کد خبر: 101370|13:41 - 1394/12/24
نسخه چاپی

جاذبه های تاریخی و گردشگری در گیلانغرب ؛

آتشکده 1600ساله عصر ساسانی در گیلانغرب از برجسته ترین مصادیق هویت باستانی این منطقه به شمار می آید + تصویر

آتشکده 1600ساله عصر ساسانی در گیلانغرب از برجسته ترین مصادیق هویت باستانی این منطقه به شمار می آید + تصویر
مطلع الفجر : آتشكده منتصب به عصر ساسانی در حاشیه سراب گیلانغرب و دارای فضای مركزی كه محل آتشدان با چهار طاقی در اطراف و پایه های طاق و اتاق های مجاور و همچنین راهروهایی در ضلع غربی آتشكده است.
به گزارش خبرنگار مطلع الفجر،در قسمت ضلع جنوب شرقی شهر گیلانغرب آثار یک آتشکده هنوز پا برجاست این آثار تاریخی مشرف بر چشمه سراب مورت و در ضلع جنوبی کاخ اربابی قرار دارد و بنای آن به اواخر دوره ساسانی با قدمت تقریبا ۱۶۰۰سال بر می گردد که در ایام نوروز میزبان مهمانان و گردشگران نوروزی بوده است.
 

 80597098-4114020

 

بخش های مهمی از این آتشکده در نتیجه کاوشهای باستان شناسی که اخیرا توسط میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده، پیدا شده است، آتشکده دارای فضای مرکزی که محل آتشدان با چهار طاقی در اطراف و پایه های طاق و اتاق های مجاور و همچنین راهروهایی در ضلع غربی آتشکده می باشد.

 

 در بخش شمالی آن ایوانی با دو ستون دارای گچ بری قرار گرفته که بخشی از دیواره های قطور این قسمت کاملا مشهود است.

 

در ضلع جنوبی بنا اتاقهای الحاقی وجود دارد که احتمالا در دوران های متاخر از آن بعنوان کارگاه استفاده شده است مصالح بکار رفته در احداث این بنا قلوه سنگ رودخانه ای با ملات گچ و ساروج و شفته آهک است، دیوارهای آن دارای اندود گچ می باشد.

 

IMG_04861

 

کف آتشکده با اندودی از گچ کف سازی شده است این آتشکده در هر چهار ضلع دارای درب ورودی بوده و این امر حاکیست که در اطراف آتشکده اتاقهایی وجود داشته که احتمالا محل سکونت روحانیون آن بوده که بخش هایی از آن هنوز هم هویداست اما هنوز کاوشی در آن صورت نگرفته است.

 

DSC00743

 

وجود بوته های درختچه کمیاب ‘مورد’ در حاشیه چشمه سراب و مجاورت این محوطه تاریخی اهمیت باستانی آنرا مضاعف نموده است چرا که ‘مورد’ در نزد زردشتیان از اهمیت و تقدس خاصی برخوردار بوده بطوریکه آنرا نماد اهورا مزدا دانسته اند.

 

IMG_04861

 

به لحاظ اینکه آب، خاک، آتش و باد در نزد زردشتیان مقدس بوده و برای آن تقدس خاصی قایل بوده اند لذا آتش را بعنوان یکی از عناصر چهارگانه مقدس در این مکان بر پا و نگهداری می کرده اند در گذشته و امروزه نیز از ‘مورد’ بهنگام برپایی مراسم در آتشکده های زردشتی استفاده می کنند

 

مورد گیاهی درختچه ای با برگهای معطر و همیشه سبز و پایا است که از نظر ظاهر شبیه انار بوده و بومی ناحیه مدیترانه ای است که در سه نقطه اروپای جنوبی، هند و چند نقطه استثنایی ایران می روید که یکی از این نقاط سراب گیلانغرب است، از نظر علمی عصاره مورد امروزه برای درمان بسیاری از بیماریها حتی بیماریهای صعب العلاج کاربرد اساسی دارد.

 

 80463040-3558466

 

شهر گیلانغرب دارای ۳۴۶ اثر تاریخی شناسایی شده است که ۳۰۶ اثر آن ثبت گردیده است مناطق گردشگری گلین، میاندار، ویژنان ، داربادام، قلاجه، مله نی ،دشت دیره ، مناطق مرزی سومار، سدهای زاگرس، مخزنی، سراب مورد، و آثار تاریخی مهم کاخ اربابی، با قدمت ۲۵۰۰ سال ، آتکشده ساسانی،حسن زوردار، چهل مرد، طاق فرهاد،قلعه مهرنگار ، قلاع و… از مهمترین آثار تاریخی و گردشگری می باشند.

 

مناطق عملیاتی مطلع الفجر، چغالوند، شیاکوه، آوزین ، گورسفید ، تنگه حاجیان ، پادگان حضرت رسول و… از مهمترین نقاط عملیاتی دوران دفاع مقدس در شهرستان گیلانغرب محسوب میگردند که همه ساله پذیرای شمار زیادی از میهمانان نوروزی از سراسرکشوراست

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد