کد خبر: 104892|13:41 - 1395/04/19
نسخه چاپی

مطالبات مردم گیلانغرب از دولت؛

کام تلخ مرزنشینان گیلانغرب از محقق نشدن تجارت چمدانی در بازارچه مرزی سومار/دولت راهگشای دغدغه کوله بری در بازارچه سومار باشد

کام تلخ  مرزنشینان گیلانغرب از محقق نشدن تجارت چمدانی در بازارچه مرزی سومار/دولت راهگشای دغدغه کوله بری در بازارچه سومار باشد
مطلع الفجر:تجارت کوله بری بی شک بر زندگی اقتصادی خانوارهای گیلانغرب تاثیر بسزایی داشته و امیدهایی بر بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی ساکنان مناطق مرزی در این شهرستان به حساب می آید امیدی که تاکنون به یاس مبدل شده است.

 به گزارشمطلع الفجر،تجارت چمدانی و کوله بری یکی از بخش‌های فعال در حوزه  مبادلات تجاري مرزي و  یکی از فاکتورهای مثبت درتعالی و توسعه وضعیت عمومی معیشت مردم مرزنشین می‌باشد و با توجه به نقش محلی بازارچه‌های کوله بری می‌تواند تحولی بنیادي در تولید، ایجاد اشتغال، تثبیت جمعیت مرزنشین، افزایش درآمد و نهایتاً توسعه‌ی پایدار ایجاد نماید و پیگیری این مهم  از سوی رییس جمهور در سفر اتی به کرمانشاه یکی از مهمترین دغدغه و مطالبات مردم گیلانغرب به شمار می آید . 
 

اگرچه ظرف سال های اخیر مانور تبلیغی زیادی بر سر افتتاح بازارچه مرزی سومار انجام شد اما نظر به چالش های پیش روی این بازارچه و رکود و سکون های گاه و بیگاه آن اگر هم در ماه های اخیر خبرهایی از مدیر اجرایی شهرستان در خصوص بهبود در روند مبادلات و رونق این بازارچه مرزی به میان می آید اما عملا مردم عادی و جویای کار از ره آورد مالی تراکنش های آن بی بهره اند چرا که  صرفا عواید سهم تجار و صادر کنندگان غیر بومی و گاهی انگشت شمار بومی می شود.

 

 

"علی .ج"جوان 30 ساله گیلانغربی ساکن یکی از روستاهای دهستان محروم ویژنان که پدر  و مادری پیر و دو خواهر در منزل دارد به خبرنگار مطلع الفجر گفت: من دارای تحصیلات دانشگاهی نیستم و شاید اگر محرومیت نبود من هم اکنون می توانستم ادامه تحصیل دهم.  زمانی که بازارچه مرزی سومار افتتاح شد در ابتدا با تبلیغات فراوان برای ما انگیزه ایجاد کردند که کارت الکترونیکی مرز نشینان و کارت پیله وری و تجارت چمدانی بگیرید. فکر کردیم دیگر دنیای مرارت بار بیکاری به سر آمده اما چنین نبود.

 

دولت راهگشای دغدغه کوله بری در بازارچه سومار باشد

 

این جوان مرز نشین  تصریح کرد: از رییس جمهور در سفر آتی خود به استان کرمانشاه می خواهیم وضعیت بازارچه سومار را سامان بخشد و درد بزرگ این بازارچه را از حیث مدیریت و محقق نشدن تجارت چمدانی و همان کوله بری رفع مشکل کند زیرا واقعا فعال شدن تجارت چمدانی حق مردم محروم مرزنشین این خطه در سومار و گیلانغرب است و کمترین مطالبه این مردم است که روی زمین مانده است.

 

"رضا.ق" که متاهل و دارای 3فرزند و ساکن یکی دیگر از روستاهای دور افتاده در دهستان ویژنان است در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر اظهار داشت: ره اوردی که تاکنون بازارچه مرزی سومار برای مردم محروم گیلانغرب به همراه داشته تنها تحقق یک شعار در امر اشتغالزایی بوده و عملا ما تغییری در آمار بیکاری در شهرستان لمس نکرده ایم چرا که بنده که حتی تحصیلات دانشگاهی دارم و بومی این منطقه هم هستم الان به جای شاغل شدن در گوشه ای از بازارچه باید دنبال یک رابطه و واسطه باشم که شاید نوبتی در مرز برایم بگذارند.

 

این شهروند گیلانغربی تصریح کرد: دغدغه امروز ما که می تواند مطالبه اول ما از رییس جمهور به منظور تحقق اشتغازایی مقطعی و توسعه شهر به شمار آید و از مهاجرت جوانان جویای کار این شهرستات ممانعت کند،  محقق شدن تجارت چمدانی و کوله بری در بازارچه مرزی سومار است.

 

تنها بازارچه مرزی که تجارت کوله بری ندارد

 

در این خصوص  و در رابطه با فعال شدن تجارت کوله بری در بازارچه مرزی سومار نزدیک به یکماه قبل فرماندار شهرستان گیلانغرب وعده فعال شدن تجارت چمدانی ظرف 10 روز از آن تاریخ را در بازارچه سومار داده بود که بنا به دلایلی هنوز اجرایی نشده است.

 

فرماندار گیلانغرب یکی از اهداف اساسی ایجاد بازارچه های مرزی را تقویت معیشت مرزنشینان، مقابله و کاهش قاچاق کالا، افزایش ضریب امنیتی مرز با راه اندازی بازارچه موقت مرزی و انجام مبادلات تجارت چمدانی ذکر کرد.

 

 

وی گفـت: در سایه توجه مقام های ارشد استان کرمانشاه، بازارچه های مرزی استان از این مزیت نسبی برخوردارند اما بازارچه مرزی سومار به عنوان تنها بازارچه ای است که با توجه به تلاش های صورت گرفته و اهتمام ویژه استانداری از آثار و برکات ناشی از مزایای تجارت چمدانی بنا به دلایلی برخوردار نشده است.

 

وی گفت: اینک در جریان سفر پر خیر و برکت رییس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به استان کرمانشاه، مردم شهیدپرور گیلانغرب، رفع معضل بیکاری و توسعه بیش از پیش این شهرستان مرزی را از دولتمردان مطالبه می کنند.

 

 

تحقق تجارت چمدانی و یاتجارت کوله بری چندی است در بازارچه های کشور به عنوان یک مصوبه از سوی دولت ابلاغ و اجرا شده و بر زندگی اقتصادی خانوارها بخصوص مرزنشینان تاثیر بسزایی داشته و امیدهایی برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی ساکنان مناطق مرزی به وجود آورده است و شاید بتوان گفت تنها بازارچه مرزی دراستان کرمانشاه که فاقد مبادلات و تجارت چمدانی است  همین بازارچه مرزی سومار است.

 

مردم  محروم گیلانغرب به عنوان یک مطالبه از رییس جمهور انتظار دارند تجارت کوله بری را در این بازارچه فعال کنند چرا که تنها منبع اشتغالزایی و رونق معیشت مردم محروم منطقه در شرایط فعالی از این طریق محقق می شود.

 

تصاویر زیر روند مبادلات تجاری در بازارچه مرزی سومار را نشان می دهد که بیانگر جای خالی تجارت چمدانی و کوله بریدر این بازارچه است.

 

 
 
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد