سرویس: برگزیده هاکد خبر: 104953|08:18 - 1400/10/11
نسخه چاپی

فعال رسانه ؛

نیاز گیلان غرب از فرآوری تا احداث کارخانه صنایع تبدیلی و تقویت صادرات

نیاز گیلان غرب از فرآوری تا احداث کارخانه صنایع تبدیلی و تقویت صادرات
مطلع الفجر:محرومیتی که گیلانغرب با آن مواجه است نیاز مندتوجه ویژه دولت، از فرآوری محصولات معدنی و تولیدی تا احداث کارخانه صنایع تبدیلی و تقویت صادرات از بازارچه مرزی سومار است.

مطلع الفجر-گیلانغرب شهرستانی است که در حوزه توسعه  ، پیشرفت و اشتغالزایی با وجود بسترهای بالقوه  اما تاکنون به دلیل ضعف و انفعال مدیریتی و پاره ای کم توجهی ها از سوی دولت از نیل به ترازهای پیشرفت و توسعه متوازن در منطقه مهجور مانده است .

 

این شهرستان با جمعیتی بالغ بر 70 هزارنفر ،با شرایط کنونی و البته فارغ از برنامه ریزیهای اصولی و کارشناسی در امرعملیاتی و اجرایی در سالهای اینده نیز به مراتب با چالشهایی بیشتر در حوزه توسعه واشتغال روبرو خواهد بود که به واقع 4 مورد راهکار برای برون رفت از روند کنونی  پیشنهاد می شود؛

1-توسعه کشت محصولات کشاورزی

 گیلانغرب به واسطه پتانسیلهای بالقوه در حوزه کشاورزی،دامداری و حتی اشتغال و تجارت و تحقق امر بازرگانی در شریانهایی نظیر بازارچه مرزی سومار ، استفاده از منابع ابی و زمینهای حاصلخیز نظیر دشت گیلانغرب و دشت دیره ،دیگر توجیهی برای عدم توسعه یافتگی ندارد و باید گفت تنها دلیلی که میتواند مردم این منطقه را با چالش بیکاری و تشدید محرومیت مواجه کند مدیریتی منفعلانه و نا کار امد است .

 یکی از مقوله هایی که می توان در حوزه تبادلات تجاری و بازرگانی و همچنین به عنوان یک مولفه اشتغالزا به ان نگاه کرد حوزه کشاورزی است ،کشت برنج دردشت دیره گیلانغرب که انواع مرغوبی نظیر عنبر بو با کیفیت عالی کشت می شود خود بستری قابل توسعه می باشد که حقیقتا نظر به وجود بازار مصرف میتواند حوزه ای قابل توجه برای اشتغالزایی و در آمد اوری باشد

در این حوزه  وبر اساس امار موجوددر دشت دیره  شهرستان گیلانغرب  سالانه 60 تا 70 هکتار برنج مرغوب  کشت می شود که برداشت و ماحصل ان بیش از 140 تن برنج قابل صادرات می باشد .

 بسترهای توسعه کشت برنج در گیلانغرب با توجه به منابع ابی فراوان حاصل از 3 سد این شهرستانو تکمیل شبکه های درون اراضی زمینهای پایین دست سدها  و زمینهای حاصل خیز در دشت گیلان غرب و دشت دیره تا مقدار 300هکتار یعنی پیش بینی برداشت محصول تا مقدار 700 تن برنج سفید مرغوب عنبر بو میتوان انتظار داشت.

وجود ثبات وکارایی موثر دربازارچه سومار به عنوان یک شریان بالقوه صادرات و بازرگانی ، میتواند راهی برای صادرات برنج مرغوب و سایر محصولات تولیدی  گیلانغرب حتی به کشورهای همسایه نظیر عراق باشد .

 

2- توجه و توسعه صنایع تبدیلی

 موضوع دیگر که میتوان در امر اشتغال ، توسعه و محرومیت زدایی در گیلانغرب مورد توجه قرار گیرد توجه به امر صنایع تبدیلی و حتی در برخی موارد حوزه فر اوری منابع و محصولات  تولیدی در معادن شهرستان است که در سایه بی توجهی در انزوایی قرار گرفته که مثل رایج " به نام ما و به کام دیگران " را تحقق بخشیده است .

 یکی از مواردی که درامر صنایع تبدیلی و حوزه مبادلات تجاری و بازرگانی بایددر گیلان غرب به عنوان یک راهکار توسعه ساز از ان یاد کرد بحث توسعه صنایع تبدیلی در شهرستان است ،که مثلا میتوان در این حوزه محصول نخود فرنگی که با ذائقه مردم و سفره های بومی منطقه قرابت و مطبوعیتی خاص دارد اشاره نمود

کشت نخود فرنگی به عنوان یک محصول خوب و پر حاصل در شهرستان که طی 2 سالی که از کشت ان میگذرد ،نشان داده که میتواند به عنوان محصولی پر بازده مورد تاکید قرار گیرد.

 

 بطوری که در سال  گذشته 11 هکتار از زمینهای منطقه و خصوصا دشت دیره  زیر کشت این محصول بوده که برداشت 1و نیم  تن در هر هکتار یعنی  محصولی پر بازده را به همراه داشته است ،در این موضوع نیزچنانچه با وجود بستر فراهم و حمایت از کشاورزان  از سوی دولت مقدمات امر فراهم گردد میتوان انتظار داشت در دشت گورسفید و دشت دیره و گیلانغرب  ازمیزان کشت این محصول  سالانه حتی در کمترین کشت نزدیک به 16 و نیم تن محصول برداشت کرد.

در این شهرستان کشت نخود فرنگی با سابقه کشت دو ساله نشان داده که میتواند به عنوان یک محصول خاص  مورد توجه قرار گیرد ، البته در راستای  بسط صنایع تبدیلی هم چنانچه دولت با واگذاری تسهیلات خاص نظر به نیاز منطقه در امر توسعه و اشتغالزایی بستر را فراهم کند میتوان کارخانه های کوچک بسته بندی و حتی کنسرو سازی این محصول بازار تجاری و مصرف خوبی هم در سفره های ایرانی دارد را احداث نمود و البته این امر علاوه بر اشتغالزایی در واقع ممانعت از خام فروشی که به صورت مشتقات و سود آوری بیشتر هم از ان میتوان استفاده کرد و محصولات تولیدی را حتی از طریق بازارچه مرزی سوماربه کشور ثالثی صادر نمود .


3- تغییر رویه برداشت محصولات معدنی و تحقق امر فرآوری

یکی دیگر از موراد پر اهمیت که میتواند بستر اشتغالزایی و سود اوری بیشتر و رفع محرومیت در منطقه باشد ساماندهی محصولات معدنی و امر فر آوری محصولات معادن است.

  وجود معادن  قیر طبیعی ، گچ و سنگ در گیلان غرب است که با ساماندهی و تغییر رویه برداشت از انها از سنتی به صنعتی  و همچنین در سایه رفع بی توجهی دولت در امر احداث کارخانه های فراوری برای این محصولات معدنی میتوان انتظار داشت خط تولید و سود اوری بیشتری در شهرستان در حاشیه برداشت این محصولات نصیب مردم شود.


 ساخت کارخانه های فرآوری محصولات معدنی خصوصا برای محصولات قیر طبیعی که بالغ بر 70 در صد معادن کشوردر گیلانغرب واقع شده است علاوه بر جلوگیری از خام فروشی و بهره مندی از مشتقات این محصول  ، تولید شغل بیشتر و حتی صادر محصولات مشتق شده  را فراهم می آورد .


4- توسعه فعالیتهای بازارگانی بازارچه مرزی سومارو محقق شدن تجارت چمدانی  

 در شهرستان گیلانغرب که بر اساس اعلام امار اخیر مرکز امار ایران ، معظل بیکاری به رقم سرسام آور 30 درصدی رسیده است انتظار می رود در سفر اتی رییس جمهور محترم به کرمانشاه  موضوعات با بستر اشتغالزایی نظیر توسعه فعالیتهای تجاری و بازرگانی در بازارچه مرزی سومار و تحقق فعالیت کوله بری  و از سویی مطالبه تزریق اعتبارات تکمیلی و کافی برای اتمام شبکه سازی درون اراضی زمینهای پایین دست سدهای گیلانغرب  و همچنین  ساخت کارخانه های صنایع تبدیلی و فرآوری وفراهم سازی مقدمات صادرات و محصولات بومی است  از سوی مدیر اجرایی استان  و فرماندارگیلانغرب به جد مورد مطالبه و پیگیری قرار گیرد .
 

توسعه مقوله تولیدات از حیث محصولات معدنی ، کشاورزی  و حتی محصولات کارگاهی ،محصولات فنی  و فراهم کردن بستر صادرات و حتی بازاریابی انها در گیلانغرب، میتواند افقی روشن را در این شهرستان  در راستای رفع محرومتی که بر گستره آن چنبره زده است باشد .

*مجتبی جنتگلی نیا /فعال رسانه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد