کد خبر: 105583|11:06 - 1395/05/12
نسخه چاپی

قسمت 1

ا لگوهای تربیتی در قرآن ونهج البلاغه

ا لگوهای تربیتی در قرآن ونهج البلاغه
مطلع الفجر:مقاله حاضر در خصوص برخی از الگوهای تربیتی شامل مقدمه ، الگوهای تربیتی در قران و نهج البلاغه می باشد که در صدد ترویج وجهه فرهنگ اسلامی و تاسی از آموزه های دینی بر مدار قران و نهج البلاغه به قلم کارشناس ارشد علوم تربیتی نگاشه شته شده است .

 به گزارش مطلع الفجر ،مقاله حاضر در خصوص  برخی از  الگوهای تربیتی  شامل مقدمه ، الگوهای تربیتی  در قران  و نهج البلاغه می باشد که در صدد  ترویج وجهه فرهنگ اسلامی و تاسی از آموزه های دینی بر مدار قران و نهج البلاغه به قلم کارشناس ارشد  علوم تربیتی نگاشه شته شده است  که در چندین قسمت به صورت کامل در اختیار مخاطبین گرامی قرار خواهد گرفت ؛.

 

مطلع الفجر:فریبرز علی محمدی*/مقاله حاضر در خصوص برخی از الگوهای تربیتی که در قرآن و نهج البلاغه مطرح  شده اند می باشد  شامل مقدمه ،الگوهای تربیتی  در قران  و نهج البلاغه  که عبارتند از : پیامبر گرامی اسلام(ص)  به عنوان بهترین الگو ،حضرت علی ( ع) و حضرت فاطمه (س) ،حضرت  یوسف (ع) ،حضرت موسی (ع)  ، حضرتداود(ع) ،حضرت ایوب (ع)حضرت ابراهیم (ع) ،حضرت عیسی(ع) ،حضرت اسماعیل (ع) ،حضرت سلیمان(ع) ، حضرت لقمان (ع)  ، حضرت  مریم و آسیه  همسر فرعون و زنان پیامبر ، ابوذر غفاری ،خباب بن ارت ،همام  ،   نتیجه گیری،پیشنهادات و  پی نوشت ها  ومنابع  رادر برمیگیرد.                                                                                                                         

 

مقدمه:

یکی از روشهای تربیتی " ارائه الگو " ومعرفی اسوه های حقیقی" است مطابق این روش مربی تلاش می کند کسانی را که اندیشه ها وگفتارها ورفتارشان می تواند قابل الگوگیری برای مخاطبان باشد معرفی و آنان را به  پیروی از آن الگوها تشویق می کند .  اسوه یعنی   " مدل ونمونه " البته نمونه خوب   "اسوه حسنه"   .  هر دین  ومسلکی شیخی دارد و مقتدایی، رهروان وسالکان بدنبال الگویند تا گام درجای پای او نهند وبه کمال نزدیک و نزدیکتر شوند . در ادیان الهی شخص پیامبر (ص) این واسطه خالق و مخلوق به  عنوان بهترین الگوی تربیتی  برای همه  عصرها و مابعد.، سرمشق قرار می گیرد .

 


مثلا در مورد پیامبری که خداوند با بیان خود اورا" الگوی نیکو"لقب داد همه افعالش باید برای ما الگوباشد . وقتی انسان وصف پیامبراکرم (ص) ویا علی بن ابیطالب (ع) را می شنود روح ودلش آرزو می کند مانند او باشد ، وقتی فضایل فاطمه زهرا (س) را مشنود که عفیف وساده بود...... دوست دارد همانگونه باشد حضرت عیسی بن مریم (ع) که بیشترین پیروان در جهان امروز دارد بیشتر به رحمت وشفقت شناخته شده است تادیگر جهات وپیامبر خاتم (ص) در یک کلام متجلی شده در یک صفت بود صفت "رحمت " آن هم نه برای قوم وقبیله ای  خاص بلکه برای عالمیان ، برای همه .در قرآن کریم ونهج البلاغه بهترین الگوهای تربیتی به ما معرفی شده اندبه عنوان مثال قران کریم پیامبر(ص) را به عنوان "اسوه حسنه " (1)وامیرالمومنین (ع) رسول خدا را به عنوان "نمونه کافی"(2)  ارائه می دهد .

 


الگوپذیری  امری طبیعی وفطری است وانسان بدون اسوه ومقتدا توانایی سیر بسوی رشد وکمال ندارد. اگگر انسان اسوه حسنه را نشناسد واورا مقتدای خویش در همه زمینه ها  نداند حتما نمونه های  منفی و کاذب را مقتدا قرار می دهد زیرا  بدون  اسوه و الگو نمی توان زندگی کرد  و یا به عبارت دیگر کمال طلبی  بدون اسوه  یابی گمراهی است .

 


انسان درطول زندگی باید الگوهای تربیتی که در قرآن ونهج البلاغه ذکر شده اند به عنوان چراغ ورهنمای سیر وخطوط زندگی  قرار دهد چرا که پیروی از " نمونه های راستین" همچون سرمای بهاری حیات بخش است وچنین الگوهایی را باید غنیمت شمرد و از پیشوایان جور وپیروانشان پرهیزنمود که چون سرمای پاییزی هلاک کننده اند .

 


با توجه به نقشی  که الگوپذیری در رشد وتکامل اخلاقی و تربیتی  انسان ایفاء می نماید  لازم است الگوهای تربیتی که  در قرآن ونهج البلاغه مطرح شده اندبه مخاطبین توسط متولیان امر تربیت معرفی شوند تا تشنه گان تربیت صحیح این نمونه ها را به عنوان راهنما قرار دهند وهمانند سازی خصلت ها و شیوه های جذاب و مثبت  این  گونه  الگوها را در رفتار وحرکات واعمال خود به صورت مشهود  و ملحوظ  نمایند .

 

منتقل کنندگان علم وادب می توانند الگوهای تربیتی را که از جهات مختلف تربیتی در این مقاله به صورت مختصر به  آن پرداخته شده است به متربیان معرفی کنند تا آثار و باز خورد مثبت  چنین الگوهایی  را که  در تطبیق  خود با  آنها می دهند  را در زندگی فردی  و اجتماعی  بکار  گیرند .

 

ارائه الگوها در زندگی انسان ها می تواند موثر ومفید واقع شوند چرا که انسان نیازمند به الگوست والگوها کوله باری از تجربه های تلخ وشیرین هستند ومایه امید به ایندگان است و راههای سخت را آسان وقله های بلند را دست  یافتنی می کنند .


امید که خداوند توفیق دهد که مجموعه  دستورات عملی  و کاربردی وتعلیمات عالیه قران کریم ونهج البلاغه روشن کننده مسیر راه  زندگیمان باشد ونسبت به قرائت ودرک وفهم این دو گنجینه ارزشمند تلاش وکوشش مضاعفی صورت پذیرد  وبنا بر فرمایش  مقام  معظم  رهبری حضرت آیت ا...  امام خامنه ای (مد ظله العالی )  که  می  فرماید  :        " همانطورکه قران خوانده می شود نهج البلاغه هم باید خوانده شود چون تالی آن است دنباله قرآن است"

                                                                                                                                          

 *  فریبرز علی محمدی-کارشناس ارشد  علوم تربیتی- مردادماه  95          

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد