کد خبر: 102044|14:25 - 1395/02/06
نسخه چاپی

تبعات نبود سیستم بازیافت در گیلانغرب؛

زیبایی انارک مقابل تلی از زباله رنگ باخت/ وحشت طبیعت از تراژدی هجوم دور ریختنی ها + تصاویر

زیبایی انارک مقابل تلی از زباله رنگ باخت/ وحشت طبیعت از تراژدی هجوم دور ریختنی ها + تصاویر
مطلع الفجر: سالهاست که تنگه انارک گیلانغرب به مکانی برای انباشته شدن زباله های شهری بدل شده و مشکلات متعددی را به وجود آورده است.

به گزارشمطلع الفجر، سلامت یکی از مهم ترین خواسته ها و مطالبات اجتماع بشری است که امروزه نه تنها مسئولین ذیربط باید در تحقق این هدف اجتماعی تلاش کنند، بلکه تمامی آحاد مردم باید در راستای پیشبرد این اهداف گامی بلند و موثر بردارند.

 

اما گاهی این مهم با ندانم کاری و بی تدبیری هایی علاوه بر اینکه حیات انسانی را به مخاطره می اندازد بلکه بلای جان طبیعت نیز می شود و شرایط زیست محیطی را نیز به چالش می کشد.

 

یکی از مصادیقی که هم زندگی انسانها و سلامتی آنها و هم موجودیت زیست محیطی را به مخاطره میاندازد زباله هاست که نمونه عینی آن در شهرستان گیلانغرب ملموس است. بی توجهی به بحث دفع صحیح و اصولی زباله های شهری موضوعی است که امروز شهرستان گیلانغرب را رنج می دهد.

 

سالهاست که شهرداری گیلانغرب در اقدامی عجیب زباله ها را در بخشی از طبیعت که در فاصله 5 کیلومتری شهر است و در تنگه ای قرار داشته و در مسیر تردد مردمان دهستان ویژنان است،  رها می کند.

 

مشکل مردم این دهستان نزدیک به این مهم زمانی بیشتر می شود که علاوه بر بوی بد و متعفن و آزار دهنده زباله ها باید دود آتش زدن زباله ها که در تنگه پخش می شود را در ریه های خود فرو کنند!

 

 

 

پیچیدن بوی آزاردهنده در تنها راه ارتباطی ویژنان

 

 به راستی چرا باید عده ای از  مسئولان این رنج را بر الام مردمان محروم دهستان ویژنان  بیافزایند؟ آیا  کارگروه بهداشت و شهرداری نمی توانند مسیر کمآاسیب تر و بدور از تردد عمومی را برای این مهم بر گزیند؟ آیا شهرداری نسبت به رفاه حال مردمان این منطقه بی تفاوت است؟

 

آنچه محرز است این است که ظرف سالهای گذشته با وجود اعتراضات مردم این دهستان که تنها راه مواصلاتی آنها به شهر عبور از این تنگه بد بو است، نه شهرداری و نه مسئولان شهر چاره ای برای رفع این معضل پیدا نکرده و گویی به دغدغه مردم این دهستان بی توجه بوده اند.

 

 

 مشکل دیگر  انباشته کردن زباله ها در این مکان، خسارتهای زیست محیطی آن است چرا که نایلون و پلاستیک هایی غیر قابل بازگشت به چرخه طبیعت که باد با خود آنها را به این سو و ان سو می برد بر سر بوته و گیاهان می روند و با این اوصاف بوته و درختچه های این منطقه دچار مرگ زود هنگام می شوند.

 

 

 

 به استناد ماده 9 قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست، ماده 22و32 قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا و ماده 688 قانون مجازات اسلامي برخورد قانوني با آلوده كنندگان هوا اجتناب ناپذيراست و اين در شرايطي است كه در هيچ جاي قانون مديريت پسماند نامي از آتش زدن زباله ها نيامده است! شاید اینگونه دست مجریان قانون در حمایت از حقوق مردم در این مورد بسته شده است.

 

 
 

با توجه به ميزان ايجاد آلودگي به واسطه دفع غير اصولي زباله ها مي توان اينگونه گفت كه اين امر با توجه به نوع زباله آتش گرفته متفاوت خواهد بود و شايد اين اقدام شهرداري ناشي از اين تفكر غلط باشد كه دود پخش شده از آتش زدن زباله ها به آساني در هوا از بين مي رود كه اين موضوع هم ريشه در همان نگرش غير مسولانه و به دور از منطق متوليان غير متخصص دارد.

 

 

دفع زباله ها غیر اصولی است

 

 فریبرز بساطی در گفتگو باخبرنگار مطلع الفجربااشاره به اهمیت مقوله سلامت عمومی و صیانت از محیط زیست اظهار داشت: در خصوص اهمیت ساماندهی زباله و پسماندهای شهری باید گفت که دفع استاندارد با رعایت شاخصه های سلامت از چنان اهمیتی برخوردار است که نمی توان آن را نادیده گرفت. در خصوص دفع زباله در منطقه انارک گیلانغرب هم باید بگویم که چنین روشی منطبق با روشهای استاندارد و تعریف شده نیست و ما نیز در این راستا مکاتباتی را با شهرداری گیلانغرب در خصوص مشکلات این نوع از دفع زباله انجام داده ایم اما متاسفانه تاکنون شاهد تغییری در دیدگاه و روش دفع و مکان ان از طریق شهرداری نبوده ایم.

 

مدیر اداره محیط زیست شهرستان گیلانغرب افزود: ما در شهر گیلانغرب و سرمست مکان دفع و نوع دفع زباله استاندارد نداریم و در این باره با شهرداری به منظور مکان یابی، مکاتبه و رایزنی کرده ایم ولی هنوز مکان دفع زباله ها تغییر نکرده و عموما رغبتی از سوی شهرداری ها برای همراهی در این امر مشاهده نشده است.

 

گیلانغرب نیازمند سیستم نوین بازیافت است

 

وی گفت: اگرچه ما مکانهایی را برای تغییر در مکان و روش به  شهرداری پیشنهاد داده ایم اما در خصوص استقرار مرکز بازیافت زباله و ضرورت استفاده از سیستم های نوین بازیافتی نیز با استان مکاتبه داشته ایم که انتظار داریم با عنایت عزیزان در استان و نگاه ویژه به گیلانغرب به زودی شاهد استقرار مراکز بازیافت زباله در گیلانغرب باشیم چرا که با این روش هم به سلامت عمومی مردم توجه شده و هم از خسران بیشتر به محیط  زیست جلوگیری نموده ایم.

 

 

 

 برای تغییر در یک رویه غلط نیاز به تغییر در نگرشها، مدیریتها و حتی نگاه مردم دارانه مسئولان است از این رو امیدواریم چنین مولفه هایی در مجموعه شهرداری و کارگروه بهداشت شهرستان وجود داشته باشد تا زمینه صیانت از محیط زیست و خصوصا سلامت مردم دهستان ویژنان بوجود آید

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد