کد خبر: 101431|09:01 - 1396/01/12
نسخه چاپی

معرفی جاذبه های تاریخی و باستانی ؛

"حسن زوردار" بنایی تاریخی و اتشکده ای ازدوره ساسانی در گیلانغرب+ تصاویر

"حسن زوردار" بنایی تاریخی و اتشکده ای ازدوره ساسانی در گیلانغرب+ تصاویر
مطلع الفجر:آتشکده حسن زوردار در فاصله یک کیلومتری ضلع شمال غربی و سمت راست جاده گیلانغرب در استان کرمانشاه به روستای خالوخالو و روستای گرازان بر روی تپه ای مشرف بر زمینهای اطراف واقع شده است.

به گزارش  خبرنگارمطلع الفجر، یکی از اثار تاریخی و باستانی گیلانغرب که قدمت  و نوع بنای ان  ذهن هر کنجکاو به عرصه های تاریخی و هویت باستانی را به خود میخواند، اتشکده حسن زوردار است  ، آتشکده حسن زوردار در فاصله یک کیلومتری ضلع شمال غربی و سمت راست جاده گیلانغرب در استان کرمانشاه  به روستای خالوخالو و روستای گرازان بر روی تپه ای مشرف بر زمینهای اطراف واقع شده است.

 

محوطه باستانی حسن زوردار دارای بنای با چهار پایه طاق است که یکی از پایه های شرقی بنا به مرور تخریب شده و چهار درگاه جهت ورود به بخش مرکزی که همان فضای مرکزی است تعبیه شده است.

 

ملات بکار رفته در ساختار بنا گچ وشفت آهک است، مصالح بکار رفته در این بنا قلوه سنگ و لاشه سنگ است، ارتفاع پایه های بنا تقریبا دقیق از پی بنا تا سطح پایه های باقی مانده طاقهای آتشکده (در حال حاضر )۷۰/۴سانتیمتر می توان تخمین زد.

 

با توجه به اینکه هیچ گونه کاوش علمی روی این بنای بسیار ارزشمند صورت نگرفته تقریبا” می توان ابعاد آن را ۵۰/۱۹*۵۰/۱۷ سانتیمتر در نظر گرفت که پایه های طاق را در خود محصور نموده است.

http://matlaelfajr.ir/wp-content/uploads/i.jpg

قطر پایه های طاق ۵۰/۲ سانتیمتر است که پس از کاوش و پاکسازی اطراف و داخل محوطه می توان به صورت دقیق تر سازه های که مرتبط با این اثر ارزشمند است مشاهده و اعلام کرد.

 

بنای مذکور هر چند بر روی تپه ای طبیعی واقع شده اما در این محل کمی پایین تر از زمینهای اطراف واقع شده که احتمالا دال براستقرار مجددا در این قسمت (احتمالا اوایل اسلامی ) بوده است، وجود مواد فرهنگی و سازهای الحاق شده به این بنا مؤید آن است که در دورانهای بعد از نیز این بنا استفاده شده است.

 

در بخش داخلی پایه های طاق و چسپیده به آن سازه ای دایره شکل با ملاط گچ مصالح سنگ و آجر وجود دارد که دارای در گاهی در بخش جنوبی است که خود نشان از الحاق به بخش اصلی بنا است.

 

در کنار آتشکده مذکور درختی کهنسال و باشاخه و تنه قطوری با نام درخت ون مشاهده می شود که احتمالا مؤید هم قدمتی درخت ون با بنا باشد که اهمیت این بنا را دو چندان کرده است.

http://matlaelfajr.ir/wp-content/uploads/o.jpg

بنا فاقد پوشش طاق و احتمالا هم قدمت با آتشکده شیان اسلام آبادغرب و متعلق به اواخر دوران اشکانی و اوایل ساسانی باشد در اطراف بنا و طی حفاری که توسط امور آب و جهاد کشاورزی ایجاد شده (جهت انتقال آب کشاورزی )متأسفانه کانالی با عمق ۲ متر ایجادشده که آسیب جدی به لایه های آثار باستانی وفرهنگی وارده شده است که قطعات از سفال نخودی که متعلق به انواع ظروف می باشد مشاهده می شود.

 

وجود سنگ چینهای در سکشن کانال از وجود سازه های معماری دیگری خبر می دهد آتشکده با محوطه اطراف در صورتی که موردتوجه قرارگیرد و همچنین کاوش، بررسی و پس از از پاکسازی مرمت وباسازی شود از مهمترین بناهای غرب کشور جهت بازدید گردشگران به حساب می آید که خود باعث جذب گردشگر می شود.

 

 f

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد