کد خبر: 106370|12:57 - 1395/06/27
نسخه چاپی

گزارش میدانی:

سیاه بختی جنگلهای زاگرس و تداوم تراژدی آتش در جنگلهای گیلانغرب+ تصاویر

سیاه بختی جنگلهای زاگرس و تداوم تراژدی آتش در جنگلهای گیلانغرب+ تصاویر
مطلهع الفجر: آتش سوزی وسیع در جنگلهای و مراتع گیلان غرب در حالی وارد سومین روز خود شد که صدها هکتار از جنگلهای غنی منطقه را به کام خود کشده است.

به گزارشمطلع الفجر،اگرچه اتش سوزی وسیع و شعله ور  از ساعت 13 روز پنج شنبه هفته گذشته اغاز شد اما بخش‌های وسیعی از جنگل ها و مراتع شهرستان گیلانغرب از ساعت 12 ظهر روز گذشته  مجددادر منطقه کن کبود دهستان چله در بخش مرکزی و ارتفاعات گردشگری ناودار این شهرستان طعمه حریق شده است.

 

اگرچه حضور مردم و طبیعت دوستان خودجوش بلافاصله پس از وقوع آتش سوزی در محل حادثه  قابل تحسین بود اما حقیقتا نبود امکانات  مرتبط با اطفاء حریق  و عدم حضور به موقع بالگردهای امدادی  همه و همه دست به دست هم داد تا جنگلهای منطقه 3 روز در کامم اتش جان دهند.

 

پس از گذشت 22 ساعت به علت صعب العبور بودن منطقه آتش سوزی همچنان ادامه دارد و تاکنون اگرچه منابع رسمی میزان خسارت  را وسعتی معادل  220 هکتار از مراتع و جنگل های این منطقه  اعلام کرده اند اما حقیقت این است که سطح وسیعت تری از طبیعت منطقه بکر و غنی دهستان چله و ارتفاعات مشرف بر ان در آتش سوخته است.

موضوع قابل تامل اینکه چرا بایدمدیریت بحران، تا آن مرحله که اتش در مقدمه خود و در مقیاس کمتر شعله ور شده نباید از امکانات موثر تری مانند بالگردهای  موثر در  اطفا ء حریق  استفاده کند ؟
آیا باید همیشه صبر کرد که یک حادثه به مرحله بحران برسد آن وقت از حد اکثر امکانات موجود از لحاظ ابزاری و نیروی انسانی استفاده جست؟آیا این تدبیر یک مدیریت کارا و موثر است ؟
چنین تصوری فقط زاییده ذهن یک مدیر نا کار امد و ناتوان است  چرا که باید قبل از توسعه بحران انرا با حد اکثر امکانات موجود در مرحله مقدماتی و قبل از وقوع خسارتهای جبران ناپذیر مدیریت و مهار نمود .

 

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه درگفتگوییبا اشاره به استقرار یک فروند بالگرد در منطقه محل اتش سوزی در گیلان غرب اظهار داشت: آتش سوزی در حال حاضر کنترل شده اما برای اطمینان بیشتر و مهار کامل تا ساعتی دیگر به تلاش خود ادامه خواهیم داد.

رضا محمودیان منشا این آتش سوزی را عامل انسانی دانست و اظهار کرد: بیش از ۱۵۰ هکتار پوشش جنگلی در پی وقوع این آتش سوزی در شهرستان گیلانغرب طعمه حریق شد.

مسئول انحمن سبز زاگرس نیز درگفتگویی، اظهار داشت: آتش سوزی مرحله دوم  جنگل‌های دهستان چله در شهرستان گیلانغرب از پیش از ظهر دیروز شروع شد.

محمد پروین افزود: با تلاش مسئولان و انحمن‌های زیست محیطی این آتش مهار شد اما نیاز است که برای جلوگیری از شعله ور شدن دوباره آتش در اثر وزش باد در منطقه حضور داشته باشیم تا به محض مشاهده آتش سریعاً اطفای آن صورت گیرد.

پروین با اشاره به اینکه قریب به ۳۰۰ هکتار پوشش جنگلی در پی وقوع این حادثه طعمه حریق شد، گفت: در حال حاضر وزش باد چندان نیست و آتش مهار شده است.

وی با اشاه به حضور سازمان های مردم نهاد زیست محیطی از جمله انجمن سبز مریوان برای کمک به اطفای حریق گفت: هلیکوپتر نیز در منطقه مستقر است.

پروین افزود: این آتش سوزی در دهستان چله روبروی روستای کاسه کران و ارتفاعات ناوردار در منطقه‌ای صعب‌العبور اتفاق افتاد.

 

از ابتدای امسال تاکنون این بیستمین فقره آتش سوزی در جنگل ها غنی و مراتع مشجر شهرستان گیلانغرب است که خسارات جبران ناپذیری به منابع طبیعی منطقه وارد کرده  و صدها هکتار از سعت زیبای طبیعی منطقه گیلان غرب ر نابود کرده است

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد