کد خبر: 106867|08:59 - 1395/07/19
نسخه چاپی

وقتی مردم شهر عاشورایی می شوند؛

آیین های سنتی گیلانغربی ها در ماه محرم+ تصاویر

آیین های سنتی گیلانغربی ها در ماه محرم+ تصاویر
مطلع الفجر:با نزدیک شدن به ایام محرم حسینی ،عزاداران گیلان غربی با شور وصف ناپذیری خود را آماده برگزاری آیین های این ماه می کنند.

به گزارشمطلع الفجر، به فاصله چند روزی مانده به شروع ایام حزن انگیز محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان، حال و هوای گیلان غرب  همچون سایر شهرهای استان رنگ ماتم و اندوه به خود گرفته و عزاداران حسینی با شور وصف ناپذیری خود را آماده برگزاری آیین های این ماه می کنند.

مردم یک دست شیعه نشین گیلانغرب از قدیم الایام ارادت خاصی به حضرت ابا عبد الله الحسین.ع. و  خاندان اهل بیت عصمت و طهارت داشته اند .

در از ین روزهای این ماه برای آماده سازی  و برپایی مقدمات آیین سوگواری در مساجد و حسینیه ها تلاش کرده و با برافراشتن پرچم بر سر در منازل و مغازه های خود ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان داده اند و  با آغاز ماه محرم، در این شهر شاهد برپایی مراسم و آیین‌های ویژه‌ای هستیم که در شهرها، روستاها و مناطق مختلف شهرستان گیلانغرب با حضور مردم برگزار می‌شود.

مردم گیلان غرب در این آیین‌ها که به‌اشکال مختلف برگزار می‌شود عشق و ارادت خود را به حضرت اباعبدا...الحسین (ع) و یاران باوفایش نشان داده و در سوگ آنان عزاداری و نوحه‌سرایی می‌کنند.

برپایی تعزیه، تشکیل هیئت‌های عزاداری، سینه‌زنی و زنجیرزنی، اطعام و نذری دادن بویژه در شب‌های تاسوعا و عاشورا و شام‌غریبان از جمله سنت‌هایی است که هر سال در ماه محرم در شهرستان گیلانغرب برگزار می‌شود.

آیین تعزیه یکی از این سنت‌هاست که طرفداران زیادی دارد، هنرمندان این شهر تعزیه را نوعی هنرنمایی برای تثبیت و تجلی نهضت حسینی و قیام عاشورا می‌دانند و معتقدند زیبایی نهضت کربلا در تعزیه ناب و اصیل متجلی می‌شود.

بر اساس سنت‌های محلی در گیلان غرب در ایام تاسوعا و عاشورا عموما مردم این شهر در عزاداری‌ها به‌صورت گروه گروه از طریق هیئت‌های محلی حرکت می‌کنند و عمدتا با خود علم حمل می‌کنند و اغلب به‌سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌پردازندو نهایتا در مزار شهدای این شهرستان جمع می شود .
تاسوعا در گیلانغرب

IMG_0715

باید گفت که اطعام دادن و نذری دادن در ماه محرم مخصوصا در شبهای تاسوعا و عاشورا به عزاداران حسینی یکی دیگر از رسومات این شهر به شمار می‌رود.

آیین های سنتی شهر  

ازهر گوشه ازگیلانغرب که سراغ بگیرید با آداب و رسوم متفاوت و زیبایی مواجه می‌شوید که دیدن هرکدام لذت خاص خود را دارد، اما یکی از مهم‌ترین این مراسم قدیمی ، «چمر» است که فقط برای مردها و بزرگان دین یا ایل برگزار می‌شودهدف از برگزاری این مراسم نیز پاسداشت اقدامات ارزشمند و یادآوری بزرگی این افراد است که با گذشت زمان این مراسم نقش محوری خود را از دست داده و به مروز در این شهر کمرنگ شده است .

اطعام فقرا و عزاداران از آداب و رسوم مردم شهرستان گیلان غرب در ماه محرم و در عزاداری های خاص این ماه است این رسم با نوحه خوانی و سینه زنی همراه است.

نذری دادن؛ اطعام فقرا و عزاداران نیز از دیگر سنت هاست که در روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج خود می رسد در این روزها بسیاری از مردم در خانه های خود یا مساجد به نذری دادن مشغول می شوند و در عزای حسینی می گریند.

Image result for ‫نذری دادن در‬‎

 

سینه زنی و زنجیرزنی؛ در این سنت پسندیده گروه هایی از مردم در قالب هیئت های عزاداری سامان دهی شده در نقاط معینی از سطح شهرها و روستاها حرکت کرده و با نوحه خوانی رهبر گروه به زنجیر زنی یا سینه زنی می پردازند.
IMG_0441

IMG_0567

در گیلانغرب از شب اول ماه محرم در مساجد پس از نماز مغرب و عشاء مجالس مداحی، ذکر مصیبت و سینه زنی برپا می شود علاوه بر آن عزاداران در اماکن ذکر شده با اطعام نذری پذیرایی می شوند.

IMG_0071

غذای نذری که  معمولاشامل برنج و گوشت  است عمدتاً با همیاری اهالی هر محله تهیه شده و یا اینکه دو یا چند خانوار با همیاری مبادرت به پخت غذای نذری در ایام ماه محرم می کنند .

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد