کد خبر: 104728|11:37 - 1395/04/14
نسخه چاپی

به بهانه معرفی بیکارترین استان کشور؛

نگاهی جامع به علل و تبعات بیکاری در شهرستان های کرمانشاه/ از مهاجرت 20 هزار نفری از یک شهرستان تا ظهور مشاغل کاذب

نگاهی جامع به علل و تبعات بیکاری در شهرستان های کرمانشاه/ از مهاجرت 20 هزار نفری از یک شهرستان تا ظهور مشاغل کاذب
مطلع الفجر: بیکاری در استان کرمانشاه معضلی که بر زندگی کرمانشاهیان تاثیرات منفی فراوانی گذاشته است.
به گزارش مطلع الفجر به نقل ازمرصاد، بدون شک مهم ترین معضلی که امروز کرمانشاهیان با آن دست و پنجه نرم می کنند، تبعات بیکاری در جامعه است.

 

قرار گرفتن کرمانشاه در ته جدول بیکارترین استان های کشور دردی است که به دیگر مشکلات دردناک استان افزوده شده است.

 

حل این معضل نیازمند بررسی های کارشناسانه است زیرا بیکاری مسئله ای نیست که به راحتی بتوان آن را حل کرد.

 

در ادامه نگاهی جامع به بیکاری هر یک از شهرستان های استان کرمانشاه شده است.

 

مشاغل کاذب مولود بی توجهی به نسخه شفا بخش اقتصاد مقاومتی در جوانرود

 

به گزارششبكه اطلاع رساني مرصادبه نقل از جوانرود هه وال،  شهرستان جوانرود با جمعیت بیش از 74 هزار نفر در 86 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع است که به عنوان یکی از چهار شهر پر جمعیت این استان محسوب می شود.

 

امروزه یکی از مشکلات عمده جوانان شهرستان که بسیاری از آنها دارای مدارک تحصیلی عالی و دانشگاهی هستند، بیکاری و عدم اشتغال است که می توان با توجه به ظرفیت های خوب شهرستان با برنامه ریزی و بکارگیری برنامه ها و طرح های مدون و هدفمند جوانان تحصیل کرده و فارغ التحصیل را برای ایجاد طرح ها و بنگاه های اقتصادی زودبازده به کار گرفت.

 

شهرستان جوانرود یکی از شهرستان های کلیدی و مهم استان کرمانشاه است زیرا این شهر با بهره مندی از بازارچه مرزی و طبیعت زیبای اطراف و موقعیت خاص استراتژیک، در زمینه تجاری و گردشگری و اقتصادی، این قابلیت را دارد که به یکی از قطب های مهم تجاری و دروازه کالاهای وارداتی و صادراتی کشور به عراق مبدل شود.

 

با وجود این بسترهای مناسب، مردم این شهرستان هنوز چشم امیدشان به جهشی محسوس برای برون رفت از معضل بیکاری است.

 

جوانان توانمند به دلیل نبود شغل به مشاغل کاذب روی می آورند

 

علی صیدی از جوانان دارای مهارت استاد کارساختمانی و فنی در جوانرود که به فلافل فروشی روی آورده،به خبرنگار جوانرود هوال گفت: به واسطه نبود کار مناسب و نظر به اینکه برای بسیاری از شغلهای استاد کاری و کارهای فنی کار دائم وجود ندارد و اگر کاری هم یافت شود به صورت نسیه بوده و در بسیاری از اوقات باز پس گیری این نسیه ماه ها و سال ها طول می گشد، صاحبان این مشاغل نمی توانند هزینه های معیشت زندگی خود را تامین کنند و به ناچار به کارهای دیگری از جمله دستفروشی و مشاغل کاذب روی می آورند.

 

 

صیدی تصریح کرد: نبود کارهای دائمی، استفاده مردم از استادکارهایی که سابقه فراوان تری دارند، عدم وجود کارگاه ها و کارخانه های صنعتی که نیروی فنی را به کار گیرد از مشکلاتی هستند که در کنار نبود سرمایه لازم برای فعالیت گسترده تر بسیاری از جوانان و مردم شهرستان را به سوی مشاغل کاذبی از جمله دستفروشی و فلافل فروشی می کشاند تا بتوانند مخارج خانواده خود را تامین نمایند.

 

وی تاکید کرد: نیروی کار جوان  و توانمند شهرستان هم اکنون به سوی کارهایی غیر تولیدی سوق پیدا می کنند که نیاز است مسئولین با برنامه ریزی های مناسب از این امر جلوگیری کرده و در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در فراهم کردن زمینه هایی برای فعالیت این قشر در عرصه تولید و اقتصاد جدی تر عمل نمایند.

 

درآمد های فصلی منبع درآمد بسیاری از مردم شهرستان جوانرود است

 

مختار حسینی یکی از جوانانی است که در برخی فصول کار حمل و نقل تعدادی از شهروندان را  برای کارهای فصلی انجام می دهد، در گفتگو با خبرنگار جوانرودهوال ضمن اشاره به این مسئله که درآمد های فصلی منبع درآمد بسیاری از مردم شهرستان جوانرود و روستاهای این شهرستان است، اظهار داشت: منبع درآمد بسیاری از مردم شهرستان جوانرود و روستاهای تابعه درآمدهای فصلی از جمله، فروش گیاهان کوهی، کاشت نشاء گوجه فرنگی و برداشت آن، برداشت نخود و ... در برخی فصول است.

 

حسینی افزود: بسیاری از خانواده های شهرستان که منبع درآمد ثابتی ندارند به همراه خانواده خود از کارهای فصلی کسب درآمد می نمایند که این درآمدها به خاطر دائمی نبودن آنها را در برخی فصول سال در تنگنا قرار می دهد.

 

وی تاکید کرد: در کنار این امر بسیاری از این خانواده ها که اجاره نشین هستند برای تامین این هزینه ها مجبور می شوند با تمام افراد خانواده در این فعالیتها شرکت نمایند.

 

حسینی خاطر نشان کرد: به طور قطع دولت و مسئولین امر می توانند با ایجاد تسهیلات و آموزشهای مناسب، زمینه را برای فعالیت این خانواده ها در عرصه کارگاه های زود بازده و تولیدی فراهم نمایند که در این صورت هم کمکی بزرگ به تامین درآمدهای پایدار برای آنان و هم فعالیتی هدفمند در راستای تولید و رونق اقتصادی شهرستان است.

 

جوانرود نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوص است

 

امیر مصطفایی مدرس دانشگاه و عضو شورای اسلامی شهر جوانرود به خبرنگارجوانرودهوالگفت: متاسفانه امروزه معضل بیکاری به یکی از مشکلات مهم شهرستان جوانرود و منطقه اورامانات تبدیل شده است و اقشار مختلف مردم این منطقه بخصوص جوانان و حتی تحصیلکردگان دارای مدارک عالی دانشگاهی از جمله لیسانس و فوق لیسانس  با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 

مصطفایی یکی از راهکارهای برون رفت یا کاهش معضل بیکاری را سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی در حوزه صنایع و کارخانجات تولیدی در منطقه دانست و افزود: به طور قطع سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی در صنایع، کارخانجات و موارد دیگر اشتغالزایی می تواند نقش بسزایی را در برون رفت یا کاهش معضل بیکاری  ایفا نماید.

 

 

وی افزود: متاسفانه در شهرستان جوانرود و شهرستانهای منطقه اورامانات تمایل چندانی به سرمایه گذاری در بخش خصوصی دیده نمی شود که با وجود این امر تنها امید برای رسیدن به این مهم سرمایه گذاری دولتی و تلاش دست اندرکاران برای جذب سرمایه در این زمینه است.

 

این مدرس دانشگاه گفت: یکی از پایه های مهم اشتغال وجود کارخانجات و صنایع مختلف است که در این راستا ایفای نقش می کنند.

 

مصطفایی یاد آور شد:  توصیه من به جوانان این است که منتظر این مسئله نباشند که دولت یا مسئولین برای آنان شغلی مناسب یافته و آنان به شغل آرمانی خود برسند زیرا که در این راستا مسائلی همچون پروسه زمانبر و عدم عملکرد مناسب مسئولی می تواند مدتی آنان را از زندگی عقب بیندازد.

 

وی تاکید کرد: جوانان در این زمینه باید خود دست به کار شده و با استفاده از توان و استعدادهای خود که در منطقه اورامانات این توانمندی و اسعتداد کم نیست و با کمک تسهیلات اشتغالزایی که هم اکنون فراهم است، از طریق ایجاد طرح های مختلف زمینه را برای اشتغال خود و چندین نفر دیگر فراهم نمایند.

 

صحنه ای از نمایش غم انگیز بیکاری در شرق استان کرمانشاه

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازامروله تامین اشتغال برای نیروی انسانی مهمترین و اساسی‌ترین هدف برنامه ریزی اقتصادی- اجتماعی هر کشوری را تشکیل می‌دهد. توسعه زمانی تحقق می‌یابد که از تمام عوامل و امکانات و منابع تولید کشور استفاده به عمل آید.

 

بیکاری علاوه بر اتلاف منابع انسانی، مسایل و مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را به همراه دارد. اتلاف منابع به ویژه بیکاری نیروی انسانی دوره گذر توسعه را به یک دوره فرسایشی بدل می‌نماید و دامنه فقر را در جامعه گسترش می‌دهد.

 

شهرستان صحنه به عنوان یکی از شهرستان های استان کرمانشاه دارای ظرفیت های بالایی در زمینه های جاذبه های توریستی، صنعتی، هنری، محصولات کشاورزی، باغی و ... بوده است که هر کدام از این موراد می تواند باعث اشتغال زایی و کاهش آمار بیکاری در این شهرستان شود   .هر چند که تاکنون این ظرفیت ها به طور کامل مورد توجه قرار نگرفته است و همین موضوع باعث افزایش آمار بیکاری در شهرستان شده است.

 

وضعیت بیکاری در شهرستان صحنه نگران کننده است

 

حمزه سلیمانی در گفتگو با امروله اظهار داشت:  اشتغال و پیگیری طرح های عمرانی شهرستان صحنه دو موضوعی است که باید توجه خاصی به آن شود.

 

این فعال اجتماعی و حقوقی در ادامه با بیان اینکه بیکاری جوانان و وضعیت معیشت کارگران شهرستان دغدغه اساسی خانواده ها و مردم است، تصریح کرد: این مشکل واقعا بعضی از خانواده ها را در تنگنا قرار داده و به موضوع نگران کننده بدل شده است.

 

 

سلیمان خاطرنشان کرد: نیمه فعال بودن و یاغیر فعال بودن طرح های عمرانی هم باعث شده که روز به روز شاهد بیکاری تعدادی از نیروهای بومی شهرستان باشیم.

 

وی تاکید کرد: با رایزنی نماینده محترم مردم با وزارتخانه‌های مرتبط زمینه ای فراهم می شود تا با جذب اعتبارات عمرانی در سطح ملی یا استانی و تزریق به طرح های عمرانی شهرستان صحنه شاهد توسعه شهر و دیارمان صحنه باشیم لذا با فعال شدن طرح های مذکور زمینه اشتغال مهیا خواهد شد.

 

 

 

" بیژن شاکری " در گفتگو با امروله با بیان اینکه صندوق کارآفرینی امید با در اختیار قرار دادن تسهیلات قرض الحسنه به منظور پایداری و ثتبیت مشاغل موجود به نوبه خود نقش بسزایی ایفا کرده است، تصریح کرد: این صندوق با حمایت از طرح های کار آفرینی بخصوص جوانان فعالیت خوبی داشته است.

 

 

 

وی در ادامه با بیان اینکه صندوق کارآفرینی امید در سال 95 برنامه های بسیار موثری برای اشتغال زایی دارد عنوان کرد: حمایت از طرح های کارآفرینی، حمایت از برند های معتبر داخلی و جلب مشارکت های مردمی، ایجاد اشتغال پایدار، ساماندهی تولید در مناطق توسعه یافته، تقویت سرمایه ملی و اجتماعی در روستا و حمایت موسسه های اشتغال زا از جمله برنامه های این صندوق در سال 95 است.

 

رئیس صندوق کارآفرینی امید صحنه با اشاره به حمایت از محصولاتی که قابلیت صادرات دارند، گفت: به منظور سازماندهی کسب و کار در محیط های کوچک و استفاده از ظرفیت ها و توانمند سازی افراد، صندوق های محلی در مناطق روستایی و کم برخوردار تاسیس می شود.

 

وی تاکید کرد: از تولیدات بازمحور روستاییان بویژه محصولاتی که قابلیت صادر شدن را دارند حمایت می شود که این عمل می تواند گام موثری بر کاهش روند بیکاری شهرستان داشته باشد.

 

بسیج از طرح های کارفرینی جهت اشتغال زایی حمایت می کند

 

سرهنگ پاسدار عزت اله عظیمی در گفتگو با امروله اظهار داشت: امسال که توسط مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام گذاری شده است، سپاه شهرستان صحنه توانست در بحث حمایت از طرح های کارآفرینی اقدامات مثبتی انجام دهد.

 

 

 

وی ادامه داد : به منظور ایجاد اشتغال و حمایت از طرح های کار آفرینی، بسیج سازندگی این ناحیه توانست وام های بسیاری به متقضیان ارائه و گام مهمی در حذف بیکاری جوان بردارد.

 

سرهنگ عظیمی با اشاره به اینکه بسیج بعنوان حافظ دستاوردهای انقلاب در شرایط امروز مسئولیت خطیر و مهمی در بحث اقتصاد مقاومتی دارد خاطر نشان کرد: در سال گذشته 141 نفر از تسهیلات اقتصاد مقاومتی و اشتغال به میزان یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان بهره مند شده اند.

 

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان صحنه در پایان گفت: همان طور که بسیجیان در دفاع مقدس در مقابله با استکبار جهانی پیروز و سربلند بوده اند در پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری و تحقق اقتصاد مقاومتی نیز موفق عمل خواهند کرد.

 

زخم ناسور بیکاری بر تن صنعت دالاهو

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازکرند کرد، وقتی صحبت از توسعه به میان می آید، بخش ها و زیرساخت های راه، برق صنعتی، منابع و ذخایر و معادن یک منطقه می تواند از مهمترین فاکتورهای تحقق توسعه در آن منطقه باشد.

 

کشورهای توسعه یافته ای که زیرساخت های آنان فراهم شده است‌ اکنون بر رشد توسعه تأکید دارند اما در کشورهای در حال توسعه به دلیل فراهم نشدن زیرساخت ها در بخش های صنعتی و تولیدی، فاصله زیادی تا نقطه آرمانی و بالندگی توسعه وجود دارد.

 

بیکاری یکی از فاکتورهای مهمی است که نشان می دهد توسعه در آن منطقه به طور کامل محقق نشده و اقتصاد با مشکلات متعددی روبروست. در شهرستان دالاهو مشکل بیکاری و توسعه نیافتگی مدت هاست که جوانان را آزار می دهد و مردم منطقه با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 

مهاجرت جوانان دالاهو برای یافتن شغل

 

شاید به جرات بتوان گفت دالاهو محروم ترین و مظلومترین شهرستان در استانی است که متأسفانه مقام نخست بیکاری در سطح کشور را داراست. بیش از چهل هزار نفر جمعیت مردم دالاهو با این وضعیت روبرو هستند و نیروی تحصیل کرده جویای کار، به دلیل نبود زیرساخت های لازم و  سرمایه مناسب در شهرستان، از دیار خود به شهرهای بزرگ و مناطق صنعتی کشور همچون تهران،‌ اصفهان، کرج یا شهرهای همجوار اسلام آباد غرب و سرپل ذهاب مهاجرت می کنند.

 

 

جوانان شهرستان دالاهو با شوق و اشتیاق تمام مشقت و سختی های دوران تحصیل را به جان خریده اند تا بتوانند با اندوخته دانش خود برای شهر و استان خود مفید فایده واقع شوند اما بعد از گذر از دوران تحصیل و دیدن چنین وضعیت نابسامانی در منطقه، مهاجرت را بهترین راهکار برای فرار از بیکاری می دانند.

 

جمعیت بیکاران در دالاهو

 

برای دریافت آمار دقیق بیکاری سراغ فرشاد علیمحمدی رییس اداره کار وامور اجتماعی شهرستان دالاهو رفتیم اما وی ارایه آمار های دقیق بیکاری را به صلاح ندید!

 

با این وجود پس از پرس وجو ها از ایشان مشخص شد که از حدود 13 هزار جمعیت فعال شهرستان، نزدیک به 11هزار نفر از آنها بصورت دایمی و فصلی مشغول به کارند. حدود 7هزار نفر از این جمعیت فعال در بخش کشاورزی ودامداری مشغول فعالیتند و شاید 2000نفر هم جویای کار با توانایی انجام کار در شهرستان به سختی امور می گذرانند.

 

علیمحمدی تصریح کرد: از 1069نفر سهمیه ابلاغی سال 94حدود 998نفر در بخش های مختلف کشاورزی، دامداری، خدمات واداری مشغول شده اند.

 

اما آنچه در میان خانواده ها و روستاها و حتی جمعیت شهری مشاهده می شود با آمار وارقام تفاوت دارد. به نظر می رسد کارگران فصلی و یا حتی کشاورزان روستایی و شهری با دریافت تسهیلاتی نسبتا کم جزو آمار شاغلین فعال محسوب شده اند.

 

نبود بسیج سازندگی وضعیت خانواده های بیکار را فاجعه بار می کرد

 

حمایت از خانواده های بیکار موضوعی است که مدت هاست در دستور کار نهادهایی چون بسیج سازندگی و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار گرفته است.

 

در شرایطی که بیکاری نفس خانواده ها را بریده است، کمک های این نهاد ها تاحدودی نجات بخش بوده است.

 

 

تعدادی از کشاورزان ودامداران که از تسهیلات خود اشتغالی ارگان های چون کمیته امدادامام (ره) و سپاه شهرستان دالاهو استفاده کرده بودند این مشاغل ایجاد شده را بستری برای تقویت اقتصاد خانواده ذکر کردند، اما تاکید کردند که این نیازمند کمک های بیش تری هستند.

 

یکی از افراد تصریح کرد: اگر حمایت های ارگانهایی چون بسیج سازندگی نبود معلوم نبود وضعیت خانواده های بی بضاعتی که حتی توان مهاجرت ندارند، چگونه می بود.

 

7 واحد تولیدی در دالاهو فعالیت دارند

 

حشمت الله رضایی معاون فرماندار دالاهو در گفتگو با خبرنگار کرند کرد اظهار داشت: هفت واحد تولیدی فعال ونیمه فعال در شهرستان وجود دارد که مجموعا جمعیتی قریب به 140نفر را به صورت مستقیم مشغول فعالیت کرده است.

 

وی تصریح کرد: با تلاش های فرمانداری  فاز اول شیلات در ریجاب اجرایی شد که زمینه اشتغال  500 نیروی مستقیم و500 نیروی غیر مستقیم را فراهم کرد. در همین راستا نیاز است تا فاز دوم این طرح هم با حمایت های نماینده منتخب مردم و توجه ویژه مسئولین وسرمایه گذاران محترم اجرایی شود.

 

قد خمیده کارگران اسلام آبادی زیر فشار بیکاری

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل از اسلام آباد خبر، بیکاری در استان کرمانشاه و به ویژه در شهرستان اسلام آبادغرب به یک بحران تبدیل شده است.

 

بیکاری و افزایش روبه رشد بیکاران با توجه به رکود اقتصادی در این شهرستان به حدی تاثیر منفی گذاشته که این امر به پاشنه آشیل حقوق کارگری مبدل شده است.

 

لازم است که هرچه زودتر برای این معضل چاره ای اندیشیده شود و مسئولین و دست اندرکاران تدبیری بیندیشند تا امید به جوانان نا امید شهر برگردد.

 

 

اداره کار:  13964 بیکار ثبت نام شده داریم

 

بهمن صفری مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اسلام آبادغرب در این رابطه به خبرنگاراسلام آباد خبرگفت: بر اساس سرشمای سال 90 و آمار رسمی مرکز آمار ایران 13964 بیکار ثبت نام شده داریم که از این تعداد به تفکیک 10866 نفر مرد و 3098 نفر خانم هستند.

 

وی افزود: از تعداد فوق 1687 نفر تحصیلات ابتدایی و 3053 نفر راهنمایی، 5305 نفر متوسطه و 122 نفر پیش دانشگاهی و 2324 نفر هم دارای مدارک عالی دانشگاهی هستند.

 

وی با بیان اینکه جمعیت فعال (آماده به کار) شهرستان 5303 نفر در کلیه حوزه های دولتی و غیر دولتی هستند، گفت: جمعیت شاغل شهرستان 36357 نفر هستند که در ادارات دولتی و واحد های کارگری کار می کنند.

 

 

 

صفری با بیان اینکه ممکن است برخی افراد بیکار در کاریابی ها ثبت نام نکنند، خاطرنشان کرد: تا پایان سال94 بیش از 9170 نفر جویای کار در مراکز کاریابی غیردولتی شهرستان ثبت نام کرده اند.

 

وی گفت: دولت شرایط تشویقی مانند ماده 80 را در برنامه ششم تمدید کرده که بخش عمده حق بیمه کارگر را از کارفرما اخذ نمی شود و علاوه بر آن تمام همت دولت بر روی فعال سازی واحدهای نیمه فعال و راکد گذاشته شده است.

 

رییس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اسلام آبادغرب با اشاره  به مزیت های فعال سازی واحدهای نیمه فعال و راکد، بیان کرد: اولا" این واحدهایی که قبلا" تأسیس شده و مدتی فعالیت داشته اند نیازی به اخذ مجوز مجدد و طی کردن بروکراسی اداری مدت دار را ندارند و ثانیا" ممکن است یک واحدی همه امکانات را داشته باشد و فقط مبلغ اندکی نقدینگی لازم داشته باشد.

 

وی افزود: طبق دستورالعمل سیاست های اقتصاد مقاومتی، کارگروه های لازم تشکیل شده و کارگروه رفع موانع تولید متشکل از کمیته ای شامل نماینده استانداری، صنعت،معدن و تجارت، شهرک های صنعتی و دستگاه های اجرایی، تشکیل شده است که با هدف حفظ اشتغال و کمک به تولید با استفاده از منابع بانک های در حال فعالیت هستند.

 

نداشتن تخصص یکی از مشکلات اصلی نیروی کار

 

صفری یکی از مشکلات اصلی نیروی کار شهرستان را نداشتن عدم تخصص متناسب با کار مورد نظر دانست و گفت: بشتر افراد بیکاری که ثبت نام کرده اند دارای تخصص خاصی نیستند. همچنین فارغ التحصیلان ما تمایل به ایجاد کار خود اشتغالی ندارند و به دنبال کار پشت میز نشینی هستند.

 

وی افزود: صندوق کار آفرینی امید در حال حاضر با رویکرد جدیدی تسهیلات کم بهره اشتغالزایی مناسبی را در سه حوزه خوداشتغالی، کارفرمایی و پشتیبانی پرداخت می کند.

 

فرماندار: اشتغال در اولویت کاری ما قرار دارد

 

فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبر، اظهار داشت: بحث بسیار مهمی که برایمان در اولویت قرار دارد و باید برای آن تلاش کنیم موضوع اشتغال است که در همین راستا برای واحدهای تولیدی راکد که در شهرک صنعتی و یا سطح شهر رها شده اند برنامه خواهیم داشت و تلاشمان این است این واحدها را فعال کنیم.

 

وی افزود: در آینده نزدیک بحث کارخانه پاک مایه را به سرانجام خواهیم رساند و در منطقه ویژه هم اقدامات خوبی در حال انجام است که تاکید شده برای فعالیت آنها از نیروهای بومی استفاده شود. اعلام می کنم سال جدید ان شاالله سال پر رونقی برای مردم عزیز و جوانان این شهرستان خواهد بود.

 

فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب  تصریح کرد: اسلام آبادغرب در کریدور مرکز- غرب - جنوب کشور نقش اساسی دارد  و  با توجه به اینکه مسیر مرز مهران و مرز قصرشیرین از هر دوجانب از اسلام آبادغرب می گذرد می تواند پتانسیل این را داشته باشد که در بحث تجاری سهم مهمی داشته باشد که اکنون از آن سهم برخوردار نیستیم.

 

افشین کریمی گفت: امیدواریم با اعلام برنامه های مدیرعامل جدید منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب توجه ویژه و جدی تری به  این منطقه ویژه اقتصادی بشود. مسئولین استان هم با صدور مجوزهای لازم و تسهیل در مسائل قانونی می توانند کمک کند تا شاهدرونق گرفتن بحث اقتصادی در شهرستان باشیم.

 

وی با اشاره به راه آهن غرب، گفت: امیدواریم که این پروژه که مدتهاست به علت مشکلات اعتباری رشد خیلی کندی دارد، عملی بشود زیرا با ارتباط ریلی با سایر نقاط کشور کمک جدی به اقتصاد شهرستان اسلام آبادغرب خواهد کرد.

 

کریمی با بیان اینکه اسلام آبادغرب با 100 هزار نفر جمعیت شهری باید با دید متفاوتی دیده شود، گفت: در بحث مسائل فرهنگی و مسائل عمران شهری می توان گفت که  اسلام آبادغرب از لحاظ جمعیت و قدمت دومین شهر استان کرمانشاه است و نباید شهرستان های دیگر که جمعیت کمتر، سبقه شهری کمتر و شرایط اقلیمی متفاوتی دارند، را با اسلام آبادغرب مقایسه کنیم.

 

لزوم حمایت از سرمایه گذاران

 

فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب گفت: با تلاش هایی که نماینده مردم در مجلس و دولت انجام دادند مراحل اولیه احداث پتروشیمی طی شده و منتظریم وزیر نفت، استاندار، مجموعه دولت، کلنگ زنی پتروشیمی اسلام آبادغرب را همانند مجموعه آناهیتا انجام بدهند.

 

کریمی گفت: برای رشد رونق اقتصادی و صنعتی در این منطقه نیازمندیم که از صندوق ذخیره ارزی توجه ویژه تری به شهرستان اسلام آبادغرب بشود. سرمایه گذار در این مناطق از سوبسید هایی برخوردار باشد چون سرمایه گذاران حاضر نیستند به این منطقه بیایند و در جاهای دیگر سرمایه گذاری می کنند.

 

وی افزود: ما باید زمینه ها را برای سرمایه گذاران فراهم کنیم تا صنایع موجود در شهرستان تقویت شوند چون در بحث تحریم خیلی آسیب دیده اند.

 

نماینده: علت اصلی بیکاری در استان کرمانشاه ضعف مدیران است

 

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبراظهار داشت: علت اصلی بیکاری در استان کرمانشاه به ضعف مدیران دولتی برمی گردد و به عبارتی یک ظلم تاریخی در استان کرمانشاه صورت گرفته و این ظلم کماکان ادامه دارد.

 

 

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه در دفاع مقدس بعنوان مرکز پشتیبانی غرب کشور به وظیفه خود عمل می کرد، گفت: در آن ایام خیلی از استان های دیگر کشور با دلار 7 تومانی کارخانجات مختلف را به حوزه های خودشان می بردند و بعد از جنگ که دیگر بهانه ای وجود نداشت بلافاصله در قالب سیاست های اقتصادی جدید عملا" انتقال سرمایه، کارخانه و حتی عمران به مناطق جنگ زده با دلار ارزان قیمت محقق نشد و حتی دولت هیچ تعهدی برای جبران عقب ماندگی کرمانشاه نپذیرفت.

 

فلاحت پیشه گفت: به نظر بنده نخستین روزنه های امید  که در قالب محرومیت های بعد از جنگ شکل گرفت مربوطه به خدمات سفرهای چهارگانه به استان کرمانشاه بود. 3 سفر دولت قبل(احمدی نژاد)  و سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه مصوباتی را به همراه داشت که در زمینه رشد استان را فراهم کند.

 

وی افزود: زمینه اول ایجاد مناطق ویژه، تقویت شهرک های صنعتی و مهمتر تقویت زیر ساخت های حمل و نقل که 30 تا 40 درصد است اثر گذاری مستقیم در اشتغال جامعه ما دارد. متاسفانه در بخش مصوبات صنعتی کم کاری آشکار دولت ها به چشم می خورد.

 

نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس گفت: مقام  معظم رهبری در جلسه هیئت دولت در استان کرمانشاه خطاب به دولت قبلی فرمودند "شما در مقابل جمعیت پر شور کرمانشاه چه کار کردید" و معظم له تأکید فرمودند که "مصوباتی را بگذارید که این مصوبات استان کرمانشاه را نجات بدهد" و حتی اعلام فرمودند "شعار نشود و بودجه بگذارید".

 

وی تصریح کرد: طبق قانون بودجه های سفر رهبری باید 100 درصد تحقق یابد. یک مورد اساسی که 300 میلیارد تومان بودجه راه آهن غرب کشور بود، در طول 4 سال گذشته از آن مقدار فقط  28میلیارد تومان (کمتر از یک دهم ) آن محقق شده است.

 

وی با اشاره به کم کاری مسئولین در زمینه مصوبات سفر رهبری افزود: همین طور که منافع ملی و حتی مصوبات سفر رهبری هم گم شد در سایر مصوبات و بودجه ها نیز چنین شرایطی اتفاق افتاد و دولت در قبال استان کرمانشاه به وظیفه خود عمل نکرد.

 

کمیته بحران برای استان کرمانشاه تشکل شود

 

وی افزود: موضوع دوم این است که باید برای استان کرمانشاه یک کمیته بحران تشکیل شود که برای نجات صنایع استان از اختیارت ویژه ای برخوردار باشد.

 

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: 4 سال پیش 33 واحد صنعتی در اسلام آبادغرب اغلب فعال بودند اما در جلسه ای که هفتم فرودین 95 قبل از آغاز رسمی نمایندگی مجلس دهم، مشاهده کردم که تقریبا همه آن واحد های صنعتی ورشکسته شده اند. در شرایطی که دولت از این اختیار برخوردار هست که با سرمایه در گردش و استمهال(مهلت دادن) و ... باید کاری کند که این صنایع روی پا بمانند.

 

 

وی افزود: وقتی کارنجاتی هستند که سرمایه خود را برای ایجاد کارخانه هزینه کرده اند اما اکنون برای تولید به مشکل برخورده اند، بانک ها (ربا خواران رسمی کشور) بنگاه داری می کنند و به جای اینکه به تولید کمک کنند عملا" به رقیب و عامل ورشکستگی کارنجات تولیدی مبدل شده اند. اکنون بجای حرف زدن از گذشته باید اقدام و عمل کرد. پنجم تیرماه 95 جلسه مشترک نمایندگان استان کرمانشاه با مدیران استان کرمانشاه در راستای سفر دکتر روحانی به استان  تشکیل خواهد شد و کاری که در این جلسه باید صورت بگیرد این است که باید سفر آقای روحانی را بر بنیان سفر مقام معظم رهبری و سفرهای دولت گذشته قرار دهیم.

 

دولت متعهد به مصوبات دولت گذشته باشد

 

وی افزود: طبق قانون دولت جدید وارث دولت گذشته است، حتی اگر از لحاظ خط و ربط اختلاف نظر داشته باشند و اگر دولت دکتر روحانی در این سفر از زیر بار تعهدات سفر های دولت قبل شانه خالی کند این سفر نه تنها سودی به استان نمی رساند بلکه ظلم تاریخی دیگری به استان کرمانشاه خواهد بود.

 

فلاحت پیشه گفت: متاسفانه دولتمردان جدید  تحت عنوان اختلاف مدیریتی حاضر نیستند بخش های از تعهدات دولت قبل را بپذیرند و این نسبت به استانهایی مانند کرمانشاه ظلم است.

 

وی افزود: بعد از سفر دکتر احمدی نژاد، سفر پر برکت مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه صورت گرفت که در این سفر مصوبات سفرهای دولت گذشته مورد تایید قرار گرفت و قرار بر این شد که مصوبات اجرا شود. دولت آقای روحانی موظف است که در این سفر خودش را ملزم بداند که  مصوبات سفرهای چهارگانه گذشته را اجرا کند و در جلسه پنجم تیر ماه 95 با مدیران استان باید این موضوع تبدیل به یک مصوبه شود که در قالب این سفر صورت بگیرد و بخشی از مشکلات استان کاهش پیدا کند.

 

تراژدی تکان دهنده مهاجرت 20 هزار نفر سنقری به دلیل بیکاری

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازسهیل سنقر، همه ما شاید کلمه مهاجرت برای یافتن شغل را بارها و بارها شنیده باشیم و قریب به اتفاق با این کلمه آشنا هستیم. پدران و برادرانمان کوله بار سفر از دیار خود بسته و برای پیدا کردن کار عازم سایر شهرهای کشور شده اند. گاه نیز با فراهم شدن رفاه و آسایش درشهری غیربومی، کوچ را بر قرار در شهر مادری ترجیح داده و بدنبال آن خیل کثیری از اقوام آنها نیز همسو با انتخاب پدران خود حرکت کرده اند.

 

این موضوع به دلیل مشکلات ناشی از بیکاری در شهرستان سنقر و کلیایی به شدت دیده می شود. جمعیت شهرستان سنقروکلیایی در سرشماری سال 1385 برابر با 97012 نفر بوده است که در مقایسه با سرشماری سال 1375 که برابر 112012 گزارش شده است حدود 15 هزار نفر از جمیعت این شهرستان کاسته شده است.

 

با توجه به حجم بالای جوانان جویای کار و عدم توانایی دولت یازدهم در ایجاد فرصت های اشتغال، گسترش شرکت های تعاونی در سال های اخیر از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است.

 

 

آمار دقیق تعداد بیکاران سنقر و کلیایی وجود ندارد

 

جواد قاسمی مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی سنقروکلیایی در گفتگو با خبرنگارسهیل سنقردر خصوص وضعیت اشتغال و معضل بیکاری در این شهرستان اظهار داشت: در ابتدای سخن باید گفت از عزیزان متقاضی و جویای کار خواهشمندیم با مراجعه به مؤسسه کاریابی شهرستان نسبت به ارائه درخواست و تکمیل فرم اقدام کنند تا بتوان از طریق مراکز مربوطه بر حسب مدرک تحصیلی و مهارتهای فنی و حرفه ای آن ها زمینه اشتغال آن ها فراهم شود.

 

قاسمی ادامه داد: به دلیل عدم آگاهی و بعضا مراجعه نکردن افراد جویای کار به مؤسسه کاریابی شهرستان آمار دقیقی از افراد بیکار در شهرستان موجود نیست.

 

وی در ادامه آمار کل افراد فاقد کار و ثبت شده در مؤسسه کاریابی شهرستان از سال 90 تاکنون را 1879 نفر اعلام و بیان داشت: تعداد جویندگان کار در شهرستان سنقروکلیایی 1422 مرد و 457 زن، جویندگان کار با مدرک فوق لیسانس به بالاتر22 مرد و 18 زن، جویندگان کار با مدرک لیسانس 180 مرد و 182 زن، جویندگان کار با مدرک فوق دیپلم 83 مرد و 37 زن،  جویندگان کار با مدرک دیپلم 239 مرد و 84 زنف جویندگان کار با مدرک متوسطه 88 مرد و 14 زن، جویندگان کار با مدرک پایان دوره راهنمایی 287 مرد و 27 زن، جویندگان کار با مدرک پایان دوره ابتدایی 341 مرد و 43 زن و آمار ثبت شده جویندگان کار با شرایط بیسوادی 182 مرد و 50 زن است.

 

 

مدیر اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی سنقروکلیایی با تاکید بر اینکه تنها راه شناسایی و آمار دقیق افراد بیکار جهت معرفی به کارفرمایان و کارآفرینان برای مشغول شدن در حرفه و تخصص مورد نظر ثبت نام در مؤسسه کاریابی شهرستان است، افزود: در این راستا با توجه به آمار کلی ثبت شده جویندگان کار در شهرستان سنقروکلیایی که ذکر شد تعداد 226 نفر مشغول به کار شده اند.

 

وی با بیان اینکه از اسامی ثبت شده 128 مرد و 98 زن مشغول به کار شده اند، گفت: تعداد بکارگمارده شدگان در شهرستان سنقروکلیایی 128 مرد و 98 زن، با مدرک فوق لیسانس به بالاتر2 مرد و 3 زن،  با مدرک لیسانس 31 مرد و 29 زن،  با مدرک فوق دیپلم 8 مرد و 9 زن، با مدرک دیپلم 40 مرد و 20 زن، با مدرک متوسطه 6 مرد و 4 زن،  با مدرک پایان دوره راهنمایی 26 مرد و 8 زن،  با مدرک پایان دوره ابتدایی 8 مرد و 8 زن و با شرایط بیسوادی 7 مرد و 9 زن است.

 

بیکاری 20 هزار سنقری را به مهاجرت کشاند

 

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا نماینده مردم سنقروکلیایی در گفتگو باسهیل سنقردر خصوص معضل بیکاری در شهرستان سنقروکلیایی اظهار داشت: بزرگ ترین مشکل شهرستان سنقروکلیایی در درجه اول بیکاری و بعد معیشت مردم است. به دلیل همین بیکاریست که در دو دهه اخیر شاهد این بودیم که قریب به 20 هزار نفر از جمعیت شهرستان مهاجرت داشته اند.

 

وی ادامه داد: این شرایط درحالی است که شهرستان دارای ظرفیت های بالقوه بسیار خوبیست. در حقیقت شهرستان سنقروکلیایی قطب کشاورزی است و با وجود دو سد در این شهرستان ظرفیت های فراوانی وجود دارد که بخش کشاورزی ارتقا پیدا کند که ازین ظرفیت می توان برای زمینه های اشتغال جمع کثیری از مردم شهرستان را فراهم کرد.

 

 

حسینی کیا گفت: در بخش دیگر نگاه ما باید به صنعت در شهرستان باشد که خود صنعت به دوبخش دولتی و بخش سرمایه گذار خصوصی تقسیم می شود. باید توجه داشت ما به صنعتی در شهرستان احتیاج داریم که چرخه کشاورزی را بچرخاند. ما هیچ نوع صنایع تبدیلی در شهرستان نداریم و این در حالیست که نزدیک به 2500 هکتار باغ داریم.

 

نماینده مردم سنقروکلیایی خاطر نشان کرد: با وجود ظرفیت های مناسبی که در بخش کشاورزی سنقر وجود دارد حتی می توان به دنبال صنایعی رفت که تامین کننده ادوات کشاورزی در منطقه باشد که از این طریق بخشی از معضل بیکاری ما حل شود. از سرمایه گذاران بخش خصوصی و بومی شهرستان خواستاریم در واقع به شهر خود عنایت ویژه ای داشته باشند و از سویی هم مسئولین تسهیلات لازم را فراهم کنند که بروکراسی اداری کنار برود و با یک وحدت و همدلی ان شالله بتوانیم قدمی برای اشتغال این شهرستان برداریم.

 

رفع بیکاری با بنگاه های کوچک و زود بازده

 

علیرضا ایزدی در گفتگو با خبرنگار سهیل سنقر در خصوص وضعیت اشتغال و معضل بیکاری در شهرستان سنقروکلیایی اظهار داشت: سنقر در حال حاضر خوشبختانه یا متاسفانه شامل یک اقتصاد تک بعدی با عنوان اقتصاد کشاورزیست. توسعه سنقر در عمل توسعه مشکل داریست چرا  که از لحاظ توسعه خدمات و توسعه صنعت وضعیت پایداری ندارد.

 

وی ادامه داد: همین اقتصاد تک بعدی شهرستان یعنی اقتصاد کشاورزی نیز به دلایلی از جمله خشکسالی، عدم کشت مکانیزه و نبود الگوی کشت مناسب متأسفانه دارای نوساناتی است.

 

ایزدی تاکید کرد: با توجه به اینکه شهرستان سنقر در زمینه کشت تخمه آفتابگردان وضعیت مناسب تری نسبت به سایر محصولات  دارد اما  تخمه آفتابگردان سنقر به عنوان یک برند بازاریابی نشده است که خود جزو مشکلات این حوزه محسوب می شود.

 

فرماندار سنقروکلیایی تاکید کرد: در شهرستان سنقروکلیایی در مرحله اول باید فرهنگ کار تغییر و تقویت شود. به ویژه در مباحث آموزشی توجه ویژه ای به بعضی از مسائل اشتغال همانند کارگاه های خرد از جمله کشت قارچ، مرغ خانگی و ... که حداقل سرمایه اولیه را نیاز دارد، انجام گیرد.

 

ایزدی تاکید کرد: جوانان تقاضامند و جویای کار در شهرستان در واقع از توان و سرمایه های اولیه کافی برخوردار نیستند که بتوانند حداقل مغازه ای در بازار کار دایر کرده و مشغول کار شوند فلذا باید جوانان را به سمت و سوی کارگاه های کوچک و زودبازده سوق داد.

 

 

وی ادامه داد: در جلسات مجموعه شورای اشتغال شهرستان موضوع تقویت حوزه های صنایع دستی، کشاورزی، دامداری و پروسه تسهیلات بانکی برای طرح های زودبازده و توجیه پذیر قابل قبول که در کوتاهترین مدت حداقل به یک اشتغال ثابت برسد، جهت پرداخت وام آسان مطرح شده است.

 

وی با اشاره به تعاریف اشتغال افزود: تعریف مد نظر ما از اشتغال در شهرستان به اینصورت است که حداقل چرخه یک خانواده از لحاظ اقتصادی بچرخد. متاسفانه مشکلات صنعتی و خدماتی در شهرستان پابرجاست. آنچه که در بحث اشتغال به آن امیدوار هستیم حوزه کشاورزی است. حوزه دیگر صنایع دستی از جمله فرش و کارگاه های خرد زودبازده است.

 

فرماندار سنقروکلیایی در بخشی دیگر از سخنان خود بیان داشت: از لحاظ توسعه کشاورزی باغداری سنقر شرایط ویژه ای دارد که این را می توان در محصول سیب مشاهده کرد. با توجه به خشکسالی در سالهای اخیر در این شهرستان کشت بادام می تواند به عنوان یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی معرفی شود.

 

علیرضا ایزدی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه با شرایط تعاملی که در شهرستان وجود دارد ترغیب و تشویق به آموزش برای ایجاد شغل های ثابت در قالب بنگاه های کوچک و زودبازده در دستور کار قرار گرفته است اما در واقع با وجود تلاش های که تا این پایه برای بهبود وضعیت نامناسب اشتغال در شهرستان صورت گرفته شده است درصد بیکاری ما درصد قابل توجهی است و امیدواریم که امسال با گشایش های اعتباری و حمایت های صندوق کارآفرینی که کارگشا بوده است بتوانیم شرایط مناسبت تری برای بحث اشتغال ایجاد کنیم.

 

اقتصاد مقاومتی راهکار مقابله با بیکاری است

 

علی رضوانی در گفتگو باسهیل سنقردر خصوص وضعیت اشتغال و معضل بیکاری و راهکارهای آن در شهرستان سنقروکلیایی اظهار داشت: سوالی که ذهن هر کاوشگر اجتماعی و اندیشمند سیاسی را به خود مشغول می سازد این است که امسال سال اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل است. مسئولین و دست اندرکاران و مردم چه راهکاری را پیشه خواهند کرد. آنچه که به  ذهن این حقیر خطور می کند اقتصاد مقاومتی است.

 

این استاد دانشگاه های شهرستان سنقروکلیایی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی مربعی است که چهار ضلع آن تقویت تولید داخلی، رفع بیکاری، ایجاد اشتغال و تحرک رونق اقتصادی است. در این موارد چهارگانه باید اول موانع را از پیش رو برداشت. دوم در راستای تقویت تولید داخلی و تحرک رونق اقتصادی نیاز به سه ضلع یک مثلث یعنی سرمایه، علم و نیروی انسانی است. برای تقویت این سه ضلع باید قانونگذاران و مجریان قانون دو کار عمده از جمله ارتقاء فرهنگ کار و اعطای تسهیلات یارانه ای را انجام دهند.

 

 

وی موانع دست و پاگیر در این راستا را شفاف نبودن قانون کارو کارگر، به فراموشی سپردن اصل آزادی اراده در قراردادها، عدم تعادل در بین کارگر و کارفرما، ضعیف بودن اخلاق کار، فرهنگ کار و تلاش وتولید وجدان کاری و انضباط اجتماعی، عدم وجود امنیت سرمایه سرمایه داران  و عدم میل پیش از پیش آنان به تولید دانست.

 

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی در ادامه گفت: درنهایت علت اینکه مهاجرت در این شهرستان زیاد است از نظر بنده این است که سرمایه داران به خود این جرأت را نمی دهند که نه تنها در این شهر بلکه در شهر های دیگر همسرمایه گذاری کنند چرا که قوانین دست و پاگیر کار موجب سلب اعتماد بین کارگر و کارفرما می شود.

 

وی در پایان با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) تاکید کرد: این امام بزرگوار فرموده اند "خدا لعنت کند راهزنان نیکی را. سوال شد راهزنان نیکی چه کسانی هستند؟ فرمودند کسی که به او نیکی شده و او ناسپاسی کند در نتیجه نیکوکار را از نیکی به دیگران باز می دارد".

 

تب بیکاری جوانان کنگاوری را راهی شهرهای دیگر کرد

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازآفتاب کنگاور، بیکاری جوانان و بالا بودن تعداد متقاضیان کار در گروه سنی زیر ۳۰ سال، امروز به معضلی بزرگ برای مردم ایران تبدیل شده است که در برخی از استان ها بخصوص کرمانشاه بسیار قابل لمس و درک است.

 

جوانان فرصت ورود به بازار کار را نمی یابند و از این بابت خود و خانواده هایشان دچار معضلات فراوانی هستند. طولانی شدن بیکاری نیروی کار می تواند برای کشور هزینه داشته باشد. خطر بروز آسیب های اجتماعی وجود دارد، سایه شوم اعتیاد بر بالای سر جوانان بیکار چرخ می زند، ازدواج ها دچار تاخیر می شود و خلاصه اینکه بیکاری باعث می شود تا کشور نتواند از توان بالقوه نیروی کار خود بهره چندانی ببرد.

 

مقامات دولتی در ایران مرتبا هشدار می دهند که بازار کار با معضل بیکاری جوانان مواجه است و در این بخش دچار بحران هستیم. باید کاری کرد و تا فرصت کوتاه باقی مانده تا زمان ورود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار جوان در حال تحصیل به بازار کار، باید مقدمات و ظرفیت های جدیدی برای اشتغال آنها فراهم شود.

 

آمار بالای بیکاری در کنگاور

 

شهرستان کنگاور به عنوان یکی از شهرستان های استان کرمانشاه که در رتبه های نخست بیکاری است، با این معضل دست وپنجه نرم می کند و معلوم نیست چه زمانی را می توان پاپانی بر این بحران دانست.

 

در سال های اخیر با توجه به افزایش درصد فارق التحصیلان دانشگاهی و کمبود ظرفیت های شغلی، گرایش بسیاری از جوانان در مهاجرت و رفتن به استان های صاحب شغل و درآمد زیاد شده به طوری که تقریبا در هر کوچه یا خیابان می توان به صورت یک در میان خانواده هایی را دید که جوانانشان برای پیدا کردن شغلی مناسب و درآمدی کافی به استان های صاحب صنعت مهاجرت کرده اند.

 

معمولا جوانان مجرد مهاجرت می کنند و آنهایی هم که به همراه همسر می روند سعی دارند که شغلی، هر چند با درآمد پایین برای همسر خود جور کنند تا توان اداره زندگی را داشته باشند،اما به چه قیمتی و با چه وضعیتی؟

 

صابر محمدی جوانی است که همانند بسیاری از دوستان خود برای گذران زندگی و کسب درآمد به شهرستان ساوه مهاجرت کرده است.

 

وی به خبرنگار آفتاب کنگاور گفت: سختی کار بسیار بالاست و پیمانکاران ساعات زیادی از ما کار می کشند، در مقابل زمان استراحت و مرخصی کافی به ما نمی دهند.

 

محمدی افزود: درآمد ما به قدری است که نمی توان پس اندازی داشت و هرچه درآمد داریم باید هزینه مکان و خوراک کنیم. این در حالی است که فرصت جوانی ما سپری شده و قدرت تشکیل زندگی نخواهیم داشت.

 

خبرنگار آفتاب کنگاور برای گرفتن آماری از درصد بیکاری و اشتغال شهرستان کنگاور به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان مراجعه کرد، اما سرپرست این اداره وظیفه آمار دهی را برعهده مرکز آمار ایران دانست و گفت: ما نمیتوانیم هیچگونه آماری از درصد اشتغال و بیکاری در شهرستان ارائه دهیم و اگر آماری هم باشد، اداره کل استان اقدام به ارائه آن خواهد کرد.

 

اما گزارش های گذشته نشان می دهد که تعهد اشتغال در نیم سال اول 94 در کنگاور تنها 18.8 رشد داشت که بسیار نگران کننده بود و با وجود تعهد اشتغال 1600 نفره در کل سال تا آن زمان یعنی شش ماه نخست تنها 302 نفر محقق شده بود.

 

هدف اصلی ما باید ایجاد اشتغال دانش بنیان و پایدار باشد

 

شریف خسروی فرماندار کنگاور در گفتگو با خبرنگار آفتاب کنگاور اظهار داشت: توانمند سازی بخش خصوصی می تواند راه کاری بزرگ در خروج از معضل بیکاری باشد.

 

وی ادامه داد: سازمان فنی و حرفه ای نمونه مناسبی از بخش خصوصی است که می توان با اعتبار بیشتر و افزایش زمینه کاری توانمند شود و در افزایش مهارت جوانان و ورود به بازار کار تاثیر مثبت داشته باشد. ازطرفی بانک های کار آفرینی امید و کشاورزی با اعطای وام مناسب کارآفرینی واشتغالزایی در کاهش نرخ بیکاری تاثیر مثبت داشته باشند.

 

فرماندار کنگاور گفت: در بخش دیگری از اهداف، ما اداره صنعت معدن و تجارت به همراه اداره جهاد کشاورزی را موظف کردیم که بنگاه های اقتصادی موجود در سطح شهرستان را بر اساس فعال، نیمه فعال و راکد به همراه دلیل به ما گزارش دهند تا در جلسات پیش رو به همراه بانک های ذیربط، برای احصای آنها چاره اندیشی شود.

 

فرماندار کنگاور

 

وی در خصوص چرخه تولید در سطح شهرستان گفت: ما در شهرستان تولید کننده داریم که مواد اولیه را به اصفهان صادر می کنند و در مقابل تولید کننده ای هم داریم که این مواد را با تغییرات جزئی از اصفهان خریداری می کند، در حالی که اگر ما این دو قسمت را با هم همراه کنیم بسیاری از مشکلات اشتغال رفع می شود.

 

خسروی مشاغل فصلی را از نقاط مثبت شهرستان دانست و گفت: در فصل های بهار، تابستان و پاییز بسیاری از صنعت ها مانند کشاورزی و کوره های آجرپزی نقاط قوتی برای اشتغال موقت مردم هستند که وضعیت ما را نسبت به دیگر شهرستان های استان بهتر کرده، اما اینها برای ما آمار های موفق به حساب نمی آید و باید شغل پایدار ایجاد شود.

 

وی در پایان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: باتوجه به اینکه استان کرمانشاه در رتبه بیکاری در رده دوم کشور قرار گرفته و ما هم جزئی از این استان هستیم، باید هدف اصلی ما ایجاد اشتغال دانش بنیان باشد، که بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

 

پروژه های کوچک و بزرگ که معطل مانده باید هرچه سریع تر احیا شوند

 

آیت الله محمود محمدی عراقی نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار آفتاب کنگاوراظهار  داشت: مساله اشتغال اختصاص به یک شهر یا روستا ندارد و متاسفانه در حال حاضر مشکل همه استان است و همانطور که می دانیم کرمانشاه در رتبه های اول بیکاری قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به جلسه شورای اداری که با حضور مسئولان و نمایندگان مجلس استان در استانداری برگزار شد، گفت: در این جلسه طرح ها و پروژه هایی که تعطیل شده و یا به دلایلی معطل شده اند در برنامه احیای دولت قرار گرفت تا با همکاری بانک های مربوط شروع به فعالیت کنند.

 

وی تصریح کرد: ما در حال پیگیری طرح ها و پروژه های سطح استان هستیم که هرچه سریع تر باید رفع مانع شوند و فعالیت خود را آغاز کنند.

 

 

آیت الله عراقی تصریح کرد: دولت با حمایت از پروژه های کوچک و رفع موانع آنها که عمدتا مالی است، آنها را احیا کرده و با ایجاد فرصت های شغلی پایدار موجب کاهش درصد نرخ بیکاری شود.

 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان گفت: نمایندگان مجلس با عزمی جدی در رابطه با احیای پروژه های بزرگ و کوچک در کاهش نرخ بیکاری تاثیری مثبت داشته باشند.

 

رونمایی از گیلانغرب به عنوان یکی از بیکارترین شهرهای کشور

 

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازمطلع الفجر، در سال گذشته و بر اساس اظهارات برخی مسئولان شهرستانی نرخ بیکاری در گیلان غرب بیش از ۵۰ درصد عنوان شد و هم اکنون هم رتبه اول استان کرمانشاه را دارد. حقیقت این است که رفع این مشکل نیازمند جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی است که باید بستر آن توسط دولت فراهم شود.

 

گیلانغرب اگرچه در سخن و ظاهر نام دومین شهر مقاوم کشور در هشت سال دفاع مقدس را یدک می کشد اما بیکاری به شدت دامن گیر آن است.

 

این شهر به واسطه قرار گرفتن در بن بست فیزیکی، عدم اهتمام دولت به توسعه اشتغال و بسترهای موجود، فاصله با مرکز استان و همچنین به دلیل ضعف زیرساخت ها و روند کند و دست و پا گیر بروکراسی اداری برخی ادارات، بخش خصوصی تمایلی برای سرمایه گذاری در آن ندارد لذا باید شرایط برای ورود سرمایه گذاران به این شهرستان را فراهم شود.

 

در شهرستان گیلانغرب علی رغم ظرفیت های موجود مانند خط لوله های گاز متان، وجود بازارچه مرزی، وجود معادن قیر طبیعی، سد زاگرس، دایک گیلانغرب و سد شرفشاه و عرصه های تفریحی و گردشگری،حوزه باغداری و کشاورزی متاسفانه حرکت موثری در حوزه رفع بیکاری و تبیین اشتغال پایدار در این شهرستان صورت نگرفته است.

 

http://khabarenergy.com/wp-content/uploads/%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DA%A9-%DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%BA%D8%B1%D8%A8%D8%8C-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-khabarenergy1-639x330.jpg

 

بی توجهی به ظرفیت های موجود گیلانغرب

 

محمد رضا محمدی که خود فارغ التحصل دانشگاه و اکنون بیکار است در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر اظهار داشت: اگرچه تولید شغل در بنیانی ترین نوع آن از وظایف دولت است اما در گیلانغرب این مهم هیچوقت تحقق پیدا نکرده است.

 

این فارغ التحصیل رشته  زبانهای خارجی گفت: اگرچه بنده تا کنون در رشته خودم نتوانسته ام صاحب شغل شوم اما دولت متاسفانه در بسترهای دیگر هم که در شهرستان گیلانغرب موجود است با جدیت  وظیفه اشتغالزایی خود را انجام نداده است. به عنوان مثال یکی از بسترها که شاید بتوان از آن یاد کرد عبور خط لوله های گاز متان از شهرستان گیلانغرب به کشور عراق است که می تواند یک ظرفیت خوب برای ایجاد پتروشیمی در این شهرستان به منظور رفع مشکل بیکاری ایجاد کند اما این مهم اصلا مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.

 

http://www.iribnews.ir/files/fa/news/1395/1/22/135187_590.jpg

 

بیکاری مهندسین کشاورزی با وجود ثبت نام در طرح باغبانی

 

سجاد بهشتی یکی از فارغ التحصلان رشته کشاورزی در گیلانغرب در گفتگو با خبر نگار مطلع الفجر با اشاره به وضعیت بد بیکاری در شهرستان گیلان غرب تصریح کرد: ما به عنوان  مهندسین بیکار کشاورزی گیلانغرب که 5 سال است در طرح باغبانی ( تنگه حاجیان) ثبت نام و تمامی هزینه ها را پرداخت کرده ایم و تا کنون بلاتکلیف هستیم. این در حالی است که مدیریت جهاد کشاورزی گیلانغرب باز شدن این گره را توسط مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه می داند. این تنها سوسوی امید ما برای نوعی اشتغال بود اما سالهاست که محقق نشده است.

 

بهشتی اظهار داشت: بنده به نمایندگی از گروهی از مهندسین بیکار کشاورزی گیلانغرب از مسئولان و خصوصا دولت استدعا دارم که حوزه اشتغال برای فارغ التحصیلان را جدی بگیرند و بستر را از کانال های ذیصلاح به منظور استفاده از این ظرفیت های پای کار فراهم کنند.

 

http://matlaelfajr.ir/wp-content/uploads/DSC020791.jpg

 

هدر رفتن معادن قیر طبیعی در حوزه اشتغالزایی

 

یکی دیگر از بسترهای اشغالزایی در گیلانغرب که در سایه عدم توجه کافی دولت در استانه رکود و سکونی بیش از پیش است استفاده سنتی و برداشت های بدون فراوری از معادن قیر طبیعی است که مانع دسترسی به سود واقعی برای معدن داران منطقه می شود. ۷۵ درصد قیر طبیعی کشور در گیلانغرب است و حال نزدیک  ۴۰ معدن در این شهرستان فعال بوده اما مشکل این است که این مواد طبیعی به صورت خام فروخته می شود.

 

یکی از معدن داران گیلانغرب در خصوص مشکلات  معادن  و اینکه چرا معادن نتوانسته اند سهمی در اشتغالزایی شهر داشته باشند، گفت: از معدن داران حمایت های لازم صورت نمی گیرد و یکی از مشکلات حاد نبود کارخانه فراوری قیر طبیعی در گیلانغرب است.

 

وی افزود: ما مجبوریم برداشت هایی که از معادن با هزار بدبختی انجام می دهیم را به صورت سنتی و خام بفروشیم که در واقع برای ما فقط زحمت آن باقی می ماند.

 

در بودجه سال های گذشته دولت موظف شد که ۲۰ درصد مالیات قیر طبیعی، سهم تملک امور دارایی های شهرستان شود، اما این امر صورت نگرفت و در سال ۹۳ و ۹۴ نیز استمرار داشت.

 

گیلانغرب یکی از بیکارترین شهرهای کشور

 

کارشناس ارشد برنامه ریزی سیستم های اقتصادی  اظهار داشت: شهرستان گیلانغرب به عنوان یکی از شهرهای مرزنشین و همسایه با کشور عراق و با وجود مزیت های نسبی فراوان از نظر نیروی انسانی فعال و تحصیل کرده و ظرفیتهای ویژه یکی از بیکارترین شهرهای ایران محسوب می شود.

 

کیوان عظیم زاده تصریح کرد: ازجمله مهمترین علل و عوامل بیکاری در گیلانغرب عدم توجه و نادیده گرفتن مشکلات بیکاری از طرف مسئولان است چرا که مدتیست شاهد پیشرفت روز افزون شهرستانهای هم جوار از جمله سرپل ذهاب و قصرشیرین از نظر مساله اشتغال و درآمد نسبت به گیلانغرب هستیم. توجه مسئولان و نمایندگان به این شهرها باعث شده جوانان ما برای کار به این شهرها مهاجرت کنند.

 

وی تاکید کرد: از جمله راه های برون رفت از مشکل بیکاری فعال کردن بخش خصوصی و توسعه و توجه به اقتصاد دانش بنیان است چرا که دستگاه های دولتی از نظر نیروی کار دیگر اشباع شده اند و درصد کمی را می توانند پوشش دهند.

 

مشکلات موجود بر سر راه توسعه گیلانغرب

 

کرم محمدی  در گفتگویی با اشاره به تنگناهای موجود بر سر راه توسعه در گیلانغرب اظهار داشت: توسعه آبیاری کم فشار، نوسازی و توسعه صنایع تولید آجر و سفال، توسعه باغ ها، صنعت آبزی پروری، ایجاد زیرساخت های مناسب گلخانه ای، احیا واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال در حوزه کشاورزی و دامپروری، اجرای سامانه های های داربستی برای احداث تاکستان های مدرن، تامین سرمایه لازم برای فعال سازی واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تمام و ایجاد و توسعه دیگر واحدها از جمله مواردی است که در تهیه و تدوین سند توسعه پنج ساله به آنها توجه شده است.

 

وی با اشاره به اینکه همواره بحث توسعه و اشتغالزایی مورد توجه بوده است،  ادامه داد: در صورت تحقق این مهم و بهره برداری مطلوب از ظرفیت های موجود زمینه رشد و توسعه بیش از پیش گیلانغرب فراهم می شود.

 

محمدی شمار واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده در گیلانغرب را 29 واحد با سرمایه گذاری صورت گرفته 116 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این شهرستان به لحاظ شمار واحدهای صنعتی فعال و همچنین جذب سرمایه گذاری در این بخش رتبه 9 استان کرمانشاه را به خود اختصاص داده است.

 

فرماندار گیلانغرب حوزه اشتغال در معادن را بستری برای برون رفت از محرومیت و شمار پروانه های بهره برداری معدنی این شهرستان را 36 فقره با اشتغالزایی 378 تن اعلام کرد و ابراز داشت: این شهرستان دارای ذخیره قطعی11میلیون تن معادن شامل قیرطبیعی، گچ، آهک، سنگ و ذغال سنگ است.
 

http://media.jamejamonline.ir/Media/Image/1392/05/23/635121169912073601.jpg

 

وی به حوزه کشاورزی و بستر مورد تاکید این عرصه اشاره و اضافه کرد:  میزان تولید انواع محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری به118هزار تن برابر با پنج و سه دهم درصد از مجموع سهم تولید محصولات کشاورزی استان کرمانشاه افزایش یافته است.
 

محمدی افزود: یکپارچه نبودن اراضی و در نتیجه روند کند توسعه روش های نوین کشاورزی و نیز وجود خرده مالکی و بهره برداری سنتی از منابع آب و خاک، کمبود زیرساخت های گردشگری، راه های ارتباطی نامناسب به ویژه راه گیلانغرب-سومار از جمله تنگناهای موجود در این منطقه است.

فرماندار گیلانغرب  نوسازی و توسعه زیر ساخت های بخش ها کشاورزی، بهره برداری از معادن و ایجاد صنایع معدنی و تبدیلی، ارتقای بهره وری منابع آب و تعادل بخشی عرضه و تقاضای آن ، حفظ منابع پایه زیست محیطی را از راهبردهای اساسی برای برون رفت از مشکلات در گیلانغرب ذکر کرد.

 

چرخ اشتغال در روانسر لنگ می زند

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازسراب روانسر، بیکاری معضلی بزرگ و غیر قابل انکار است و هر روز بر تعداد جمعیت بیکار جامعه افزوده می شود و از طرفی این جمعیت بیکار روز به روز پیرتر می شوند.

 

چندین سال است که چرخ اقتصاد کشور لَنگ می زند و از طرفی دانشگاه ها با پذیرش بی پایان خود، بیکارانی تحصیل کرده را روانه صنعت و بازاری می کنند که نه تنها رونقی ندارد، بلکه آنهایی را که پیش تر از اینها شغل داشتند بیکار کرده است.

 

بی شک یکی دو دهه پیش که خانواده‌ها فرزندان خود را برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور تشویق می‌کردند هرگز فکر نمی‌کردند که در آینده‌ای نه چندان دور، تحصیلات دانشگاهی به معضلی برای ورود جوانانشان به عرصه اجتماع تبدیل خواهد شد.

 

پذیرش بسیار زیاد دانشجویان در مراکز تحصیلات دانشگاهی نیز خود مزید بر علت شده تا "مدرک به دستان بیکار" در حسرت یافتن شغل باید فرسنگ‎ها از شهر و دیار خود به مرکز کشور و یا کشورهای دیگر کوچ کرده و رنج دوری و غربت و ... را به دوش بکشند.

 

ابتدایی ترین و مستقیم‌ترین نتیجه بیکاری، نبود درآمد و فشار اقتصادی بسیار زیاد برای کسانی است که فاقد کار هستند. تبعات بیکاری در میان اقشار مختلف جامعه و خصوصاً فارغ التحصیلان به مانند سرطانی پیش رونده منجر به افزایش آسیب های اجتماعی در این افراد می شود و تله های اجتماعی بی شماری را برای آنها رقم می زند.

 

رنج استان کرمانشاه از بیکاری

 

استان کرمانشاه یکی از استان های مرز نشین کشور است، که شاید خیلی ها مرز را برگ برنده  برای آن بدانند  که طبق مستندات و گزارشات، اغلب نرخ بی‌کاری در استان‌های مرزنشین از دیگر نقاط ایران بالاتر است و آمار بیکاری در کرمانشاه بالاتر از همه استان های کشور است.

 

طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 1390، شهرستان روانسر دارای 2357 نفر (زن و مرد) با تحصیلات عالیه و 1377 نفر (زن و مرد) در حال تحصیل بوده است. با وجود سه دانشگاه موجود در شهرستان (پیام نور، آزاد و علمی کاربردی) و پذیرش جوانان روانسری در دیگر دانشگاه های کشور هر ساله تعداد بسیار بیشتری با مدارک دانشگاهی می تواند به این جمعیت افزوده شود. جمعیتی که بخش عظیمی از آنان علی‎رغم داشتن مدارک عالیه دانشگاهی نمی توانند در سطح شهرستان و حتی استان جذب بازار کار شوند.

 

به گزارشسراب روانسر، نبود کارخانجات صنعتی و تولیدی، عدم ورود سرمایه‎گذاران به استان، عدم استفاده از نیروهای متخصص بومی در راه‎اندازی پروژه‎های مختلف، نبود برنامه‎ریزی بلندمدت و مدون از سوی دستگاه‎های ذیربط برای ساماندهی جوانان بیکار و همچنین عدم پیگیری مشکلات جوانان از سوی نمایندگان استان و بی‎توجهی‎های دولت، همه و همه بیکاری را در کرمانشاه و منطقه اورامانات خصوصاً در روانسر به مرز بحران کشیده است. امری که خود می تواند تبعات جبران ناپذیری را بر پیکره خانواده‎ها و اجتماع وارد می کند.

 

فرماندار روانسر: به دنبال اشتغال در بخش خصوصی هستیم

 

حسین ویسمرادی فرماندار شهرستان روانسر در گفت و گو با خبرنگار سراب روانسر در خصوص راهکار رهایی از بیکاری عنوان داشت: در صدد هستیم در بخش سرمایه گذاری خصوصی بیشترین اشتغال را داشته باشیم و تنها راهکار، پرداخت تسهیلات است که متاسفانه فعلا در بخش خصوصی نتوانسته ایم سرمایه گذار جذب کنیم.

 

فرماندار شهرستان روانسر افزود: با توجه به عدم ابلاغ بودجه دولت، در سال 95 اشتغالی در سطح ادارت صورت نگرفته است و این در حالی است که در بخش دولتی سال گذشته غریب به 700 تا 800 نفر ایجاد شغل شده است و ما بایستی دنبال سرمایه گذار بخش خصوصی باشیم.

 

ویسمرادی عنوان داشت: با توجه به اینکه قریب به 600 نفر فرش باف در روانسر وجود دارد، پیگیر توسعه صنعت فرش و صادرات آن هستیم که به امید خدا در قالب شرکت توسعه و تعاون روستایی بتوانیم این تعداد را شاغل و این صنعت را رونق دهیم و زمینه های اشتغال هرچه بیشتر را فراهم کنیم.

 

وی گفت: امسال نیز در بحث تسهیلات دولتی بیش از 400 تا 500 نفر در شهرستان با دریافت تسهیلات خوداشتغالی شاغل می شوند.

 

ویسمرادی با عنوان اینکه درآخرین سرشماری دستگاه های متولی 3400 نفر بیکار در شهرستان روانسر وجود دارد که بعضا بدون حرفه و فاقد مدارک عالی هستند افزود: به دنبال معرفی افراد فاقد حرفه در مراکز فنی حرفه ای شهرستان برای یاد گیری شغل های کارگاهی و خود اشتغالی هستیم.

 

بیکاری در جوانرود غیر قابل انکار است

 

رسول جوانرودی رئیس اداره کار و تعاون اجتماعی روانسر در گفتگو با سراب روانسر اظهار داشت: متأسفانه بیکاری در میان جوانان شهرستان روانسر امری غیر قابل انکار است که در این میان تنها کاری که می توان انجام داد اعطای وام های خود اشتغالی به جوانان می باشد تا خود بتوانند در قالب کارگاه های اقتصادی کوچک فعالیت کنند.

 

جوانرودی در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: از اول اسفند 92 تا اول خرداد 95، 282 نفر (174 نفر مرد و 108 نفر زن) به عنوان جویندگان کار در موسسه کاریابی و مشاوره شغلی ثبت نام کرده اند که 30 نفر (20 نفر مرد و 10 نفر زن) به فرصت های شغلی اعلام شده و مرکز کاریابی معرفی شدند و تنها یک نفر خانم به کار گمارده شد.

 

به گزارشسراب روانسر،شهرستان روانسر سرمایه گذاران بنامی را دارد که در صورت حمایت مسئولان و تشویق و ترغیب آنها به سرمایه گذاری در داخل شهرستان، می توان بیکاری را نه در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی، بلکه در میان دیگر جوانان که دارای سطوح پایین تر تحصیلی هستند نیز معالجه کرد.

 

در مجموع امیدواریم مسئولان استان و شهرستان برای کاهش بیکاری و جلوگیری از مهاجرت جوانان این شهرستان چاره ای بیندیشند و تنها به شعار و وعده های واهی و برگزاری جلسات بی مورد که منجر به هدر رفتن سرمایه و اتلاف وقت می شود اکتفا نکنند و آستین همت را راسخ و استوارتر بالا زده و برای این امر چاره ای بیندیشند تا شاهد مرگ تدریجی جوانان در همین نزدیکی نشویم.

 

وضعیت قرمز بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازچشم نیوز،معضل بيكاري اكنون به يكي از اصلی ترین مشکلات جوانان و خانواده های آنان بدل شده است به طوری که شاید بتوان گفت دغدغه اصلی جوانان و خصوصا فارغ التحصیلان دانشگاهی داشتن شغلی ثابت و مرتبط و حتی غیرمرتبط با رشته تخصصی آن ها است.

 

متاسفانه عدم اشتغال نیروی انسانی متخصص در جامعه، خود به معضلی اساسی برای کشور تبدیل شده است و بیکاری در بین این قشر طی سالهای اخیر شاید به نامطلوب ترین وضعیت خود رسیده باشد.

 

اشتغال یکی از اساسی ترین نیازهای جوانان است به طوری که با وجود معضل اشتغال شاهد به وجود آمدن مشکلات دیگری در جامعه خواهیم بود که نمونه آن عدم ازدواج و تشکیل خانواده در جوانان، مشکلات اخلاقی و رفتاری، طلاق ، افسردگی و ... است؛ بنابراین اشتغال نقشی اساسی در زندگی یک فرد ایفا می کند و این معضل زمانی بیشتر آزار دهنده می شود که افراد تحصیل کرده و متخصص را درگیر می کند. چیزی که اکنون شاهد آن هستیم.

 

آمارهای بیکاری افراد فارغ التحصیل شده از مقاطع مختلف دانشگاهی که از میزان بیکاری دیپلمه ها و افراد دانشگاه نرفته و فاقد مدرک دانشگاهی، بیش تر است، ما را با این سوال مهم روبرو می سازد که چرا مدرک دانشگاهی در جامعه ما باید به قدری بی اعتبار شود که داشتن یا نداشتن آن، درمورد بسیاری از رشته ها، فرق چندانی نداشته باشد.

 

در شرایطی که نرخ بیکاری در کشور به وضعیت بحرانی رسیده و شصت درصد از آمار بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند و به تبع استان كرمانشاه هم از این قاعده مستثنی نیست، طرحها و ایده ها در جهت حل این بحران، چیزی است که صِرف مطرح کردن و بر روی کاغذ ماندن آن، دردی را دوا نمی کند، بلکه جامعه به راهکاری واقعی و ثمربخش برای حل این مشکل، نیازمند است.

 

شیوع بیکاری در میان فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد

 

رضا35ساله فارغ التحصیل کارشناسی ارشد عمران در این باره به خبرنگار چشم نیوز گفت: زمانی که من دانشگاه قبول شدم آن هم رشته عمران فکر می کردم حتما بلافاصله پس از فارغ التحصیلی جذب کار می شوم اما اکنون با وجود اینکه ارشدم را هم گرفته ام بیکارم و به ناچار به شغل آزاد روی آورده ام.

 

 

وی می افزاید: به نظر من دلایل زیادی وجود دارد که موجب می شود یک فرد دانشگاهی بعد از اتمام تحصیلات بیکار باشد و یکی از آنها که البته طی سال های اخیر شاهدش هم بوده ایم رشد بی رویه تعداد دانشگاه ها و به تبع افزایش دانشجویان و فارغ التحصیلان است. یعنی به نوعی بازار کار از رشته ها اشباع می شود و طبیعتا افراد زیادی که شاید واقعا تخصص کافی هم داشته باشند به دلایلی بیکار می مانند.

 

رشته های صنعتی هم شغلی ندارند

 

محمد رضا 30 ساله هم بر این عقیده است که اشتغال یکی از ضروری ترین مسایل زندگی جوان را تشکیل می دهد چرا که جوانی که سالها درس خوانده تا بتواند فرد موثری باشد اگر در باتلاق بیکاری گرفتار آید دچار آسیب های جدی ای خواهد شد که حداقل آن تجرد و افسردگی خواهد بود. ناامیدی و عدم انگیزه داشتن نیز از عواقب بیکاری و عدم تشکیل دادن زندگی برای یک جوان است که در صورت عدم توجه نکردن به این مساله گریبانگیر جامعه خواهد شد.

 

وی ادامه می دهد: من الان 4 سال است که درسم را تمام کرده ام اما علیرغم تلاش های فراوان نتوانسته ام در جایی مشغول به کار شوم و بنابراین باوجود اینکه در رشته ای صنعتی هم تحصیل کرده ام ناچارم در شغل آزاد و کاملا غیرمرتبط به رشته تحصیلی ام کار کنم.

 

این جوان خاطرنشان می کند: درجامعه ما بارها و بارها راجع به جوانان و اینکه باید به این نسل  توجه ویژه ای شود تاکید شده است اما راستش ما فقط حرف شنیده ایم و هنوز هم که هنوز است مشکلات جوانان ادامه دارند چنانکه شاهدیم بیکاری در شهری مانند کرمانشاه بیداد می کند و آمار ازدواج هم بسیار پایین آمده است ، آیا گره کار جز به دست  مسئولین دولت بازشدنی هست؟

 

وی خاطر نشان کرد: اگر مراکز تولیدی و صنعتی فعال باشند مطمئنا بخش زیادی از جوانان مشغول فعالیت می شوند و نه تنها بیکاری از جامعه رخت برمی بندد بلکه وضعیت اقتصادی کشور هم بهتر می شود

 

اشتغال و ازدواج اصلی ترین نیاز جوانان است

 

سمیرا فلاح در گفتگو با خبرنگار چشم نیوز اظهار داشت: روزگار جوانی، اقتضاهایی دارد؛ اقتضاهایی که بخشی از آنها به جوان بر می گردد و بخشی نیز به آنها که با جوان در تعاملند. نیاز به عبادت و تضرع، دانش اندوزی، تهذیب نفس، ورزش، مطالعه ، مسئولیت پذیری و... بخشی از نیازهای این دوران است.

 

 

این روانشناس افزود: در کل می توان گفت که اشتغال و ازدواج یکی از اساسی ترین نیازهای جوانان است و بایستی مد نظر قرار گیرد چرا که پویایی و نشاط یک جامعه به افراد آن جامعه بستگی دارد و جوانان قشر پویای جامعه محسوب می شوند و لازم است که به این نیازهای اساسی جوانان توجه ویژه شود.

 

شیما شکری مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار چشم نیوز اظهار داشت:  وضعیت بیکاری در بین فارغ التحصیلان بسیار بد است و روز به روز هم بر این آمار اضافه می شو د و مهمترین مساله این است که دولت بایستی فکری برای اشتغال جوانان این نیروهای آماده به کار بکند.

 

وی افزود: به نظر من بایستی یک سیاست درست در این باره در پیش گرفته شود؛ مثلا  شاید حذف رشته های دارای تقاضای کم بازار و پذیرش محدود دانشجو یکی از این موارد باشد.

 

این مدرس دانشگاه گفت: در گذشته برخی رشته ها مانند کشاورزی و ادبیات وضعیت خوبی نداشتند و بیشتر فارغ التحصیلان بیکار به این رشته ها اختصاص داشت اما اکنون حتی در بهترین رشته ها نظیر پزشکی و حقوق هم بیکاری رخنه پیدا کرده است به طوری که موجب شده تعدادی از این فارغ التحصیلان در مشاغل غیرمرتبط با رشته شان مشغول به کار شوند.

 

شکری با اشاره به آموزش های دانشگاهی خاطرنشان کرد: باید دانشگاه ها به آموزش های صحیح و علمی دانشجویان توجه کافی داشته باشند و با تقویت مهارت کارآفرینی در جوانان موجب شوند که یک دانشجو پس از اتمام تحصیلات نه فقط به دنبال آگهی استخدام که خودش بتواند یک کارآفرین باشد تا هم معضل بیکاری کم شود و رونق اقتصادی در کشور صورت گیرد که اگر بتوانیم به این سمت پیش برویم بسیار مطلوب است.

 

وی در پایان گفت: به نظر من یکی دیگر از عوامل بیکاری فارغ التحصیلان به عدم تخصص آنان برمی گردد ضمن اینکه تعداد زیاد فارغ التحصیلان را هم نباید نادیده گرفت؛ در واقع مدرک گرایی یکی از این دلایل است و متاسفانه با افزایش زیاد از حد دانشگاه ها و رشته ها افراد تنها به دلیل کسب مدرک علمی و به قولی کلاس اجتماعی وارد دانشگاه می شوند و از درس و دانشگاه تنها یک مدرک عایدشان می شود(حالا هر رشته ای و از هر دانشگاهی که باشد، باشد!!) نه تخصص و نه توانایی حرفه ای که خود موجب خیلی عظیم بیکاران دانشگاهی می شود که بایستی این رویه تصحیح گردد و رشته های غیر ضروری حذف شده و به کیفیت آموزش توسط اساتید و دانشگاه ها توجه بیشتری شود.

 

دست و پنجه نرم کردن جوانان با بیکاری در نقطه صفر مرزی

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازالوند خبر،آمار بیکاری در استان کرمانشاه در مقایسه با استان های دیگر بسیار بالا و این موضوع نگران کننده است. این آمار در شرایطی که دولت یازدهم وعده هایی در خصوص بهبود معیشت داد نه تنها بهتر نشد بلکه مشاهده سطح جامعه نشان می دهد که این وضعیت بد تر شده است.

 

از آنجایی که استان کرمانشاه استانی غیر صنعتی است و کارخانه ها و کارگاه های صنعتی زیادی ندارد از نظر میزان بیکاری بالاتر از میانگین کشوری است و با وجود آنکه جوانان تحصیلکرده فراوانی دارد بیشتر آنها اگر هم کاری پیدا کنند با رشته تحصیلی و زحمتی که طی چند سال در دانشگاه کشیده اند مرتبط نیست.

 
 درسال‌های اخیر در کشور و به ویژه در استان کرمانشاه و مناطق محرومی همچون قصرشیرین علاوه بر مشکل بیکاری، پیامدهای آن مانند احساس بی ارزشی در جوانان، فقر و تنگدستی، ناهنجاری‌های روانی، میل به بزهکاری، مهاجرت، آلودگی به اعتیاد، قاچاق کالا و مواد مخدر، طلاق و مانند آن پررنگ تر از گذشته شده است.

 

از میان هزاران فارغ‌التحصیل دانشگاه در بین آقایان، مسافرکشی، مشاغل کاذب و کار در آژانس نخستین مقصد شغلی فارغ‌التحصیلان بیکار محسوب می‌شود، اما آیا منشی‌گری، آرایشگری و خدمتکاری و غیره برای کسانی که سال‌ها در راه کسب علم تلاش کرده و دود چراغ خورده‌اند مناسب است؟

 

کارگری تنها سهم مردم قصرشیرین از بازارچه پرویزخان

 

از دو مرز مشترک رسمی و قابل توجه کشور با عراق، در بخش صادرات نیز تنها بخش کارگری آن سهم جوانان قصرشیرین شده و پتانسیل بلقوه آن نیز دردی از زخم عمیق بیکاری استان دوا نکرده است.

یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد در گفتگو با خبرنگار الوندخبر اظهار داشت: در این شهرستان هیچ امیدی به اشتغال ما جوانان نیست. چندسال درس می خوانیم و هزینه می کنیم و در آخر هم مجبوریم این مدرک دانشگاهی را روی طاقچه خانه بگذاریم و برویم مسافرکشی یا در بازارچه پرویزخان کارگری کنیم.

 

وی گفت: جوان های ما وقتی می‌بینند که در داخل کشور نمی‌توانند شغلی متناسب با رشته تحصیلی‌شان پیدا کنند، به راحتی گول تبلیغات کاذب کشورهای دیگر را می خورند و بهترین راه‌حل را خروج از کشور می‌دانند، تا شاید در آن سوی آب‌ها، معیشت‌شان تامین باشد اما قافل از آنکه هیچ شرایط مناسبی هم جز امر کارگری در آن کشورها نیست.

 

امیدی به ادامه تحصیل نداریم

 

کاوه امیری یکی دیگر از دانشجویان در گفتگو با خبرنگار الوند خبر اظهار داشت: امروز نا مساعد بودن بازار کار برای فارغ التحصیلان باعث شده است که جوانان برای پیدا کردن شغل هم شده به فکر تحصیلات تکمیلی و مقاطع بالاتر باشند که متاسفانه این امر هم مستلزم هزینه های بالا برای ادامه تحصیل است.

 

وی افزود: متاسفانه بازار کار به شکلی درآمده است که هرچقدر فرد تحصیلات بالاتری داشته باشد، احتمال بیکارشدنش هم بالاتر می‌رود و بارها با خودم فکر می کنم کاش در دوران نوجوانی صنعتی را یاد می گرفتم و ادامه تحصیل نمی دادم .

 

 

وی گفت: وقتی به دوستان و اطرافیانم نگاه می کنم که همه آنها با وجود مدارک دانشگاهی یا بیکار هستند یا مشغول کارگری، دیگر امیدی به ادامه تحصیل برایم نمی ماند و تنها برای فرار از بیکاری الانم درس می خوانم.

 

صنعت پتروشیمی تنها راه ایجاد اشتغال پایدار در قصرشیرین

 

حسین حسین زادهدر گفتگو با الوندخبر، مشکل اصلی قصرشیرین را نبود زیرساخت مناسب در این شهرستان دانست و افزود: بازسازی زیرساخت های قصرشیرین پس از جنگ تحمیلی ناقص انجام گرفت و این موضوع باعث شد که نسبت به دیگر شهرهای استان کرمانشاه از پیشرفت بسیار کمتری برخوردار باشد.

 

رئیس شورای شهر قصرشیرینافزود: با این بازسازی ناقص زیرساخت های قصرشیرین به هیچ وجه نتوانستند جوابگوی تبعات هجمه های زیاد جنگ تحمیلی بر زندگی مردمان مرزدار قصرشیرین باشند.

 

وی افزود: پس از پایان جنگ تحمیلی بسیاری از مردمان قصرشیرین به دیار خود بازگشتند اما به دلیل ناقص بودن بازسازی این شهرستان و محروم ماندن آن از بسیاری از امکانات اندک زندگی نتوانستند بمانند و سرمایه گذاری های خود را به دیگر شهرهای کشور بردند.

 

رئیس شورای اسلامی شهر قصرشیرین بهترین راه ممکن برای ایجاد اشتغال پایدار در قصرشیرین را احداث صنعت پتروشیمی عنوان کرد و افزود: این شهرستان بر روی ذخایر عظیم نفت قرار دارد و پتانسیل بسیار خوبی برای احداث صنایع پتروشیمی است.

 

وی پتروشیمی را صنعت مادر عنوان کرد و افزود: باتوجه به قابلیت های مرزی قصرشیرین، احداث این صنعت پتروشیمی سرمایه گذاران زیادی را به شهرستان جذب خواهد کرد و به دنبال آن بسیاری از صنایع دیگر هم در قصرشیرین ایجاد خواهد شد و این همان اشتغال پایداری است که دغدغه تمام جوانان است.  

 

 

حسین زاده تصریح کرد: سود بازارچه های مرزی قصرشیرین را تنها تعدادی افراد معدود با برندی خاص می برد و مردم قصرشیرین از این پتانسیل عظیم مرزی تنها سهم کارگری آن و معضلات و آلودگی های تردد کامیون را برده اند.

 

بیش از 96 درصد تعهدات اشتغال سال گذشته قصرشیرین انجام شده است

 

علی اشرف بادپران در گفتگو با الوند خبر اظهار داشت: شهرستان قصرشیرین به دلیل پایین بودن جمعیت آن و وجود بازارچه های مرزی از درصد بیکاری بسیار کمتری نسبت به دیگر شهرستان های استان برخوردار است.

 

مدیر اداره کار و رفاه اجتماعی افزود: در سال گذشته 998 نفر تعهد اشتغال به 20 دستگاه دولتی شهرستان داده شده بود که از این میزان بیش از 96 درصد این تعهدات انجام گرفت.

 

وی افزود: در این شهرستان بالغ بر 150 واحد شرکت و تعاونی در بخش های خدماتی، صنعت و معدنی فعالیت دارند که توانسته اند سهم مناسبی در ایجاد اشتغال برای مردم قصرشیرین ایجاد کنند.

 

وی از فعالیت سامانه اشتغال در این اداره خبر داد و افزود: برنامه ای تحت عنوان سامانه اشتغال در اداره کار و رفاه فعال است که مشخصات جوانان بیکار و واجد شرایط را در آن ثبت می کنند و در صورت نیاز شرکت های منطقه به نیروی کار، این افراد را معرفی خواهیم کرد.

 

مدیر اداره کار و رفاه اجتماعی قصرشیرین شرایط ثبت مشخصات جوانان در سامانه را نداشتن شغل و بیمه عنوان کرد و افزود: افراد ثبت شده پس از استعلام از وضعیت بیکاری، بنا به شرایط و تخصص آنان معرفی خواهند شد.

 

وضعیت نگران کننده بیکاری در هرسین دومین شهر صنعتی کرمانشاه

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازدیوانگاه، واژه بیکار در اصطلاح اقتصادی دنیا به فردی گفته می‌شود که در سن کار (۱۵ تا ۶۵ سال) جویای کار باشد اما شغل یا منبع درآمدی پیدا نکند؛ ولی  مرکز آمار ایران بیکار را اینگونه تعریف کرده است: فردی بالای ۱۰ سال است که در هفتهٔ قبل از آمارگیری فاقد کار باشد، و در آن هفته یا بعد از آن آمادهٔ کار باشد و در آن هفته و سه هفته قبل از آن در جستجوی کار باشد. همچنین افرادی که به دلیل آغاز به کار در هفتهٔ آینده یا انتظار بازگشت به شغل قبلی جویای کار نیستند، بیکار محسوب می‌شوند.

 

بیکاری یکی از آسیب های جدی اجتماعی است که می تواند شرایط غیرقابل پیش بینی را برای جامعه ایجاد کند. حداقل چهار سال درس خواندن در پشت میزهای دانشگاه این امید را برای جوانان ایجاد می کند که می توانند پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند تا خود و خانواده ای که در آینده می خواهند، تشکیل دهند را تامین کنند اما نتیجه این همه تلاش در بیشتر مواقع ناامیدی و سرخوردگی از یافتن شغل است.

 

هرسین دومین شهر صنعتی استان کرمانشاه است که با وجود قرار داشتن تعداد بالایی از صنایع کوچک و بزرگ در این شهرستان همچنان مردم آن با معضلی به نام بیکاری دست به گریبان هستند و این در حالی است که برخی صنایع در شهرستان با رکود مواجه شده اند و تنها اسمی از آن در صنعت شهرستان باقی مانده است.

 

رکود در بازار صنایع نساجی، متوقف ماندن پروژه صنایع کاغذ به دلیل نبود تسهیلات، رکود در بازار پتروشیمی و نیاز به تسهیلات جهت توسعه  تنها بخشی از آمارهای نگران کننده ای است که زنگ خطر تشدید بیکاری را در منطقه به صدا آورده است.

 

هر چند امروز مرجع اعلام کننده آمار بیکاری در کشور مرکز آمار ایران است و آمار بیکاری استان را در حدود 20درصد برآورد کرده است اما شواهد موجود گواه یک واقعیت تلخ و آمار بالای 20 درصد را در شهرستان نشان می دهد.

 

امروز بیکاری به عنوان یکی از بزرگ ترین معضلات شهرستان در آمده که تا حد قابل توجهی  توازن و تعادل را در بین خانواده ها به هم  زده و باعث ایجاد بحران های متعدد در عرصه های اجتماعی، اقتصادی، روانی  شود.

 

میدان های کارگری در هرسین نمونه بارز این واقعیت تلخ است و افرادی که از سنین مختلف از صبح علی الطلوع و بعضأ تا غروب آفتاب چشم به راه می مانند تا شاید کسی پیشنهادی از کاری داشته باشد و دست خالی به خانواده بر نگردد و چه بسیارند پدرانی که روزها روی رفتن به خانه و دیدن خانواده خود را ندارند.

 

بسیاری از کارگران شغلی پیدا نمی کنند

 

علی رضایی که یکی از این کارگران میدانی است، در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه ضمن ابزار نارضایتی از وضعیت بد کار در شهرستان هرسین اظهار داشت: ما عمدتأ  صبح از ساعت 5 و نیم به دور میدان می آییم و آنقدر منتظر می مانیم تا با کمترین حق دستمزد روزانه هم که شده سر کار برویم. اگر کاری هم جور نشد غروب با دست خالی به خانه بر می گردیم.

 

وی افزود: واقعیت این است که همه کسانی که دور این میدان جمع شده اند از ماه اول سال تا به حال هر کدام ده روز کار نکرده اند و این وقتی غم انگیز تر می شود که بدانیم همین ده روز هم برخی از این افراد به شغل هایی همچون کارهای کشاورزی مشغول بوده اند و در حقیقت کار ساختمانی هم به ندرت پیدا می شود.

 

این کارگر زحمتکش در خصوص وضعیت پوشش بیمه ای خود تصریح کرد: تقریبأ هشتاد درصد کسانی که برای کار به این میدان کارگری می آیند فاقد پوشش بیمه کارگری هستند و یا اصلأ از وجود همچون خدماتی اطلاع ندارند و یا اگر دارند توان پرداخت هزینه ماهانه آنرا ندارند.

 

به نظر می رسد امروز روزگار کارگری هم تغییر کرده و به جای دستان پینه بسته، کارگرها با دلهای پینه بسته به جنگ زندگی می روند. دل هایی که سختی معیشت، پایین بودن دستمزد و نداشتن امنیت شغلی مجال ترمیم نمی دهد.

 

آن روزها دست های پینه بسته و چشم های همیشه نگران بوی نان می داد و اما امروز با وضعیت نامناسب تورم و گرانی، نان درآوردن و گذران معیشت زندگی، روزگار کارگران را سخت کرده استوالبته این فقط مختص به بخشی از جامعه می باشد و برای تعمیق بخشیدن به موضوع باید آمار بالای خروجی دانشگاه های شهرستان را هم در نظر گرفت.

 

لزوم حمایت  از بخش خصوصی

 

حسن سلیمانی نماینده مردم شهرستان های هرسین، صحنه و کنگاور در  مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه در خصوص وضعیت بیکاری موجود در شهرستان و راه های برون رفت از آن اظهار داشت: در خصوص تأمین منابع اشتغالزایی در استان و حوزه های انتخابیه آنچیزی که در دست اقدام داریم این است که امکانات مالی را که در قوانین آمده فراهم کنیم و از  طریق راه اندازی کارخانه ها و کارگاه های تعطیل و نیمه تعطیل  رونقی ایجاد کنیم و موجبات استفاده از سرمایه های موجود را فراهم کنیم.

 

نماینده مردم هرسین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بایستی همانند برنامه های پنجم و ششم توسعه و در اصل 44قانون اساسی زمینه تقویت و حمایت از بخش خصوصی را فراهم کنیم و دستگاه های دولتی در این راستا طوری عمل کنند که مردم به این حوزه راغب باشند.

 

حسن سلیمانی در ادامه اظهار داشت: در شهرستان هرسین هم همینطور باید باشد و دست سرمایه گذاران را بفشاریم و از طرفی هم از طریق سرمایه گذاری های ملی سهم اشتغال شهرستان تأمین شود. همچنانکه این موضوع جزء دغدغه ها و خواسته های اصلی مردم در دوران انتخابات بود

 

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، وجود کارگاه ها و کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل و واحدهای تولیدی در هرسین که هنوز برخی از آنها منابع اولیه و تولیدات خود را در انبار دارند ولی به دلایلی سالیان درازی است که قفل بر درب آنها خورده است، نشان دهنده عدم حمایت از سرمایه گذاران و پشتیبانی از بخش خصوصی و همچنین نادیده گرفتن بحث اقتصاد مقاومتی و تولید داخل بوده است.

 

بیکاری سرپلذهاب را آزار می دهد

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از بازی دراز،  مهمترین مشکل موجود در شهرستان سرپل ذهاب موضوع بیکاری است و این مهم، جز با فعال کردن واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی و توسعه بخش کشاورزی این شهرستان حل نخواهد شد.

 

نرخ بیکاری شهرستان سرپل ذهاب از متوسط استان بیشتر است. با وجود اینکه شهرستان سرپل ذهاب یکی از شهرستانهای توانمند استان درهمه بخش‌های اقتصادی به ویژه بخش کشاورزی است اما همچنان نرخ بیکاری شهرستان بالاتر از استان است.

 

کشاورزی مهمترین عامل در ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان سرپل دهاب است و چنانچه مسئولان بتوانند برنامه ریزی بهتری در بخش کشاورزی داشته باشند، بی شک می توان با استفاده از این پتانسیل بخش مهمی از آمار بیکاری را در این شهرستان پایین آورد.

با توجه به اینکه بخشی از شهرستان سرپل ذهاب با اقلیم کردستان عراق هم مرز است لذا  همین موضوع می تواند با وجود بازارچه مرزی تیله کوه در این شهرستان، سهم مهمی در اشتغال منطقه داشته باشد.

 

بیکاری و نبود اشتغال، کمر خانواده‌ها و جوانان را خم کرده است

 

یکی از فارغ التحصیلان بیکار شهرستان سرپل ذهاب در گفتگو با خبرنگار بازی اظهار داشت: چرا کسی صدای ما بیکاران جامعه را نمی شنود؟ همه ما با انگیزه بسیار در پی ادامه تحصیل بودیم اما پس از گذران دوران تحصیل باید از بیکاری رنج ببریم.

 

عزیزی که کارشناس کامپیوتراست، افزود: متأسفانه پس از دریافت مدرک خود مجبور شده ام راننده تاکسی شوم و این درحالی است که دوستان من پس از اخذ مدرک دیپلم، وارد بازار کار شده و هم اکنون از لحاظ مالی در شرایط بهتری به سر برده و تشکیل خانواده داده اند اما من همچنان مجرد و بدون هیچ گونه پشتوانه مالی باقی مانده ام.

 

احمدی که پدر دو جوان بیکار است، می‌گوید: چرا دولت برای معضل بیکاری جوانان چاره اندیشی نمی‌کند؟ تا کی باید شاهد بیکاری جوانان باشیم؟ آنان به خاطر بیکاری و ناتوان ماندن درتأمین هزینه‌های مادی نمی‌توانند ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند.

 

خانم رضایی نیز اظهار داشت: متأسفانه بیکاری جوانان سبب بروز مشکلات اجتماعی فراوانی از جمله گرایش به سوی مشاغل کاذب و گاهاً خلاف شده است و این یکی از بزرگترین معضلات هر جامعه به شمار می رود.

 

محمدیان اذعان کرد: پتانسیل های خوبی در شهرستان سرپل ذهاب از جمله بازارچه مرزی تیله کوه وجود دارد، اما متأسفانه ساکنان شهرستانهای دیگر از مزایای آن بهره مند شده و دراین بازارچه به فعالیت می پردازند.

 

وی درادامه افزود: چنانچه مسئولین شهرستان سرپل ذهاب فرصت و زمان را غنیمت شمارند و هر چه سریعتر در پی ساماندهی این بازارچه برآیند بی شک بخش عظیمی از معضل بیکاری شهرستان حل خواهد شد.

 

بالا بودن نرخ بیکاری در شهرستان سرپل ذهاب یکی از موضوعاتی است که باید توجه ویژه ای به آن شود زیرا هم اکنون  بیکاران فراوانی در این شهرستان وجود دارند.

 

معافیت مالیاتی می تواند انگیزه سرمایه گذاران برای اشتغالزایی افزایش دهد

 

فرماندارشهرستان سرپل ذهاب در گفتگو با خبرنگار بازی دراز اظهار داشت:باید با برنامه ریزی دقیق و عزم جدی در راستای ایجاد اشتغال تلاش کرد لذا ایجاد بستر مناسب و ارائه خدمات رایگان مانند معافیت مالیاتی می تواند انگیزه سرمایه گذاران را در زمینه اشتغالزایی در منطقه افزایش دهد.

جهانبخش حیدری ایجاد اشتغال پایدار و توسعه را از جمله رویکردهای جدی دولتمردان عنوان و اذعان کرد: بی شک با تعامل و همکاری از تمام ظرفیت ها و امکانات برای تحقق این مهم استفاده خواهد شد.

 

 

وی درادامه افزود: با توجه به سهم اشتغال شهرستان سرپل ذهاب در سال 94 ، از صد در صد آن ، 90 درصد محقق شده است اما به دلیل حجم بالای بیکاری در این شهرستان کماکان آمار بیکاری شهرستان سرپل ذهاب از سایر شهرستانهای استان بالاتر است.

 

حیدری همچنین اذعان کرد: آن چیزی که امروز بیشتر مطرح است و در کشور و یکی از بحث های اصلی وروز جامعه به شمار می رود، بحث های اقتصادی وسرمایه گذاری است که به طور جدی مورد توجه همه قرار داشته و یکی از دغدغه های رهبری است.  تنها در سایه اقتصاد، معیشت و اشتغال، رفاه و آسایش مردم مطرح می شود.

 

وی خاطر نشان کرد» یکی از انتظارات اصلی جامعه ما بخصوص قشر جوان موضوع اشتغال است که با توجه به اینکه نیروی جوان و قابل توجه ای در جامعه وجود دارد و اکثرا  نیروهای تحصیل کرده فاقد شغل می باشند لذا بایستی در جهت ایجاد اشتغال برای آنان گامهای مؤثری برداشت.

 

همه دستگاه های اجرایی در مسئله اشغال سهیم هستند

 

رئیس اداره کار و امور اجتماعی شهرستان سرپل ذهاب نیز اظهارداشت: بحث اشتغال تنها مختص به یک نهاد یا ارگان خاص نیست و همه دستگاههای اجرایی در این امر مهم دخیل هستند.

 

 

ارسلان فلاحی با اشاره به اینکه شهرستان سرپل ذهاب از لحاظ تعداد بنگاهها و شرکتهای تعاونی در حد قابل قبولی است، گفت: بنگاه های بسیاری در شهرستان سرپل ذهاب مشغول به فعالیت هستند اما آنچه که در جهت تداوم این بنگاه ها مهم و حیاتی است، ارائه سرمایه در گردش به این واحدها است تا همچنان در چرخه فعالیت حضور داشته و فعالیتشان ادامه یابد لذا تأمین منابع در این امر حائز اهمیت است.

 

وی با توجه به نقش بی بدیل آموزش های فنی و حرفه ای دراشتغالزایی تصریح کرد: آموزش صحیح مهارت های فنی و حرفه ای و دارا بودن تجربه در زمینه خود اشتغالی بسیار حائز اهمیت بوده و می تواند گره گشای معضل بیکاری باشد.

 

فلاحی خاطر نشان کرد: همچنان سیاست دولت در رابطه با تأمین اعتبار و حوزه آن اعلام نشده ، اما با توجه به شعار سال 95 ، مبنی بر اقصاد مقاومتی، اقدام و عمل، امید داریم که حرکت های خوبی در زمینه خود اشتغالی و تولیدات ملی صورت پذیرد.

 

وی گفت: متأسفانه تعدادی از واحدهای شهرستان سرپل ذهاب به دلیل عدم حمایت مسئولین تعطیل شده اند لذا بایستی با برنامه ریزی، نظارت و حمایت همه جانبه از تعطیلی واحدهای تولیدی خودداری نماییم.

 

نعره های سهمگین غول بیکاری در شهر هزارماسوله

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازهزار ماسوله، آمار بیکاری در شهرستان پاوه این روزها  به موضوعی نگران کننده برای مردم این شهرستان تبدیل شده است تا جایی که یکی از عواملی که باعث جدایی زوج های جوان شده، مسئله بیکاری است.

 

این آمار در شرایطی که دولت یازدهم وعده هایی در خصوص بهبود معیشت داد نه تنها بهتر نشد بلکه مشاهده سطح جامعه نشان می دهد که این وضعیت نیز بد تر شده است.

 

هرچند مقام های رسمی همواره از تلاش و برنامه ریزی برای مقابله و کاهش بیکاری در جامعه سخن گفته اند ولی واقعیت این است که تاکنون این تلاش ها و اقدامات دست آوردی چشم گیر و اثر گذار در کاهش و کمرنگ ساختن وضعیت قرمز بیکاری در جامعه و در میان جوانان به همراه نداشته است.

 

شدت این بیکاری در شهرستان به اندازه ای است که باعث نگرانی های جدی شده و حتی تبعات بسیار منفی را نیز به بار آورده است.

 

جوانان پاوه ای به خاطر بیکاری و نبود شغل، پیاده روهای میدان شهداء تا میدان مولوی را پیموده و با بازگشت به منزل و صرف یک وعده غذا مجددا پیمایش این پیاده رو ها را در پیش گرفته و گاهی برای گذراندن اوقات بیکاری در میادین شهر جمع می شوند.

 

 

جوانانی با تحصیلات بالا به دنبال شغل

 

یکی از جوانان پاوه ای در گفتگو با خبرنگار هزار ماسوله اظهار داشت: پاوه شهری است که فارغ التحصیلانی حتی در مقطع کارشناسی ارشد دارد اما هیچ کارخانه ای ندارد و تنها ظرفیت شهرستان گردشگری و طبیعی است که آن هم توسعه داده نشده است.

 

صحرایی افزود: جوانانی که تحصیلات بالایی دارند تنها به فکر شغل پشت میز نشینی هستند در حالی که استفاده از این این استعدادهای بالقوه می تواند باعث ایجاد اشتغالی پایدار شد.

 

 

پاوه از وجود کارخانجات و واحدهای تولیدی بی بهره است

 

یکی از شعارهای دولت یازدهم قبل از روی کار آمدن خود بهبود وضعیت معیشت مردم و در این راستا افزایش اشتغال جوانان بوده است.

 

این وعده های دولت در حالی مطرح شده بود شخص رئیس جمهور از آمار بیکاری در آن زمان اطلاع داشت و بر همین راستا هم وعده بهبود شرایط را داد اما تاکنون این وعده ها عملی نشده است.

 

فرماندار شهرستان پاوه در این خصوص در گفتگو با خبرنگار هزار ماسوله با بیان اینکه میزان درصد بیکاری در شهرستان پاوه در سرشماری سال 1390 بیش از 30 درصد بوده است، اظهار داشت: یک بحران عمومی در کشور وجود دارد که پاوه نیز از این بحران مستثنی نبوده و آمار بیکاری قابل توجهی دارد.

 

 

پرویز ایده پور افزود: ما یکی از شهرستان هایی هستیم که به واسطه مرزی بودن و نداشتن زیر ساخت های صنعتی، از کارخانجات و واحدهای تولیدی بی بهره هستیم لذا بایستی توجه را به سمت آیتم های غیر صنعتی برده و بتوانیم از محل پتانسیل موجود در منطقه و استعدادهای خاص این شهرستان استفاده بکنیم.

 

وی گفت: برای برون رفت از این معضل، احیای تخصص های سنتی منطقه و تلفیق آنها با داده های علمی جدید، توجه به توریسم و گردشگری، تولید محصولات باغی و جنگلی، گیاهان دارویی، شیلات، ایجاد دهکده گردشگری، پرورش زنبور عسل، بازارچه مرزی وابسته به صادرات و واردات در مرز شوشمی، ایجاد واحدهای صنایع کوجک که احیاگر صنایع سنتی منطقه باشد و ایجاد واحدهای صنایع وابسته به کشاورزی می تواند بخشی از بیکاری را در منطقه حل نماید.

 

وی تصریح کرد: پاوه در غرب ایران از پوشش گونه های جنگلی و مرتعی بسیار مناسبی برخوردار است که با تعدادی از مقررات منابع طبیعی و سازمان جنگل ها و مراتع و همچنین سازمان محیط زیست می تواند به عنوان محور توسعه قرار بگیرد.

 

وی خاطر نشان کرد: در منطقه چهارم حفاظت شده کشوری، بوزین و مرخیل باینگان می تواند مرکز توجه گردشگری باشد.

 

وی افزود: لغو برخی از محدودیت ها در سراسر منطقه اورامانات نوید بخش این خواهد بود که صنعت گردشگری جایگاه خود را پیدا نماید و اقتصاد توریسمی با اقتصاد خانوار عجین شود.

 

ایده پور با اشاره به نامگذاری امسال با نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: اقتصاد "تاب آور" می تواند در مقابل تمامی مشکلات به یاری مردم آمده و داشته های مردم را برای رفع نیازمندی های نامحدود آنان یاری نماید.

 

وی افزود: اقتصاد مقاومتی که در اصطلاح لاتین آن را ریز لاین می گویند، امروز بهترین نسخه برای برون رفت از شرایط فعلی بیکاری محسوب می شود.

 

چرخ اشتغال در ثلاث باباجانی نمی چرخد

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازشاخ شمیران، ثلاث باباجانی شهرستانی مرزی و محروم است که در دوران دفاع مقدس متحمل خسارات متعددی شد. این شهرستان در شمال غرب استان کرمانشاه واقع شده است .

 

ثلاث باباجانی، در سال ۱۳۸۱ به مرکزیت شهر تازه آباد  با 2 شهر  و ۲۵۲ روستا  و 1920 کیلومتر مربع به عنوان شهرستان شناخته شد. این شهرستان با جمعیتی نزدیک به 40 هزار نفر از طرف غرب با کشور عراق هم مرز و دارای نزدیک به 40 کيلو متر مرز مشترک با آن کشور است.

 

 اين شهرستان به عنوان پلي بين شهرستانهاي پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب، اسلام آبادغرب و قصرشيرين و کشور عراق با دارا بودن دو اقليم سردسير و گرمسير می تواند در حوزه اقتصادي با صدور محصولات و از نظر جهانگردي به عنوان واسطه و نزديکترين راه به کشور عراق براي شهرستان هاي همجوار و مرکز استان نقش خود را ايفا کند.

 

همسايگي کشور عراق با بازار مرزی شيخ صله به عنوان مرکزي جهت مراوده اقتصادي در چند سال گذشته نقش بسزايي در اقتصاد شهرستان داشته است.

 

همچنین شهرستان ثلاث داراي اهميت استراتژيک بوده و مردم سلحشور اين شهرستان در دوران دفاع مقدس رشادتشان زبانزد است.

 

معضل بیکاری و رکود در ثلاث باباجانی

 

اما آنچه که شهرستان را امروز آزار می دهد وجود رکود و بی کاری در این شهرستان مرزی است. ثلاث باباجانی به غیر از چند کارخانه آسفالت و شن و ماسه که آن هم می توان گفت شخصی و یا وابسته به نهادهای و ادارات هستند و اشتغال زایی چندانی ندارند، فاقد هر گونه کارخانه و یا تولیدی اشتغال زایی است.

 

از سوی دیگر بازارچه مرزی شیخ صله می تواند قطبی اقتصادی برای این شهرستان باشد اما در سایه ضعف مدیریتی نتوانسته است نیازهای شهرستان را در حوزه اشتغال برآورده کند. این در حالی است که در صورت مدیریت قوی و تجهیز و دادن امکانات به این بازارچه مرزی می توان شاهد به کار گیری تعداد زیادی از مردم در این بازارچه شد.

 

 

زیر ساخت های بازارچه مرزی شیخ صله با توجه به درآمدزایی هایی که در طول این چند سال داشته است، همچنان دست نخورده و قدیمی باقی مانده است و رمقی برای جلب سرمایه داران جهت ترخیص بارهای خود از این مرز را نمی گذارد.

 

نبود نیروی متخصص و نقش آن در آمار بالای بیکاری در ثلاث باباجانی

 

خالد محمودی یکی از جوانان اهل شهرستان ثلاث باباجانی که در رشته مهندسی عمران تحصیل کرده است، در گفتگو با خبرنگار شاخ شمیران نبود نیروی متخصص در شهرستان را یکی از دلایل آمار بالای بیکاری ثلاث باباجانی عنوان کرد.

 

محمودی گفت: اگر بخواهم در حوزه تخصصی خودم یعنی عمران به این منظر نگاه کنم توجه شما را به این نکته جلب می کنم  که شهرستان ثلاث باباجانی دارای چندین ابر پروژه با سرمایه های چند هزار میلیاردی است که در حال اجرا است.

 

وی افزود: پروژه هایی مانند طرح انتقال آب گرمسیری، سد ازگله، خط انتقال آب سد زمکان، زهکشی زمین های دشت حر، پروژه های مربوط به اکتشاف نفت و... از پروژه های بزرگ در شهرستان ثلاث باباجانی است اما سهم افراد بومی در آن ها بسیار بسیار کم است.

 

این مهندس عمران خاطرنشان کرد: یکی از علت های کم بودن سهم نیروهای بومی در این پروژه ها به خود آنها بر می گردد چرا که افراد بومی شهرستان مهارت و توانایی لازم و کافی را برای اشتغال در این پروژه ها ندارند و تنها می توانند در کارگری روز مزد مشغول شوند.

 

وی تاکید کرد: از سوی دیگر نمی توان گفت که پیمانکاران این پروژه ها رغبتی برای به کارگیری افراد بومی ندارند چون برای یک پیمانکار با توجه به قسمت اقتصادی و کاهش هزینه هایی مثل ایاب و ذهاب و اسکان و... به کارگیری افراد بومی به صرفه تر است  اما به هر حال حتی سهم افراد بومی در این قسمت هم بسیار کم و ناچیز است.

 

وی در ادامه گفت: گاهی هم افراد بومی مهارت و رغبتی برای اشتغال در این پروژه ها ندارند مثلا برای یک کار پیمانی تفاوت قیمت پیشنهادی یک فرد اهل شهرستان با یک شخص از کرمانشاه یا شهرهای دیگر آنقدر زیاد است که برای صاحب کار یا کارفرما اشتغال افراد غیر بومی بسیار به صرفه تر است.

 

خالد محمودی همچنین یکی دیگر از عوامل کاهش رغبت به اشتغال را، درآمد های بالای قاچاق سوخت دانست که افراد را به دلیل درآمد آن به این سمت می کشاند.

 

 عدم حمایت دولت از کارآفرینان عامل رکود و بیکاری

 

ابراهیم رحیمی پور نیز در گفتگو با خبرنگار شاخ شمیران عدم حمایت دولت از کار آفرینان را یکی عوامل بالای بیکاری و رکود در ثلاث باباجانی عنوان کرد.

 

 

رحیمی پور در این باره گفت: یکی از طرح های دولت برای ایجاد اشتغال، بنگاه های زود بازده بود و تعداد زیادی از مردم شهرستان ثلاث باباجانی با نظر مثبت به این طرح ها روی آوردند اما این طرح ها متاسفانه بجای اشتغال زایی موجب بی کاری، رکود و حتی بدهکاری تعداد زیادی از کسانی شد که به این طرح ها روی آوردند.

 

وی افزود: اصل طرح احداث بنگاه های زود بازده بسیار خوب بود اما متاسفانه عدم توجه های بعدی دولت به حمایت از بنگاه های احداث شده موجب تضعیف این طرح ها و ورشکستگی صاحبان آنها شد.

 

این کارآفرین اهل شهرستان ثلاث باباجانی گفت: عدم حمایت های دولت از یک طرف و سود بانکی عملا باعث تعطیلی، بی کاری و ورشکستگی بسیاری از مجریان طرح بنگاه های زود بازده در ثلاث باباجانی شد.

 

رحیمی پور گفت: اما سرنوشت این بنگاه های زود بازده در صورت حمایت های دولت و کاهش سودهای بانکی می توانست به گونه ای دیگر عمل شود و رکود، بیکاری و بدهکاری کنونی جای خود را به اشتغال، تولید و سرمایه در ثلاث باباجانی می داد.

 

رحیمی پور در پایان ابراز امیدواری کرد با توجه و حمایت های دوباره دولت به بنگاه های زود بازده چرخه اصلی این قشر که اشتغال، تولید و درآمدزایی است دوباره به کار بیافتد.

 

فارغ التحصیلان رشته های درمانی در رویای اشتغالی پایدار

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازشهدشفا، بیکاری یکی از مباحث مهم در کشور است که به معضلی برای جوانان تبدیل شده است و لازم است به طور اساسی بررسی شود.

 

نرخ بیکاری در مناطق مختلف ایران متغیر است  و در بین استان ها، کرمانشاه بیشترین درصد نرخ بیکاری کشور را به خود اختصاص داده است.

 

بیکاری در همه رشته های تحصیلی وجود دارد و در این بین، به غیر از رشته پرستاری، رشته های پزشکی و رشته های مرتبط با درمان هم از شرایط مستثنی نیستند. بی توجهی دولت یازدهم به عرصه اشتغال باعث شده که بیکاری به حوزه فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با درمان هم برسد.

 

معضل بیکاری نه تنها بر جامعه و خانواده تاثیرات سوء دارد بلکه سبب ایجاد ناراحتی های جسمی و روحی بر افراد می شود.

 

آسیب های روانی بیکاری فارغ التحصیلان

 

جلال شاکری روانپزشک و عضو شورای عالی سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی و رئیس بیمارستان فارابی در گفتگو با خبرنگارشهد شفا اظهار داشت: عدم وجود هویت در افراد سبب ایجاد بیماری می شود که در علم پزشکی به آن اختلالات روان تنی گفته می شود و باعث بروزمشکلات روحی، روانی و استرس می شود.

 

وی افزود: کار به طور غیرمستقیم برای نوجوان و جوان، یک نوع هویت ایجاد می کند و سبب می شود اعتماد به نفس فرد بالا رود و افسردگی، اضطراب و نگرانی های ذهنی شخص کم شود و در صورت نبود آن، استرس ها ادامه پیدا می کند و زمینه برای اختلالات روان تنی به وجود می آید.

 

این روان پزشک اظهار داشت: بیماری های اختلالات روان تنی شامل، سردرد، زخم معده، میگرن، کولیت عصبی، بیماری های تیروییدی، آسم، ضایعات پوستی، فشارخون و بیماری های دیگری هستند که  به علت اثرمستقیم و غیرمستقیم نگرانی ها به وجود می آید.

 

شاکری اظهار داشت: کار با مشغول شدن و تخلیه انرژی، بیماری های جسمی را که در اثر تشدید اختلالات روحی به وجود می آید، کم می کند، بنابراین باید برای دوری از اختلالات روان تنی، شغلی در جایگاه تخصصی فراهم شود.

 

عضو شورای عالی سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اهمیت اشتغال برای فارغ التحصیلان پزشکی بیان کرد: برای رشته پزشکی، شخص بعد از فارغ التحصیلی انتظار دارد که بعد از 8 یا 9 سال زمینه کاری برای او باشد تا باعث رشد اجتماعی و روانی وی شود.

 

شاکری با اشاره به اینکه بایستی عرضه و تقاضا با هم هماهنگ باشند، افزود: زمینه کاری باید در حدی باشد که نیازها با تعداد فارغ التحصیلان متناسب باشد.

 

وی تاکید کرد: اگر فرد کیفیت و کمیت تحصیلی و جایگاه علمی و آکادمیک بالایی داشته باشد و دارای وجدان کاری باشد و خودش را به کار نسبت دهد، قطعا دارای کار خواهد بود.

 

برای داشتن جامعه ای پایدار وجود شغل الزامی است

 

زینب فتحی کارشناس روان شناسی بالینی در گفتگو باخبرنگارشهد شفابیان کرد: انگیزه هر فردی برای تحصیل به غیر از کسب مدارج علمی، داشتن شغلی است که زندگی خود را تامین کند.

 

وی افزود: امروزه بسیاری از فارغ التحصیلان به دلیل عدم تطابق مدرک تحصیلی با نیاز کاری جامعه، بیکار هستند که این مسئله، صدمات بسیاری را بر اجتماع وارد می آورد.

 

فتحی عنوان کرد: بیکاری از بعد روحی سبب افسردگی، اضطراب و ترس از آینده نامعلوم می شود که این ناراحتی های روحی در سلامت جسم نیز تاثیر گذار خواهد بود.

 

این روانشناس افزود: ما اگر از دیدگاه اجتماعی به این قضیه بنگریم می بینیم که بدون داشتن شغل، تشکیل یک زندگی مشترک امکان پذیر نیست زیرا یکی از ارکان مهم برای تشکیل خانواده، اشتغال است.

 

وی عنوان کرد: بیکاری سبب می شود نهاد خانواده از هم گسیخته شود زیرا بدون تامین مایحتاج و ملزومات خانواده، ادامه زندگی مشکل خواهد بود.

 

فتحی بیان کرد: برای داشتن یک جامعه پایدار و پیشرفته، وجود اشتغال امری مهم است بنابراین باید توجه مسئولین به این امر پررنگ تر شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد