کد خبر: 105897|13:37 - 1395/05/26
نسخه چاپی

انتظاری عقیم برای تولد یک شغل؛

وعده محقق نشده دولت برای اشتغالزایی مهندسین بیکار در گیلان غرب+فیلم و عکس

 وعده محقق نشده دولت برای اشتغالزایی مهندسین بیکار در گیلان غرب+فیلم و عکس
مطلع الفجر:از 4 سال پیش تعدادي از مهندسين كشاورزي گيلانغرب منتظر واگذاري زمينهايي براي احداث باغ در كاسه سد زاگرس هستند اما با وجود انجام امورات مقدماتی در پروسه ای طاقت فرسا هنوز به انها زمینی واگذار نشده است.

 به گزارشمطلع الفجر،طرح واگذاری اراضی ملی و طبیعی به مهندسین و کشاورزان بیکار کشور در حالی کلید خورد که در ابتدا شاید با متقاضیان چندانی روبرو نبود اما با گسترش روزافزون آمار بیکاران در کشور و خصوصاً طی سال‌های اخیر این طرح به‌عنوان یک طرح اشتغال‌زا برای کارآفرینی مدنظر بسیاری از افراد بومی بیکار در روستاها و البته مهندسین بیکار خصوصاً در شهرستان‌هایی نظیر گیلانغرب-محرومترین شهرستان استان کرمانشاه -قرار گرفت و تعداد زیادی برای اشتغال به کار از طریق کشاورزی اقدام به ثبت‌نام در این طرح کردند و حتی مبالغی هم برای دخیل شدن در این طرح پرداخت نمودند.


مشکلات بر سر راه کارآفرینان و کسانی که سعی دارند با خوداتکایی و بهره‌گیری از منابع موجود دست به اقدام‌هایی ازاین‌دست بزنند این بار هم خودش را نشان داد که از آن جمله می‌توان به مخالفت‌های برخی سازمان‌ها و نهادها به بهانه حفظ محیط ‌زیست برای واگذاری اراضی مذکور به این افراد اشاره کرد.

 

از دیگر مشکلاتی که اغلب بر سر راه غیربومیان در مناطق واگذاری وجود داشت وجود معارضین محلی و ممانعت آن‌ها از طرق مختلف برای واگذاری این اراضی به افراد مذکور است که گریبان ۳۲ مهندس کشاورزی در شهرستان  محروم گیلان غرب را گرفته و متأسفانه آن‌قدر به طول انجامید که فرصت از دست رفت و قرارداد آن‌ها به پایان رسید.


یکی از مهندسین بیکار که در این طرح ثبت نام کرده است به خبرنگار مطلع الفجر گفت : شهرستان گیلان غرب یکی از محرومترین شهرهای استان کرمانشاه یعنی در رتبه اول بیکاری این است و لذا باید همت مسئولان در جهت تسهیل زیرساختهای استغال برای نیروی کار متخصص در ان فراهم شود ، اقدامی که گویی مسئولان غافل را برای رغم زدن ان خواب برده است .
 

منصور شفاعتی پور با عنوان اینکه  از ابتدایی ترین وظایف دولتها تولید شغل و فراهم و تسهیل کردن زمینه اشتغال برای نیروهای راغب و دارای تخصص است تصریح نمود:  ما جمیع مهندسین بیکار گیلانغرب با فراخوان رسمی  جهاد کشاورزی برای کسب یک شغل ابرومند و مرتبط با تحصیلات خود  در طرح  احداث باغ در كاسه سد زاگرس شرکت کردیم و  ابتدا كه هزينه نقشه برداري و ثبت اسناد و سپس مبلغ يك ميليون و نهصدهزار تومان بابت حق عرفي از ما گرفتند اما بعد از مدتي مشخص شد كه زمينها صاحب داشته و متعلق به منابع طبيعي نميباشد.

 


 

*بعد 4 سال  ما مانديم و بلاتكليفي و پولهاي رفته و سه هكتار علامت سوال

این مهندس کشاورزی در ادامه گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر  ابراز داشت:ما مانديم و بلاتكليفي و پولهاي رفته و سه هكتار علامت سوال، نه خبر از زمين براي احداث باغ شد و نه خبر از واگذاري زمين در مكاني ديگر و نه عودت مبالغ دريافتي از مهندسين هميشه مظلوم كشاورزي و خلاصه ما ديگر بيكار نبوديم بلكه بدهكار بيكار تر شديم.

شفاعتی پور در نگاهی طنز گونه از سر انتقاد از مسئولانی که دغدغه مشکلات بیکاری جوانان امروز را ندارند گفت: امروز يك المپيك از آن تاريخ ميگذرد و هنوز جهاد كشاورزي فكري براي تعيين تكليف اين عزيزان نكرده است، راستي اگر يك شخص حقيقي زميني كه صاحب آن نيست را بفروشد يا اجاره بدهد مجازاتش چيست؟؟ ما مانده ايم كه آيا كسي از مقامات شهرستان يا استان قادر هست اين گره كور را باز كند؟؟ اگر امكانش وجود دارد چرا چهار سال تعلل!

* واگذاری زمین فقط روی کاغذ بوده /با گذشت 4 سال فرصت هرگونه اشتغالزایی دیگر هم از ما گرفته شد/مسئولان اجرایی استان مشکل ما  جوانان تحصیل کرده را دریابند

یکی دیگر از مهندسین متقاضی واگذاری اراضی کشاورزی در شهرستان گیلان غرب  بهخبرنگار مطلع الفجرگفت:ما ۳۲ مهندس کشاورزی بیکار بودیم که سال ۹۱ باهدف اشتغال‌زایی متقاضی واگذاری اراضی طبیعی برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی کشاورزی شدیم.

 

سجاد بهشتی افزود: در زمان تقاضا موافقت این طرح از منابع طبیعی اخذشده و جهاد کشاورزی نیز با طرح ما موافقت کردند که طی آن بخشی از اراضی زیر سد زاگرس به ما واگذار شود تا در آن طرح‌های اشتغال‌زایی کشاورزی را به مرحله اجرا درآوریم.

وی تصریح کرد: در تاریخ ۱۹ فروردین سال ۹۱ کار ثبت‌نام ما انجام شد و مردادماه همان سال مراحل آن نیز انجام شد که اراضی مذکور به ما واگذار شود.

 

این مهندس کشاورزی گفت: متأسفانه پس از حدود 4 سال از ثبت کار و واگذاری اراضی، اراضی مذکور معارض پیدا کرد.


وی از دریافت ۱۲۰ میلیون تومان طی سال ۹۱ از ۳۲ مهندس متقاضی برای واگذاری زمین‌های مذکور خبر داد و گفت: برای واگذاری این اراضی پس از قرعه‌کشی بین ۶۰۰ متقاضی ۳۲ نفر انتخاب‌شده و از هر نفر بابت هر هکتار ۹۰۰ هزار تومان دریافت شد که مجموعاً برای ۱۵۰ هکتار از اراضی تحت سد زاگرس ۱۲۰ میلیون تومان دریافت شده و  همه مدارک آن موجود است.


4 سال پیش به مانند چنین روزی جمع کثیری از از مهندسین  این شهر  با رغب و ارزوهای فراوان در طرح واگذاری زمینهای جهاد کشاورزی با رویکرد اشتغالزایی شرکت کردند اما هیچگاه تاکنون به انچه محق ان هستند نرسیده اند  و  اکنون در سایه چنین بی تدبیریهایی از سوی برخی مسئولان که تا امروز کوچکترین زحمتی برای پیگیری مشکلات این قشر به خود نداده اند  امروز گیلان غرب در جایگاه محرومیت سرسام آور و در گرداب 30 درصدی در طراز بیکاری با مقام اول در بین شهرستانهای استان کرمانشاه واقع شده است .

 ایا از بنیانی ترین امورات در طراحی و تدوین یک طرح  انهم با رویکرد اشتغالزایی نباید ابتدا کلیه جوانب سنجیده می شد  و با تعاملات و بررسی های سنجیده و اساسی  مقدمات کلید خوردن طرح اشتغالزایی انجامی می شد ؟

امروز بعد از نزدیک به 4 سال از فعالیت دولت تدبیر و امید  ایا قرار نیست مسئولان مدبیر  و امید افرین با رفع مشکلات این مهندسین  امید را در دلهای انها زنده کند ؟

* مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب: یا زمین را جایگزین میکنیم یا مبلغ پرداختی را به متقاضیان عودت میدهیم

مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر  ضمن تایید طرح  واگذاري زمينهايي براي احداث باغ در كاسه سد زاگرس به مهندسین  حوزه کشاورزی در گیلانغرب  در سالهای گذشته اظهار داشت : به منظور  توجه به بحث اشتغالزایی برای جوانان تحصیل کردو دارای تحصیلات مرتبط بحث واگذاري زمينهايي براي احداث باغ در كاسه سد زاگرس  در سالهای گذشته مطرح و بعد از انجام مراحل مقدماتی   محدوده مشخص و برای تخصیص به منابع طبیعی ارجاع داده شد.
 

سعید حیدرپور تصریح نمود: اما بعد از تایید  منابع طبیعی  محدوده معارض پیدا کرد و شاکی شدند که در مرحله اولیه رای مرجه قضایی به نفع جهاد کشاورزی صادرشد اما در مرحله تجدید نظر و ارایه ادله و سند از سوی معارضان مشخص شد که این محدوده قبلا طی قراردادی 30 ساله به عشایر ایل جمهور واگذار شده است و از اساس  امکان واگذاری ان به مهندسین منتفی بوده است .

وی در خصوص اینکه واقعا بعد از 4 سال زمان ان نرسیده که برای بیکاری این جوانان که به پای یک وعده و قرار داد 4 ساله  حق و وقت انها در حال ضایع شدن است کاری کرد ؟ گفت:حقیقتا ما خود هم دغدغه  رفع این مشکل را داریم و تاکنون مکاتبات زیادی را هم با منابع طبیعی و هم اداره کل  و امور اراضی استان به منظوره رفع مشکل و طرح جایگزینی انجام داده ایم اما تاکنون جوابی برای جایگزینی به ما داده نشده است .


یبسشب

این مسئول در پاسخ به اینکه نهایتا تکلیف این جوانان که نزدیک 4 سال است به پای این طرح بلا تکلیف  و مهجور مانده اند چیست  ابراز داشت:همانطور که گفتم ما مکاتباط زیادی را با منابع طبیعی و امور اراضی و مدیر کل جهاد کشاورزی برای جایگزینی  محدوده مکاتبه کرده این و مکانهایی دیگر  در حد فاصل قاسم اباد و جاهای دگر وجود دارد  که اکنون مشکل ابرسانی داردو البته چنانچه موفق به جایگزینی زمین نشویم مبلغ پرداختی متقاضیان در صندوق محفوظ است و امکان بازپرداخت ان هست .

چالش و مشکلاتی  که در این گزارش مطرح شد و مشکلاتی ازاین‌دست باعث شده که این مهندسان کشاورزی و افرادی مانند آن‌ها علاوه بر از دست رفتن فرصت‌های اشتغال  به خاطر تأخیر پیش‌آمده و نرسیدن به هدف تعیین‌شده انگیزه ورود به هر کار دیگری را نیز ازدست‌داده و به‌جز بیکاری تبعات روانی را نیز برای آنان و جامعه محل سکونتشان به همراه داشته باشد.

فیلم گفتگوی متقاظیان و بیان  مشکلات انها در زیر میبینید

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد