کد خبر: 105401|10:31 - 1395/05/05
نسخه چاپی

یادداشت اختصاصی مطلع الفجر؛

کاهش بودجه دفاعی؛مشی خلاف انقلابی گری یا تضعیف بنیه دفاعی کشور

کاهش بودجه دفاعی؛مشی خلاف انقلابی گری یا تضعیف بنیه دفاعی کشور
مطلع الفجر:در حالی که دشمنان منطقه ای در تداوم تخاصم با ایران بودجه دفاعی خود را افزایشی چشمگیر داده اند،کاهش بودجه دفاعی، غیر مسئولانه و خلاف مشی انقلابی گری جز تضعیف بنیه دفاعی کشور و مقدمه سازی برای اجرای برجام های بعدی چه اهداف دیگری را دنبال می کنند؟

مطلع الفجر/امنیت ملی برای هر کشوردستاوردی بزرگ محسوب می شود و نشانگر آن است که آن کشور مسیر ها ی توسعه مادی و معنوی خود را شناخته و بدنبال عملیاتی نمودن آن است.

امنیت ملی مبنای تحقق آرمانهای هر کشوری است چرا که در فقدان چنین امر مهمی تمام تلاش ها و سرمایه گذاری های مادی و معنوی کاری عبث و بی نتیجه خواهد شد.

 

امروز در روابط بین الملل امنیت ملی برای کشورها برگ برنده ای محسوب می شود زیرا ملاک توجه سایر کشورها برای ارتباطات اقتصادی ،سیاسی و ...برخورداری از این مولفه کلان و بسیار گرانبها می باشد.

 

امروز ملاک توسعه یافتگی یا توسعه نیافتگی کشورها بر مبنای این اصل کلیدی می باشد زیرا سایر مولفه های توسعه به عنوان روبنا و فرع امنیت ملی می باشند.

 

 

در کنار امنیت ملی در هر کشوراحساس امنیت نیز بسیار حائز اهمیت می باشد ،ممکن در یک کشور امنیت خوبی هم حاکم باشد اما احساس امنیت نباشد.

 

 

این عدم احساس امنیت هم در داخل آن کشور و هم در روابط بین المللی می تواند کارکرد های منفی داشته باشد که کمترین تبعات آن عقب ماندگی و عدم توسعه یافتگی است.

کاهش 5000 میلیاردی بودجه دفاعی کشور توسط دولت فعلی نگاهی غیر مسئولانه به امنیت ملی است زیرا برخلاف شعارها و تبلیغات گسترده این دولت درخصوص برجام که می تواند کشور را به توسعه و شکوفایی برساند این کاهش بی سابقه بودجه دفاعی جز عقب ماندگی و عدم احساس امنیت برای سرمایه گداران داخلی و خارجی چه دستاوردی برای نظام جمهوری اسلامی دارد.

 

 

نظر به نوسانات فاحش در کاهش بودجه دفاعی کشور ذکر این موضوع حائز اهمیتاست که کشورهای عراق و یمن و نیز حضور دو حامی و پرورش‌دهنده‌ی تروریسم در منطقه یعنی عربستان و رژیم صهیونیستی و با توجه به عمق تنش‌ها در همسایه‌های شرقی ایران، توجه به موضوع دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران امری بدیهی و با اهمیت به نظر می‌رسد.

 

این در حالی است که بودجه دفاعی ایران از برخی کشورهای منطقه همچون ترکیه و عربستان که از قضا حامی تروریسم نیز هستند کمتر است، اما با این حال ضریب امنیت بالای ایران هرگز با سایر کشورهای منطقه قابل قیاس نیست.

 

نظر به نا ارامی های اخیر در برخی کشورها ، گفتنی است ترکیه هر روز شاهد حملات انتحاری در اماکن عمومی این کشور است، سوریه درگیر جنگی خانمان‌سوز شده و روزی نیست که خبر انفجارهای تروریستی در مناطق مختلف عراق شنیده نشود.

 

 

موضوع قابل ذکر دیگر اینکه بیش از 15 ماه از ریختن بمبهای ارتش اجاره ای  ال سعود بر سر مردم یمن ریخته می‌شود و اوضاع فلسطین و بحرین و لبنان و پاکستان و افغانستان که  یکی با رأس تروریسم می‌جنگد و دیگری با شبکه‌های دست‌ساز آن، هم‌چون القاعده، داعش، النصره، طالبان، جیش‌الفتح و آل‌خلیفه هم که مشخص است.

بر همگان پر واضح است که هدف اصلی این پروژه های خصمانه ، کشاندن تروریست‌های تکفیری به مرزهای ایران بوده است که اخیرا وزارت اطلاعات توانست یکی از اقدامات مهم آن‌ها را شناسایی و خنثی نماید. اقدامی که نگذاشت حمام خون پاریس و بروکسل و اورلاندو و بغداد و حلب، در ایراننمود و ظهور  پیدا کند.

در حالی که دشمنان منطقه ای ما از جمله اسرائیل و عربستان بودجه دفاعی خود را افزایشی چشمگیر داده اند و آشکارا مارابه تهاجم نظامی تهدید می کنند و آرزوی براندازی و شکست نظام را آشکارا بر زبان جاری می کنند این عمل غیر مسئولانه و خلاف مشی انقلابی گری جز تضعیف بنیه دفاعی کشور و مقدمه سازی برای اجرای برجام های بعدی چه اهداف دیگری را دنبال می کنند.

http://dana.ir/File/ImageThumb_0_608_458/848257

 

 در شرایط کنونی که فضای عمومی منطقه جوی کور و ملتهب و اکثر بودجه ها به سمت و سوی تقویت  و توسعه و مدرنیته کردن توان دفاعی و تقویت بنیه امنیتی گسیل داده  می شود " کاهش بودجه دفاعی و اغنای به کف بودجه فقط به عنوان کم توجهی مبهم میتواند ترجمه شودکه از نگاهی این مهم ،مورد استقبال کشورهای حامی تروریسم هم قرار خواهد گرفت و صد البته این رویه در تناقض با رویه " اقتدار نظامی " کشور خواهد بود

بی شک ضرورت برهه کنونی کشور توسعه ، تقویت وبالابردن ضریب امنیت کشور است که با کاهش اعتبارات دفاعی هم‌خوانی ندارد و انتظار معقول از نمایندگان مجلس عدم موافقیت  با چنین طرحی از محتوای کاهش بودجه دفاعی کشوراست.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد