کد خبر: 106009|16:48 - 1395/05/31
نسخه چاپی

آبزیانی که یهوی خفه شدند؛

مرگ ناگهانی ماهی ها در دایک گیلان غرب+تصاویر

مرگ ناگهانی ماهی ها در دایک گیلان غرب+تصاویر
مطلع الفجر :در روزهای اخیر لاشه مرده صدها ماهی بر روی اب و حاشیه دایک سراب گیلانغرب باعث نگرانی مردم شده است .

به گزارشخبرنگار مطلع الفجر،در روزهای اخیر لاشه مرده صدها ماهی بر روی اب و حاشیه دایک سراب گیلانغرب باعث نگرانی مردم شده است.

 

اگرچه تا کنون  دلیل قاطعی برای مرگ این ماهی ها از سوی شیلات ، بهداشت و امور  اب شهرستان  اعلام نشده بود اما حدس عمومی مردم این است که احتمالا وجود  پسماندهای حاصل از فاضلاب روستاهای حاشیه دایک نتیجه این فرایند باشد اما ظاهرا دلیل چیز دیگری بود.



گفتنی است انواع ماهی هایی که در سالهای گذشته به صورت انبوه در دایک سراب گیلانغرب رها شده اند از نوع غیر بومی و حساسی بنام فیته فات است و با کوچکترین تغییرات  فیزیکی و شیمیای در اب تلف می شود.


مردم  عادی شهر چنین اعلام کردند که علاوه بر جاری شدن پسابای روستای  بالای دست ،استفاده از مواد شوینده برای شستن ظزوف ووسایل ،استفاده برخی از شناگران از مواد شوینده نظیر شامپو و صابون پس از پایان شنا از جمله دلایل  احتمال مرگ دهها ماهی می تواند باشد

یک  ذهنیت دیگر برای تلف شدن ماهی ها شاید  وجود سموم کشاورزی است که در زمین های کشاورزی حاشیه سدمورد استفاده قرار گرفته و بر اثر بارندگی هاروانه حاشیه سد شده و اکنون که دایک  اب گیری شده  به داخل سد نفوذ پیدا کرده باشد.

 
در این بین انچه  پر اهمیت است  ذکر این موضوع می باشد که  ماهی فیت فات یک ماهی حساس است و با تغییرات شیمیای در محیط زندگی اش فورا عکس العمل نشان میدهد، لذا باید مسئولان شیلات و امور آب گیلانغرب و محیط زیست ضمن مطالعات ونمونه برداری ازماهیان مرده وهمچنین آب سد،علت خفگی ماهیان  از سوی مسولان زیربط مورد بررسی قرار گیرد.

خبرنگار مطلع الفجر در خصوص بررسی دلایل مرگ ناگهانی ماهیها به سراغ  مدیر محیط زیست شهرستان رفته و موضوع را از وی جویا شده  است؛


فریبرز بساطی در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجراظهار داشت:ما از یک هفته قبل موضوع مرگ ماهی ها را پیگیری و مورد رصد قرار داده ایم و حتی در خصوص دلایل مرگ انها نیز به امور آب شهرستان اطلاع رسانی نمودیم تا شاید از  عوامل احتمالی مرگ ماهی ها جلو گیری شود.

وی تصریح نمود: استفاده از مواد شوینده برای شستن ظروف ووسایل ،استفاده برخی از شناگران از مواد شوینده نظیر شامپو و صابون پس از پایان شنا از جمله دلایل مرگ دهها ماهی در دایک سراب گیلان غرب بوده است


http://matlaelfajr.ir/sites/default/files/photo_2016-04-25_01-53-23.jpg
این مسئول با اشاره به ضرورت توجه به محیط زیست و فضای زندگی ماهی و اب زیان سد گفت : ما چندین بار به امور آب شهرستان اطلاع دادیم که حد اقل با نظارت بر حضور شناگران در حاشیه دایک گیلانغرب از استفاده از مواد شیمیایی شوینده مانند شامپو و صابون که برای حیات ماهی و ابزیان مضر است ممانعت شود.


 

نظر به ضرورت توجه به حوزه زیست محیطی و سلامت اب دایک گیلان غرب  افکار عمومی انتظار دارند مسئولان در سه حوزه شیلات ، امور آب و محیط زیست  هرچه سریع تر با  پیگیری و انجام  ازمایشهای مقتضی علت مرگ ماهیان سد سراب را پیگیر و نتیجه را برای ارایه و انعکاس عمومی در اختیار رسانه های بومی قرار دهند مطلع الفجر امادگی دارد نتیجه این اسیب زیست محیطی را  اطلاع رسانی کند.

نظیر همین مرگ و میر در اردیبهشت ماه سال 93 در همین دایک سراب گیلانغرب رخ داد که طی ان صدها ماهی مرده بر روی اب سد نمودار شدند  در ان زمان بیماری "وی اچ اس "دلیل احتمالی این امر بود که صحت نداشت.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد