کد خبر: 109693|09:43 - 1395/12/26
نسخه چاپی

گزارش؛

شهر 406 اثر باستانی گیلان غرب نیازمند توجه بیشتر مسئولان میراث استان+تصاویر

شهر 406 اثر باستانی گیلان غرب نیازمند توجه بیشتر مسئولان میراث استان+تصاویر
مطلع الفجر: یکی از مولفه های جذب گردشگران و مهمانهای نوروزی در ایام اغازین نوروز توجه به معرفی بیش از پیش آثار تاریخی و گردشگری شهرستان گیلان غرب است که نیازمند اهتمام بیشتر مسئولان می باشد .

به گزارشخبرنگار مطلع الفجر، شهرستان گیلان غرب در غرب استان کرمانشاه  به  واسطه اقلیم متفاوت  و دو منطقه سردسیری و گرمسیری  و همچنین وجود اثار باستانی و گرشگری  بیشمار ظرفیت بالقوه مناسبی را برای گرشگر پذیری  فراهم اورده است .

گیلانغرب با تمدن چندین هزار ساله و وجود اماکن تاریخی از قابلیت و استعداد بسیاری برای توسعه فعالیت های گردشگری برخوردار است،آتشکده حسن زوردار ، گور دخمه فرهاد  و پل تاریخی گیلانغرب از جمله آثار تاریخی شهرستان اند که بنا بر گفته مسئولان میراث اقدامات خوبی  در راستای معرفی این آثار به گردشگران همزمان با ایام نوروز انجام خواهد شد.

در عصر کنونی اقتصاد گردشگری به یکی از اصلی ترین منابع درآمدی کشورها تبدیل شده و بسیاری از فرصت های شغلی در بخش صنعت توریسم فعال است انتظار می رود مسئولان میراث در مرکز استان  با توجه به بسترهای مقبول و مورد توجه  هم در حوزه  آثار باستانی و هم جاذبه های طبیعی نظیر کاخ اربابی ، منطقه طبیعی ناودار ،گلین و سدهای منطقه  توجه  اهتمام بیشتری به این شهر  داشته باشند چرا که گیلان غرب شایسته توجه بیشتر در این موضوع است.

12

 رییس میراث فرهنگی و گردشگری گیلانغرب در گفتگويي با خبرنگار مطلع الفجر ضمن اشاره به فعاليت هاي انجام شده درآستانه تعطيلات نوروز بر عزم این  نهاد در معرفي جاذبه هاي شهرستان گیلان غرب تاكيد کرد.

جهانگیر عبدالمحمدی  ضمن تشریح اقدامات  حوزه گردشگری در شهرستان تصریح کرد: علاوه بر فضاسازی مناسب تهیه و توزیع دفترک، نقشه راهنما و معرفی جاذبه های طبیعی و تاریخی شهرستان ،حضور راهنما و راوی مناطق عملیاتی  نیز برای ارایه تسهیلات به مهمانهای نوروزی پیش بینی شده است.

این مسئول ابراز داشت:برپایی27تعدادی سیاه چادر به منظور ایجاد نمایشگاه صنایع دستی و پخت و پز غذاها و نان و شرینی جات محلی در مبادی ورودی شهرستان و نقاط گردشگری "ناودار " گیلانغرب  از اقدامات انجام شده دیگر  به ممنظور تسهیلات خدمت به مهمانهای نوروزی است .

 

عبدالمحمدی به نمود دیگر از خدمات نیز که در جلسه ستاد خدمات سفرهای نوروزی شهرستان مطرح شده اشاره کرد و ابراز داشت:امکان بازدید از سدها به منظور استفاده تفریحی گردشگران و مهمانان، برپایی سفره های هفت سین، برگزاری آیین های ویژه تحویل سال با در نظر گرفتن سنن و آیین های بومی محلی، توزیع اقلام تبلیغاتی و استفاده از فناوری های نوین اطلاع رسانی  در این ایام پیش بینی شده است.

 

وی در خصوص اثار تاریخی شهرستان  نیز ضمن تشریح این مبحث که 7 نفر به عنوان راهنمای مسافران و معرف آثار تاریخی و باستانی  بکار گرفته خواهد شد ،گفت : شهرستان گیلانغرب دارای406اثر تاریخی شناسایی شده است که ثبت ملی شده اندو این بستر بسیار خوبی برای بازدید  و جذب مهمانهای نوروزی به حساب می اید .

رییس میراث فرهنگی و گردشگری گیلانغرب  خاطر نشان کرد :مناطق گردشگری گلین، میاندار، ویژنان، داربادام، قلاجه، مله نی، دشت دیره، مناطق مرزی سومار، سدهای زاگرس، مخزنی، سراب مورد و آثار تاریخی مهم کاخ اربابی با قدمت 2500 سال، آتشکده ساسانی، حسن زوردار، چهل مرد، طاق فرهاد و قلعه مهرنگار از مهمترین آثار تاریخی و گردشگری گیلانغرب است.

وی افزود: مناطق عملیاتی مطلع الفجر، چغالوند، شیاکوه، آوزین، گورسفید، تنگه حاجیان، پادگان حضرت رسول (ص) نیز از مهمترین نقاط عملیاتی دوران دفاع مقدس در شهرستان گیلانغرب محسوب می شود.

عبدالمحمدی همچنین به اقدامات دیگر نظیر پاکسازی و نظافت محوطه تاریخی کاخ اربابی  در حاشیه چشمه سراب و تپه تاریخی قلاء  گیلانغرب اشاره کرد و گفت :اقدامات لازم برای نظافت و پاکسازی محوطه انجام شده و در خصوص محوطه کاخ ارابی اگرچه ما هیچ بودجه کافی در اختیار نداشتیم اما به خاطر وجهه اثر باستانی محوطه 6 هزار متر مربعی ضمن نصب تابلو راهنمای اثر ، فنس کشی  و حیطه بندی کرده ایم که این اقدام  منظر زیبایی را به طرح بخشیده است .

ضرورت دارد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه  با تصویب و تخصیص ردیف های اعتباری علاوه بر حوزه پژوهش در ایام عید نوروز  برای معرفی و نگهداری آثار  باستانی و تاریخی مغفول  و مظلوم واقع شده شهر گیلانغرب  اقدام عاجلی نموده و در این راستا ادارات زیر مجموعه  تلاشگر خود در شهرستانهارا تقویت نمایند .

80597098-4114020

آثار باستانی و تاریخی  ذی قیمت و ارزشی  که آلبومی از پیشینه مردمان این دیاراست  شایستگی معرفی بیشتر  به عنوان  المانها فرهنگی  تاریخی و مبادی جذب گردشگر در شهرستان است .

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد