کد خبر: 101748|14:46 - 1395/01/25
نسخه چاپی

لزوم توجه به زیرساخت های سدزاگرس؛

نعمت های خدادادی پشت سد بی تدبیری ها محبوس شد/ آب در کوزه و کشاورزان تشنه لبان می چرخند

نعمت های خدادادی پشت سد بی تدبیری ها محبوس شد/ آب در کوزه و کشاورزان تشنه لبان می چرخند
مطلع الفجر: با وجود پر شدن آب پشت سد های گیلانغرب اما تاکنون اقدام مناسبی برای استفاده از آن ها انجام نشده است.

به گزارشمطلع الفجر،سدهای گیلانغرب از جمله سد زاگرس، در سالهای اخیر در حالی چندین بار سر ریز شدن خود را تجربه می کنند که هنوز بستر های لازم برای استفاده مردم از تمام ظرفیت آن ها فراهم نشده است.

 

پس از بارش های روزهای گذشته و افزوده شدن حجم آب های پشت سد در گیلانغرب، فرماندار گيلانغرب گفت: بارندگي هاي مناسب و مطلوب اخير باعث شد تا ارتفاع آب سد زاگرس اين شهرستان به بالاترين سطح ممكن برسد و مخزن اين سد پر شود بطوري كه در آستانه سرريز شدن است.

 

كرم محمدي  افزود: هم اكنون بيش از 59 ميليون متر مكعب آب در پشت سد زاگرس گيلانغرب ذخيره شده است.

 

 

وي با بيان اينكه بارندگي هاي سال زراعي جاري در نوع خود بي نظير است و اين امر نويد بخش سال خوبي براي كشاورزان است اظهار داشت: با ذخيره شدن آب در پشت سدهاي گيلانغرب بخش زيادي از مشكلات مربوط به كمبود آب اراضي زراعي رفع مي شود.

فرماندار گيلانغرب با بيان اينكه بارش هاي بسيار خوب سال زراعي جاري باعث شد كه تاكنون 73 ميليون متر مكعب آب پشت سدهاي زاگرس، مخزني و سراب ذخيره شود:افزودظرفيت اصلي اين سدها را 85 ميليون مترمكعب اعلام كرد.

 

علی رغم اذعان فرماندار گیلانغرب بر مطلوب شدن بارش ها و افزایش حجم آب پشت سد، اما اقدام مناسبی تاکنون برای استفاده از آب سدها انجام نشده است.

 

  با وجود بارشهای اخیر و وجود نعمت فراوان آب و اینکه سد زاگرس اولين و بزرگترين سد قوسي و خارج از بستر كشور است كه با هدف توسعه اراضي مستعد دشت هاي گيلانغرب و قصرشيرين به ميزان 9 هزار و 800 هكتار، توسعه اقتصادي و اجتماعي منطقه با ايجاد اشتغال مولد، توسعه باغ ها، شيلات، صنعت گردشگري و تامين نيازهاي زيست محيطي احداث شده است اما به واسطه عدم تکمیل شبکه های توزیع آب در پایین دست سد مذکور  مردم نتوانسته اند از تبعات مثبت این سد برخوردار شوند.

 

 

ساخت  سد زاگرس با صرف 600 ميليارد ريال اعتبار از سال 82 آغاز و در سال 87 تكميل شد كه يكنواختي سطح آب در كل نقاط آن باعث ايجاد يك ساحل آرام و چشم انداز زيبا در حاشيه سد شده است. اين سد يكي از سدهاي منحصر به فرد كشور و استان كرمانشاه به شمار مي رود.

 

از مسئولان انتظار می رود مشکلات جذب اعتبار به منظور تکمیل شبکه های پایین دستی سد زاگرس و سد گیلانغرب را پیگیری نمایند تا مردم محروم منطقه بتوانند استفاده شایسته ای را این حق نعمت خدایی و حق مسلم خود داشته باشند.

 

شهرستان گیلانغرب با دارا بودن 3 سد، بزرگترین معادن قیر طبیعی و بازارچه مرزی سومار  بیش از 60 هزار نفر جمعیت دارد که جزو شهرستانهای محروم و کمتر توسعه یافته به شمار می آید. این در شرایطی است که بسترهای بالقوه برای اشتغالزایی در سایه حمایت های دولت و بخش خصوصی در آن فراهم است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد