کد خبر: 104048|11:26 - 1395/03/27
نسخه چاپی

گیلانغرب در رمضان رنگ و بوی معنوی تر دارد؛

آداب و سننی که سوای معنویت و برکات آسمانی ،رمضان رابیاد ماندنی تر کرده است+ تصاویر

آداب و سننی که سوای معنویت و برکات آسمانی ،رمضان رابیاد ماندنی تر کرده است+ تصاویر
مطلع الفجر:باید گفت که ماه ضیافت الله ،ماه مبارك رمضان جدای ازمعنويت و بركت آسماني سرشار از لحظه هاي ناب و خاطره هاي فراموش ‏نشدني است كه با آداب و رسوم و فرهنگ شهرستانی چون گیلان غرب در این خطه بياد ماندني تر مي شود. ‏

به گزارشخبرنگار مطلع الفجر،قرار گرفتن در استانه ماه مبارک رمضان مصادف است با آیین حسنه غبار روبی  و عطر افشانی مساجد به عنوان پایگاههای دینی که با استقبال پر شور مردم و مسئولان به منظور تطهیر باور و عقاید و به نوعی  اماده شدن برای تمرینی دگر در عرصه تقوا انجام می شود.

http://old.ido.ir/myhtml/news/1392/m04/139204200724.jpg

در این ماه عزیز و همزمان با شروع ایام روزه  جلسات و محافل معنوی در سطح شهرستان  گیلان غرب به همت ادارات متولی و  با حضور مردم عزیز روزه دار برگزار می شود که از ان جمله می توان به محافل قرانی  در مسجد جامع  گیلانغرب که  قبل از نماز با استقبال خوب همشهریان برگزار است،  اشاره کرد.

 ‏
همچنین در این ماه که معروف و مزین به ضیافت الهی است ،پخت غذاهاي محلي و افطاري دادن به دوستان و آشنايان يكي از آداب و رسوم اين ماه است كه با ‏پخت غذاهاي خوشمزه از قبيل حليم، شله، آش، بژي ، شله زرد،نان جو و ذرت، آش گندم و روغن محلي بياد ماندني تر مي شود.

 ‏


مردمعموما در این شهرستان براین باورند که  حليم در افطاري هم باعث ثواب و پاداش بيشتر روزه دار نزد خداي متعال مي ‏شود و هم اين كه در تقويت بنيه و جلوگيري از كاهش قواي روحي و جسمي تا پايان ماه مبارك ‏رمضان بسيار مفيد و موثر است.

 ‏


يكي از شهروندان گیلان غرب در گفتگوبا مطلع الفجر،   در خصوص فرهنگ و عرف  مرسوم  مردم شهرستان گیلانغرب  و فیوضات معنوی ماه مبارک رمضان اظهار داشت: رمضان، ماه مهماني خداست كه هر كسي سعي دارد با دادن افطاري ‏به دوستان و آشنايان بهره هاي معنوي بيشتري از اين ماه برگيرد.

 ‏
یوسفی با ذکر فرهنگ خاص رمضان در گیلانغرب  افزود: افطاري دادن به دوستان و اقوام نزديك دراین شهريكي از رسوم قديمي و كهن مردم ‏است كه همه ساله در ماه مبارك رمضان انجام مي شود. ‏
این شهروند تصریح نمود:هرچند مهمان نوازی در این خطه سابقه ای دیرینه دارد اما  ميزبان تلاش مي كند با هر آنچه كه در توان دارد از روزه داران ماه مبارك ‏رمضان پذيرايي كند.

 ‏
وی رسومات رایج در خصوص پخت غذاهای مختص این ماه را یاد اوری کرد وافزود: پخت غذاهاي خوشمزه محلي و شيريني هاي مخصوص از بژی و حلیم تا شله زد  از جمله آداب مردم گیلان غرب در ‏ماه رمضان است.

 ‏
يكي ديگر از شهروندان گیلانغرب در خصوص سنت ها و رسوم جاری ماه مبارک رمضان به خبرنگارمطلع الفجر گفت: بسياري از مردم گیلانغرب هم در نيمه ماه رمضان با دادن افطاري ‏به  همسایگان و مردم محله هاي فقيرنشين ضمن گرامي داشت ميلاد مسعود امام حسن مجتبي (ع) سنت حسنه ‏نيكوكاري را به جا مي آورند که خود این کار اقدامی حسنه در این ماه عزیز است.

 ‏
حسن بیگیان افزود: از ديگر سنت هاي اين ماه مبارك هديه دادن به افرادي است كه در خانواده براي ‏نخستين بار به سن تكليف رسيده و روزه مي گيرند كه پس از پايان نخستين روز با دادن هديه هاي ‏نقدي، چادر نماز وانچه در بضاعت خانواده باشد ... به آنان تبريك مي گويند.

 ‏http://matlaelfajr.ir/sites/default/files/fullimages/1394/05/31/img_2784.jpg
ويسنت دیگر  در ماه مبارك رمضان را پخت غذاهاي خوشمزه محلي و پخش آن ‏ميان همسايه ها برشمرد و گفت: اغلب خانم ها عقيده دارند كه پخت اين غذاها و توزيع آن  علاوه بر ثواب ان ،باعث ‏افزايش روزي و برکت خانه  مي شود.

 ‏
این شهروند گیلانغرب ادامه داد:یکی ديگر  ازآیین حسنه مردم گیلانغرب  در ماه مبارك  رمضان كه در شب هاي قدر اجرا ‏مي شود، حضور گسترده مردم در مساجدجامع، قمر بنی هاشم و صاحب الزمان مهدیه .عج. براي به جا آوردند اعمال شب هاي قدر است که هر ساله با استقبال کم سابقه مردم مومن شهرستان مواجه است. ‏

فرماندار گیلانغرب هم در خصوص اقداماتی که در ماه مبارک رمضان انجام می شود اظهار داشت : اقدامات و خدمات خوبی متناسب این ماه عزیز و به لحاظ رفاه حال شهروندان عزیز  در نظر گرفته شده  و  همزمان با ماه مبارک رمضان، اقلام مصرفی اساسی در گیلانغرب توزیع می شود.

http://ostan-ks.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=41367661-3aaf-429b-a494-74d1a9abd506

کرم محمدی ابراز داشت: در ماه مبارک رمضان همسو با اجرای طرح تنظیم بازار و جلوگیری از هرگونه نوسان قیمت، تاکنون 17 تن گوشت مرغ منجمد، 2 تن گوشت قرمز منجمد و 45 تن برنج و شکر تامین شده است و به مرور از طریق چهار مرکز توزیع با قیمت مصوب دولتی بین شهروندان توزیع می شود.

ظرف 10 روز گذشته از ماه مبارک  رمضان تاکنون 1 و نیم تن از گوشت مرغ منجمد با قیمت بین 4800  تا 5000 تومان  در اختیار همشهریان قرار گرفته است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گیلانغرب هم در گفتگو باخبرنگار مطلع الفجراز اقدامات خاص در نظر گرفته  این اداره همزمان با ماه مباترک رمضان خبر داد و ابراز داشت:از ابتدای این ماه  و نظر به استقبال همشهریان عزیز از خرید مواد غذایی برای افطار و سحری ،نظیر آش و حلیم  و زلبیا و بامیه  در دو حوزه  هم در امر بازرسی بر اماکن توزیع و فروش و هم در امر قیمت گذاری این اقلام اقدامات خوبی از سوی همکارانبه منظور رفاه روزه داران عزیز انجام شده است .

 

نورالدین پرویز با اعلام اینکه تا پایان  ماه مبارک رمضان 4 گروه گشت  مشترک با اعضای  کمیته تنظیم بازار در سطح شهرحضور فعال دارند و همشهریان میتوانند با شماره ارتباطی 124 روند شکایات خود رااز هرگونه تخلف وگرانفروشی مطرح کنند، افزود: نرخ حلیم و اش با فی هر کیلو 6000هزار تومان و زلبیا و بامیه با فی 8000 هزار تومان به مراکز عرضه مواد غذایی، تهیه و توزیع شیرینی، آش و حلیم ابلاغ شده است .

وی همچنین با عنوان این مطلب که  4کارشناس درقالب تیم کار بازرسی به صورت مستمر و رزانه امر بازرسی از واحدهای صنفی شهر را رصد و روند نظارترا اجرا میکنند تصریح نمود:نظر به  قرار گرفتن در ماه عزیز و معنوی  رمضان به تعداد 6 نانوایی سطح شهرستان ابلاغ شده به لحاظ رفاه حال روزه داران عزیز نسبت به تغییر ساعت کاری خود اقدام نمایند .

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد