم معنوی یاد شهدا سال نو را اغاز کنند.

 

 *معرفی مناطق عملیاتی و رزمگاههای گیلان غرب
اگر تاریخچه  پر فراز و نشیب و مقاومت  مردم گیلانغرب و جایگاه تیپ مردمی مسلم بن عقیل .س. در گیلانغرب و مقاومت جانانه این دیار را مرور کنیم  و رزمگاه و مناطق عملیاتی  این شهرستان را نگاهی گذرا بیندازیم ، در خواهیم یافت که این شهرستان جزء معدود نقاطی بوده است که در بدو امر مورد تعارض دشمن بعثی قرار گرفته و شاید بتوان آن را خطه ای دانست که جنگ در آن آغاز و به پایان رسیده است.
 

*منطقه عملیاتی آوزین و یادمان شهدای مطلع الفجر

شهرستان گیلانغرب در کشاکش دوران جنگ و مقاومت، هیچگاه از دلیر مردی و مقاومت رادمردان و رزمندگان غیور خود نا امید نشد و در همان ابتدای جنگ و تعارض دشمن با مقاومت جانانه مردم این شهرستان مواجه شد.
 
مردمانی که  مجهز به سلاح ایمان بودند، دشمن تا دندان مسلح عراق را در پشت دیواره های شهر زمین گیر کرده و از همان آغاز، هسته اولیه تیپ مسلم بن عقیل طرح ریزی و در سایه همت سرداران شهیدی چون سردار صفر خوشروان، شهید بسیطی، شهید خدا کرمیان، شهید روضان مرادی و … راه نفوذ به شهر برای دشمن را از امری سهل الوصول به خیالی خام تبدیل کرد.
 

*منطقه استراتژیک موسوم به تپه کرجی ها در اوزین
دومین شهر مقاوم کشور؛ گیلانغرب، در سال های اول اتقلاب و پیش از تهاجم عراق شاهد خرابکاری های تجزیه طلبان بود و سپس در تاریخ مهر ماه 59 یگان های لشکر ۴ ارتش عراق وارد گیلانغرب شدند.
در حالی که ستون نظامی دشمن به باغ کشاورزی و پمپ بنزین شهر رسیده بود، عکس العمل و مقاومت مردم آنان را تار و مار کرد ضمن آن که با تلاش هوانیروز ارتش، عقبه ستون نیروهای دشمن روی جاده گیلان غرب منهدم شد.
 

 

*گیلان غرب در دفاع مقدس
 شهر گیلان غرب بر اثر بمباران های متعدد هواپیما و آتش توپخانه ارتش عراق تخریب شد، اما مردم این شهر دست از مقاومت برنداشتند که از جمله آن می توان به تشکیل تیب مستقل مسلم بن عقیل در این شهرستان به همت دلیرمردان غیرتمند آن که حماسه هایی فراموش ناشدنی خلق کردند نام برد.
این شهر در طول جنگ تحمیلی بارها بمباران شد و عملیات متعددی از جمله مطلع الفجر، در آن به وقوع پیوست، در مهر ماه سال 90 دو شهید گمنام به یادبود شهدای سرفراز این شهر در آن به خاک سپرده شدند تا نمادی از حماسه های مردم این شهر باشند.

*یادمان عملیات مطلع الفجر؛ آوزین و تپه کرجی ها
تپه کرجی ها در منطقه عملیاتی اوزین و یادمان مطلع الفجر ؛این تپه در غرب جاده گیلان غرب – سرپل ذهاب و در ۱۳ کیلومتری شمال غرب شهر گیلانغرب واقع است. این محل که به صورت یک سری سنگرها و کانال های حفظ و بازسازی شده می باشد در کنار روستای آوزین در غرب گورسفید واقع شده است.

 

*یادمان شهدای مطلع الفجر
 پرچم ها و کانال های متعدد آن یادآور دوران دفاع مقدس است، در نزدیکی این یادمان مزار یکی از شهدای گیلان غرب به نام شهید صفر خوش روان نیز قرار دارد.


عملیات مطلع الفجر در آذر ماه سال 60 با رمز یا مهدی (عج) ادرکنی با هدف جلوگیری از تحرکات دشمن و فراهم نمودن امکان آزادسازی قصرشیرین و نفت شهر در محور گیلانغرب- سرپل ذهاب انجام شد که در پی این عملیات حدود ۲۰۰۰ نفر از قوای دشمن کشته شدند.

*دهها نفر از قوای بعثی درعملیات غرور افرین مطلع الفجر سال 60 به اسارت رزمندگان اسلام در امدند*

 

*تنگه حاجیان
یکی دیگر از مناطق و رزمگاههای دیدنی این شهرستان برای بازدید کاروانهای راهیان نور و میهمانهای نوروزی، می توان به پادگان حضرت رسول (ص)، جبهه آوزین، جبهه تنکاب، تنگه حاجیان و یادمان شهدای گمنام نام برد که هر سال مقصد کاروانهای راهیان نوراز اقصی نقاط کشور است.

کارنامه درخشان  و تحسین بر انگیز مردم گیلانغرب در دوران دفاع مقدس  چیزی فراتر از شعارهای تعصبی و احساسی و ناسیونالیستی اس و بلکه یک واقعیت غیر قابل انکار و ملموس است که همه مردم گیلان غرب در 8 سال دفاع مقدس با تقدیم 750 شهید معظم و هزاران جانباز و صدها ازاده سر افراز، سهم عظیمی را در رقم زدن کارنامه دومین شهر مقاوم کشور  داشته اند .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد